آیا نوشیدن شیر خام خطرناک است؟

مصرف شیر خام در حال حاضر در حال رشد است، اما برخی از کارشناسان نگران خطرات ایمنی مرتبط با این محصول غیر پاستوریزه هستند.

به گزارش تکناک، قوانین ایالتی آمریکا در مورد فروش شیر خام به آرامی در حال تغییر است و 27 ایالت به مردم اجازه می دهند شیر خام را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند.

روش های توزیع با قوانین خاصی همراه هستند که باید تا حد زیادی برای محافظت از خریدار دنبال شوند. با ادامه رشد تقاضای بازار، بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که ایالت های بیشتری قوانین مربوط به فروش شیر خام را گسترش دهند.

طبق یک گزارش در سال 2022، تقریباً 5 درصد از بزرگسالان ایالات متحده حداقل یک بار در سال گذشته شیر خام مصرف کرده اند.

برخی از مصرف کنندگان ادعا می کنند که شیر به صورت خام می تواند مزایای سلامتی بیشتری نسبت به شیر پاستوریزه داشته باشد. اما انتخاب شیر غیر پاستوریزه بدون خطر نیست و به گفته متخصصان تغذیه، نوشیدن این نوع شیر حتی ممکن است در موارد خاص، کشنده باشد.

شیر خام چیست؟

شیر خام شیری است که فرآیند پاستوریزاسیون را طی نکرده است. به عبارت دیگر، وقتی شیر مستقیماً از پستان گاو به مصرف‌کننده می‌رود، خام در نظر گرفته می‌شود.

برعکس، شیر پاستوریزه شامل حرارت دادن هر ذره شیر تا دمای خاصی است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

هدف از فرآیند پاستوریزاسیون، ایمن ساختن شیر و فرآورده های شیری برای مصرف انسان با کاهش تعداد باکتری های احتمالی مضر و همچنین بهبود ماندگاری شیر با کاهش تعداد باکتری های فاسدکننده است.

پاستوریزه کردن معمول شیر در دهه 1920 در ایالات متحده آغاز شد و تا سال 1950 به عنوان وسیله ای برای کاهش آلودگی و کاهش بیماری های انسانی رایج شد.

شیر خام در برابر شیر پاستوریزه

بزرگ‌ترین دلیلی که مصرف‌کنندگان به سمت شیر خام جذب می‌شوند، این ادعاست که این شیر یک گزینه سالم و مغذی‌تر از لبنیات پاستوریزه است. اما کارشناسان موافق نیستند.

درست است که فرآیند پاستوریزاسیون می تواند درصد ویتامین های خاصی را که در شیر یافت می شود کاهش دهد، اما ممکن است آنقدرها که به نظر می رسد این تاثیر شدید نباشد.

گرمای استفاده شده برای پاستوریزه کردن شیر می تواند منجر به تشکیل مایعی شود که ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین C، فولات و ویتامین B2 (ریبوفلاوین) کمتری دارد، اما تأثیر کلی پاستوریزه کردن بر ارزش غذایی شیر، تاثیر حداقلی است به این معنی که بعد از پاستوریزاسیون بسیاری از ویتامین های شیر به طور طبیعی در میزان نسبتاً پایین یافت می شود.

اگرچه شیر پاستوریزه ممکن است حاوی درصد کمی کمتر از ویتامین های خاص باشد، اما می توان ادعا کرد که با خیالی آسوده می توان آن را خورد.

شیر پاستوریزه در مقابل شیر خام یک تفاوت عمده دارد و آن هم چیزی نیست جز ایمنی. شیر خام می‌تواند حامل میکروب‌های مضر مانند کمپیلوباکتر، کریپتوسپوریدیوم، ای کولای، لیستریا، بروسلا و سالمونلا باشد که مصرف آن‌ها ممکن است باعث مسمویت های غذایی شود.

افرادی که مسمومیت غذایی را تجربه می کنند (که بیشتر به عنوان مسمومیت غذایی شناخته می شود) ممکن است اسهال، تهوع، تب، استفراغ و خستگی داشته باشند. در موارد شدید، مسمومیت غذایی می تواند منجر به آسیب کلیه، آسیب مغزی، کم آبی شدید و حتی مرگ شود.

البته گفتنی است که اجتناب از شیر خام یک راه مطمئن برای جلوگیری از مسمویت هایی غذایی نخواهد بود اما ممکن است به این مسئله کمک کند.

در دهه 1930، زمانی که پاستوریزه کردن شیر از نظر قانونی الزامی نبود، شیوع بیماری‌های مرتبط با شیر تقریباً 25 درصد از شیوع بیماری‌ها را تشکیل می‌داد. در آغاز قرن بیست و یکم، زمانی که پاستوریزاسیون مورد نیاز بود، شیر و فرآورده‌های شیر با کمتر از 1 درصد از همه بیماری ها مرتبط بودند که احتمالاً این مسئله به دلیل عمل پاستوریزه کردن بود.

همراه با کاهش تاریخی بیماری ها به لطف فرآیند پاستوریزه کردن، گزارش‌هایی مبنی بر ادامه بیماری مردم از شیر خام وجود دارد.

در سال 2005، شیوع 18 مورد عفونت با باکتری E. Coli که در شیر خام یافت شد، در ایالت های اورگان و واشنگتن، بیشتر در میان کودکان کمتر از 14 سال رخ داد. در این شیوع، پنج بیمار در بیمارستان بستری شدند. از سال 2007 تا 2009، 30 مورد بیماری ناشی از غذا در ایالات متحده با مصرف شیر خام مرتبط بود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، محصولات لبنی خام 840 برابر بیشتر از محصولات لبنی پاستوریزه باعث بیماری می شوند.

برخی از پاتوژن‌های موجود در شیر خام نیز می‌توانند باعث بیماری‌های جدی و کشنده مانند سندرم گیلن باره و سندرم اورمیک همولیتیک شوند.

تصمیم گیری بین انتخاب شیر خام و شیر پاستوریزه

متخصصان تغذیه می گویند باید از مصرف شیر خام خودداری کنید و بهتر است از شیر پاستوریزه استفاده کنید.

یکی از دلایل مهم محبوبیت شیر خام، رسانه های اجتماعی است. متاسفانه در حال حاضر اطلاعات غلط زیادی در مورد شیر خام منتشر می شود.

واقعا هیچ راهی برای تضمین بی خطر بودن شیر خام وجود ندارد، حتی اگر آن را از مزرعه ای که به آن اعتماد دارید، تهیه کنید. صرف نظر از اینکه حیوانات چقدر سالم هستند یا مزرعه چقدر خوب نگهداری می شود، شما باز هم ممکن است بیمار شوید.

فرآیند پاستوریزاسیون با وضوح خاصی در مورد روش های ایمنی مواد غذایی همراه است، اما شیر خام در این مورد دارای ابهاماتی است.

هر چقدر هم که مزرعه تمیز باشد، روش‌های بسیاری وجود دارد که شیر گاو ممکن است باکتری‌های مضر را در خود نگه دارد، از جمله آلودگی شیر به علت تماس مستقیم با مدفوع گاو، عفونت پستان دام شیری و بروز بیماری در گاو (مانند سل دام).

برخی از ایالت‌ها در آمریکا ممکن است به شما این امکان را بدهند که شیر خام بخرید، اما در نهایت این به عهده مصرف‌کننده است که تصمیمی آگاهانه در مورد خطراتی که ممکن است برای او رخ دهد، بگیرد.

جمعیت خاصی از جمله کودکان، زنان باردار، بزرگسالان بالای 65 سال و هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، در معرض خطر بیشتری برای بیماری های شدیدتر مرتبط با مصرف شیر خام قرار دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.