آیا گوشی های هوشمند به 24 گیگابایت رم نیاز دارند ؟

هفته گذشته خبری اعلام شد که گروه OPlus به زودی گوشی های هوشمندی با 24 گیگابایت حافظه رم معرفی خواهد کرد و انتظار می رود OnePlus Ace 2 Pro اولین گوشی از این گروه با حجم حافظه رم یاد شده باشد.

به گزارش تکناک، اما اولین گوشی هوشمند جهان با 24 گیگابایت رم، Red Magic 8S Pro است. این دستگاه چند ساعت بعد از انتشار این مقاله معرفی خواهد شد.

در حال حاضر، 16 گیگابایت حافظه رم، بالاترین ظرفیت حافظه رمی است که می توانید در بیشتر دستگاه های تلفن همراه پیدا کنید. با این حال، برخی محصولات با 18 گیگابایت وجود دارند، اما اغلب محدود به چین هستند.

پس آیا واقعا نیاز به 24 گیگابایت رم در گوشی خود دارید؟ به نظر می رسد، نه، اما برخی استثناها وجود دارند. اجازه دهید توضیح دهیم.

برای اجرای برنامه های اصلی در سال 2023 به حداقل 4 گیگابایت رم نیاز دارید

برای کسانی که با این موضوع آشنایی ندارند، حافظه RAM سریعترین چیپ حافظه در داخل هر دستگاه است. هر بار که تلفن هوشمند یا هر کامپیوتر دیگر را روشن می کنید، نرم افزار سیستمی به حافظه RAM بارگذاری می شود.

حافظه RAM همچنین جایی است که برنامه ها (شامل بازی ها) هنگام راه اندازی بارگذاری می شوند. بنابراین، برای عملکرد تلفن هوشمند شما بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر، حداقل 2 گیگابایت حافظه RAM برای اجرای اندروید 13 لازم است. قبل از این فقط 1 گیگابایت بود. در این روزها، شما تنها در گوشی های هوشمند ورودی سطح پایین با نسخه Android Go Edition می توانید حافظه RAM کم بیابید.

اما بیشتر گوشی های هوشمند ارزان قیمت با 4 گیگابایت RAM شروع می شوند. شما ممکن است نتوانید در این نوع گوشی های هوشمند چند کار همزمان انجام دهید، اما تمام برنامه های مدرن بدون مشکل در آنها کار خواهد کرد.

بیشتر برنامه ها حدود 100-200 مگابایت حافظه RAM مصرف می کنند. برخی بازی ها ممکن است به حداکثر 1.5 گیگابایت یا بیشتر نیاز داشته باشند.

در سال 2023، توصیه می شود که گوشی هوشمند خود را با حداقل 8 گیگابایت RAM خریداری کنید.

این دلیلی است که بیشتر گوشی های هوشمند پرچمدار محبوب مانند سری جدید Samsung Galaxy با 8 گیگابایت RAM شروع می شوند. اما از آنجایی که برندهای چینی همیشه رقابتی بوده اند، حداقل 12 گیگابایت را در محصولات پرمخاطب خود ارائه می دهند.

شایان ذکر است که اگر تب های متعدد در مرورگر باز می کنید، توصیه می کنیم نسخه ای را با بالاترین مقدار رم خریداری کنید.

زیرا مرورگرهایی مانند Google Chrome حافظه RAM بیشتر از هر برنامه یا بازی دیگری مصرف می کنند. در واقع، نسخه 64 بیتی Google Chrome حداقل 8 گیگابایت RAM را نیاز دارد.

اما داشتن رم بیشتر، تجربه ایده آلی را تضمین نمی کند

در حالت ایده آل، اگر گوشی شما دارای رم با ظرفیت بالا باشد، باید بتوانید چندین برنامه را در پس زمینه اجرا کنید. برنامه ها نباید به زور بسته شوند مگر اینکه حافظه شما تمام شود.

متاسفانه، این مورد در اکثر گوشی های دارای مقدار رم زیاد نیست. این نوع گوشی های هوشمند معمولا توسط برندهای چینی فروخته می شوند و نرم افزار آنها عمر باتری را به صورت پیش فرض در اولویت قرار می دهد.

بنابراین، حتی با 18 گیگابایت رم، این تلفن های هوشمند به سمت خارج کردن برنامه ها از حافظه RAM می روند، هرچند که حافظه آزاد کافی وجود دارد. شما باید برای هر برنامه در این دستگاه ها این اقدامات را به صورت دستی محدود کنید تا بتوانید از حداکثر حافظه رم موجود به طور صحیح بهره ببرید. گاهی اوقات، حتی این کار هم کار نمی کند.

بنابراین، حتی اگر یک تلفن همراه 24 گیگابایت RAM ارائه دهد، بهینه سازی نرم افزاری بسیار مهم است. نگه داشتن بیشتر برنامه ها در حافظه، مصرف باتری را افزایش می دهد، اما تصمیم برای عملیات تعلیق برنامه ها باید به صورت پیش فرض در دست مصرف کنندگان باشد.

رم 24 گیگابایتی در موارد استفاده خاص منطقی است

شخصاً، فکر می کنم این موضوع برای برخی تلفن های هوشمند با حافظه RAM 24 گیگابایتی مناسب است. اما بهتر است اگر این حجم حافظه در دستگاهی مانند یک تلفن همراه افقی تاشو  و قابل باز شدن به صورت تبلت موجود باشد. زیرا این دستگاه ها به عنوان دستگاه های تولیدی طراحی شده اند و برای انجام وظایف چندگانه به صورت همزمان است.

از سوی دیگر، گوشی های هوشمند بازی نیز از داشتن 24 گیگابایت RAM بهره خواهند برد زیرا شما می توانید چندین بازی را در پس زمینه نگه دارید و بین آنها جابجا شوید، همانند Xbox Series X / S. با این حال، برخی از محبوب ترین بازی های موبایل در حال حاضر بازی های چند نفره آنلاین هستند که نیازی به نگه داشتن آنها در پس زمینه نیست.

با این حال، اگر شما در یک تلفن هوشمند ساده با حافظه RAM 24 گیگابایتی داشته باشید، حداکثر سودی که می توانید ببرید نگه داشتن چندین برنامه در پس زمینه است. در نهایت، شما نمی توانید به طور موثر چند وظیفه به صورت همزمان انجام دهید مانند دستگاه های قابل انعطاف. بنابراین، به نظر داشتن 24 گیگابایت رم در تلفن های هوشمند، بدون هیچ سود قابل توجهی، قطعاً یک اضافه بار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.