آمریکا دسترسی چین به پردازش ابری را محدود می کند

آمریکا اعلام کرد دسترسی چین به پردازش ابری را محدود می کند. این تصمیم تلافی جویانه به دنبال اقدام چین برای محدود کردن صادرات فلزات مورد نیاز برای تولید نیمه‌رساناها انجام می شود.

به گزارش تکناک و بر اساس گزارش رویترز، دولت بایدن در نظر دارد محدودیت‌های صادرات خود را به چین تشدید کند. این تصمیم به دنبال اقدام قانونی چین است که به آنها اجازه می‌دهد تا برای تولید نیمه‌رساناها، صادرات فلزات نادر از جمله گالیوم و ژرمانیوم را محدود کنند.

این مبارزه دیگر درباره صادرات سخت‌افزار یا فناوری نیست؛ در واقع، درباره دسترسی به قابلیت‌های پردازش ابری و بر پایه هوش مصنوعی در آمریکا است. این تنش‌های اقتصادی و لجستیکی که به طور مداوم در حال تشدید هستند، باعث افزایش قیمت قطعات سخت افزاری می‌شوند زیرا این تنش‌ها به زنجیره تأمین جهانی اضافه می‌شوند.

اگر نمی‌توانید آخرین تراشه‌ها را برای مرکز داده خود تهیه کنید، همیشه می‌توانید دسترسی به آن‌ها را در محیط ابری خریداری کنید؛ این دقیقاً همان سناریویی است که کاخ سفید می‌خواهد با مجبور کردن ارائه‌دهندگان محاسبات ابری مانند مایکروسافت، گوگل، آمازون و دیگران آنها را به اخذ مجوز از دولت ایالات متحده برای ارائه خدمات به مشتریان چینی کند. طبق معمول، وزارت بازرگانی ایالات متحده بر اجرای این محدودیت اضافه شده نظارت خواهد کرد که انتظار می رود در هفته های آینده اجرایی شود.

چین همیشه در موضع بسیار قوی بوده است تا برنامه‌های خود را برای دستیابی به استقلال فناوری از غرب اجرا کند؛ این کشور کنترل حدود ۵۵٪ از تولید فلزات نادر جهان را تا سال ۲۰۲۰ در اختیار داشته است.

در حالی که درباره نیاز به تأمین مسیرهای دیگر زنجیره تأمین به جز چین صحبت شده است، اما این کار فقط گفتنش آسان است؛ این کار نیازمند پیدا کردن ذخایر فلزات نادر اقتصادی خارج از نفوذ چین، و همچنین ساخت زیرساخت‌های حمایتی است. این امر کار ساده‌ای نیست؛ و قدرت چین به دلیل این است که حدود ۸۵٪ فلزات نادر جهان باید از طریق واحدهای فرآوری در جمهوری خلق چین عبور کنند.

این قدرت در نهایت توسط چین به کار گرفته شد، زیرا دیروز محدودیت‌هایی برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم (ژرمانیوم یکی از مواد شکست‌ناپذیری است که می‌تواند نیمه‌رسانایی نسل بعدی را قدرت بخشد) اعمال کرد. با بودن بزرگترین تولیدکننده (و دارای مخزن) هر دو فلز نادر، گزینه‌های دیگری برای تأمین وجود ندارد.

برای چین، این یک رقابت برد-برد است: این کشور دانش فنی کافی برای بررسی کامل طرح‌های نیمه‌رسانایی که از گالیوم یا ژرمانیوم استفاده می‌کنند را ندارد، اما می‌تواند به راحتی دسترسی به مواد و تحقیق و توسعه برای کسانی که می‌توانند از آن استفاده کنند را قطع کند. در پایان، چین احتمالاً همچنان نمی‌تواند سیلیکون را که تولید آن را در حالت فعلی محدود کرده‌است، خریداری کند (به دلیل محدودیت‌های صادرات فناوری)، بنابراین این کشور می‌تواند به صورت ایمن از موقعیت انحصاری خود برای مهار مواد مورد نیاز بدون از دست دادن چیز زیادی در جنگ سلاح‌های فناوری استفاده کند. به طور هوشمندانه، چین مواد ضروری و پر مصرف را که ممکن است بر روی نیازهای نیمه‌رسانایی خود تأثیر بگذارد، محدود نمی‌کند؛ تنها هدف آن کاهش دادن خط قرمز مرزی مربوط به مواد پیشرفته است.

به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای روابط چین و آمریکا در جنگ برای سلطه جهانی وجود ندارد. با افزودن این اختلافات، قیمت محصولات تحت تأثیر منتظر افزایش است. هنوز راه‌های بسیاری وجود دارد که هر دو کشور می‌توانند در این جنگ از آنها استفاده کنند، اما در نهایت، به نظر می‌رسد چین کمی دست بالاتر را دارد: این همان چیزی است که در هر نوع انحصاری به دست می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.