آیا باید با به روز رسانی سیستم عامل آیفون X خداحافظی کنیم؟

اگر سخاوت لحظه آخری کوپرتینو گل نکند، به جرات می توان گفت به‌‌روزرسانی اخیر iOS 16 منتشر شده برای همه آیفون ها تا آیفون 8 ، آخرین آپدیت اصلی سیستم عامل آیفون Xخواهد بود.

به گزارش تکناک، می توان  ادعا کرد، آیفون X مهم ترین مدل گوشی عرضه شده از زمان معرفی آیفون اصلی بوده و هست، بنابراین این گزارش به منظور ادای احترام به یکی از مهم ترین گوشی هایی است که تاکنون ساخته شده است، و ما تمام تلاش خود را برای اشاره و بیان تمام دلایل اهمیت این گوشی مهم را خواهیم کرد.

یکی از نکات موجود این است که احتمال کمی وجود دارد که iOS 16 آخرین آپدیت آیفون X باشد. همچنین به بررسی اینکه آیا کاربران آیفون X اکنون به دنبال ارتقا باشند یا تا چند ماه دیگر صبرکنند. اما قبل از آن، شاید ساده‌ترین راه سنجش اهمیت آیفون X برای اپل و کل بازار گوشی، میزان علاقه و تعامل ایجادشده توسط مردم عادی و نه خوره‌های فناوری است.

هنگام چرخیدن در یوتیوب، با ویدیویی از یکی از داستان سرایان نسل فعلی، کیسی نیستات مواجه شدیم. در این ویدیو که 3 نوامبر آن سال تهیه شده‌است، کیسی مانند همیشه در حال راه رفتن در نیویورک و صحبت با مردم است، اما این بار صدها نفر را نشان می‌دهد که در صف، منتظر خرید iPhone X جدید هستند.

صحبت از صف های طولانی 200-300 نفریست (طبق ویدیو) که برخی از آنها از ساعت 4 صبح منتظر بودند. چادر زده یاتشک های بادی آورده بودند. این میزان صبر و اشتیاق، همه برای یک آیفون، تعجب آور بود!

digikala

اما نه هر آیفونی. آیفون X که در این مرحله، همه “X” آن را به شکل حرف، تلفظ می‌کردند (نه عدد) که به نوعی آن را حماسی تر کرد.آیفون X باتغییر در اپل و اندروید برای همیشه، مهمترین گوشی از زمان آیفون اصلی است!

البته این نکته که تعداد زیادی از افراد منتظر در صف آیفون جدید، احتمالا قصد معاوضه آن در eBay را دارند، قابل توجه است. اما با این حال، علاقه به iPhone X بسیار بیشتر از هر آیفون عرضه شده  بعد از آن بود (مردم برای آیفون‌های قدیمی‌تر در صف منتظر می‌ماندند، اما دوره‌ها متفاوت بود).

ویدیوهای یوتیوب با میلیون‌ها بازدید و حتی پوشش تلویزیونی آیفون X (برنامه‌های الن، جیمی کیمل، جیمی فالون و کانال‌های خبری در سراسر ایالات متحده)، نشانگر ماشین بازاریابی قدرتمند اپل بود. اما آیفون X فقط به این دلیل هیاهو ایجادشده،  مهم‌ترین گوشی از زمان آیفون اصلی نبود.

آیفون X برای همیشه نحوه تعامل با تلفن‌های همراه را تغییر داد و تأثیر زیادی نه تنها بر آیفون‌های آینده، بلکه بر روی همه تلفن‌های اندرویدی بعد از آن نیز داشت. به نوعی، آیفون X تقریباً به همان اندازه که برای اپل مهم بود برای اندروید نیز اهمیت داشت.

حتی در سال 2017 هم بسیار دور از ذهن بود که تلفنی بتواند اساساً نحوه تعامل ما با آن را تغییر دهد و آیفون X این کار را انجام داد. محض یادآوری این تغییر نحوه تعامل  می توان به ناچ و Face ID اشاره کرد که برای همیشه دید ما نسبت به آیفون را به معنای واقعی کلمه تغییر داد.

آیفون X اولین گوشی با ناچ نبود، اما به طور قطع دستگاهی با ارائه فراگیر و خوب آن بود. ظاهر ناچ آن، به دلیل توانایی کوپرتینو در جابجایی و انتقال Touch IDبه کنار
iPhone (line of smartphones designed and marketed by Apple Inc.) ، غیر ممکن نبودو همچنان می‌توانست صفحه کامل را در اختیار داشته باشد. با این حال، تیم کوک و کو چیز دیگری در ذهن داشتند، اینکه تقریباً به تمام فضای بالای “X” نیاز دارند تا به منظور تعبیهFace ID از آن بهره گرفت.

بازگشایی قفل با چهره برای سال‌ها در گوشی‌های اندرویدی وجود داشت، اما سال‌ها طول کشید تا اپل از آن استفاده کند اما آن را به درستی انجام داد.Face ID یک ویژگی موجود که بتوانید در کنار استفاده از اثر انگشت از آن استفاده کنید، نبود بلکه سیستم اسکن سه بعدی پیچیده‌ای بود که به تنها روش باز کردن قفل آیفون تبدیل شد.

البته، اپل مدتی طول کشید تا جنبه نرم افزاری آن را به طور کامل تکمیل کند، اما امروز Face ID مانند جادو عمل می کند (به جز مواردی مانند باز کردن قفل گوشی در رختخواب که کار نمی‌کند). با این حال، Face ID  توانست حتی من را که سخت‌ترین طرفدار Touch ID هستم، به یک طرفدار Face ID تبدیل کند. این تجربه بدون نقص است، و همانطور که اپل دوست دارد بگوید فقط کار می کند.

سیستم حالت جابجایی جدید آیفون X باعث می‌شود دلتان برای دکمه هوم اپل و دکمه‌های لمسی خازنی اندروید تنگ نشود!

قبل از آیفون X، جابجایی در سیستم آیفون از طریق دکمه هوم و در اندروید از طریق دکمه های خازنی و مجازی آن انجام می شد. چه قدر آن زمان دور به نظر می‌رسد!

اما اپل به طور کامل پیاده سازی دوره جدید جابجایی در رابط کاربری با حرکات ساده مورد استقبال همه را به نحو احسن اجرا کرد. برای رفتن به صفحه اصلی، انگشت خود را به سمت بالا بکشید، برای جابجایی بین برنامه‌ها صفحه را نگه دارید و برای بازگشت به صفحه قبل، انگشت خود را از کنار بکشید . گویا همیشه اینگونه بوده است!

این یکی از ویژگی‌های آیفون X است که به معنای واقعی کلمه همه گوشی‌های اندرویدی بعداً از آن استفاده کردند، و این دلیلی است که برای یک بار هم که شده طرفداران اندروید (مثل من)، باید از کوپرتینو تشکر کنند!

بیش از پنج سال از زمان معرفی جابجایی حرکتی اپل در آیفون می گذرد و از آن زمان تاکنون، هیچ سازنده تلفن اندرویدی نتوانسته این سطح از روان بودن جابجایی در آیفون را در سیستم خود ارائه دهد، دلیل استفاده من از جابجایی 3 دکمه ای در پیکسل 7 پرو خود، همین مساله است.

از سوی دیگر، اگر از جابجایی با ژست‌های حرکتی استفاده می‌کنید، تلفن‌های اندرویدی به شما امکان بازگشت به عقب را با کشیدن به هر دو طرف صفحه می‌دهند، و حرکت در رابط کاربری را آسان‌تر می‌کند، برخلاف آیفون که برای بازگشت به عقب فقط می‌توانید با کشیدن صفحه به سمت چپ از آن استفاده کنید.

آیفون X اولین آیفون 1000 دلاری بود که دریچه ای به انبوه آیفون‌ها و گوشی های اندرویدی فوق العاده گران قیمت آینده باز کرد.

مطمئناً، ناچ ، Face ID و سیستم حالت جابجایی جدید از واضح‌ترین ویژگی‌های آیفون X برای تغییر صنعت آن بود. اما در واقع، آیفون X با بسیاری از ویژگی‌های جدید دیگری در آیفون وارد بازار شد – این مدل اولین آیفون با نمایشگر OLED و همچنین اولین آیفونی با صفحه‌نمایش بزرگ اما با اندازه جمع و جور بود.

زمانی که صحبت از آیفون X است، مساله قیمت بسیار بالا (برای سال 2017) این آیفون فوق‌العاده که برخی تمایل به نادیده گرفتن آن دارند، وجود دارد.

آیفون X اولین آیفون (یا گوشی) عبور کننده از سد قیمت 1000 دلاری بود، که تأثیر بسیار زیادی بر عرضه‌ آیفون‌ها در آینده اپل و همچنین اندروید و تعیین قیمت آن‌ها داشت.

آیفون X ارائه شده در سال ۲۰۱۷ روند فروش گوشی های 1000 دلاری را آغاز و عملا دلیلی بر این شد که سامسونگ فکر می کرد عرضه گلکسی اس 20 اولترا با قیمت 1400 دلار در سال 2022 مشکلی ندارد.

آیا iOS 16  آخرین به روز رسانی نرم افزاری بزرگ برای iPhone X است یا اپل ممکن است یک سورپرایز آماده کرده باشد؟

بله… آیفون X مهمترین گوشی هوشمند بعد از آیفون اصلی بوده و هست. و همانطور که می بینید، اپل و اندروید را برای همیشه و از بسیاری جهات تغییر داده‌است. اما چه چیزی در انتظار افرادیست که هنوز آیفون X دارند؟

خوب، برای شروع، یک خبر شگفت انگیز! iOS 16 ممکن است آخرین آپدیت آیفون پنج ساله شما نباشد. احتمال آن زیاد نیست، اما اگر فکر شمارا مشغول کرده است، لازم است بدانید آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X به طور همزمان عرضه شدند و بر روی همان تراشه A11 Bionic اجرا می شوند، به این معنی که قاعدتا پشتیبانی نرم افزاری آنها نیز به طور همزمان پایان می‌یابد. نظر شما چیست؟

این اتفاق ممکن است بیفتد، اما احتمال آن نیز وجود دارد که  اپل تصمیم بگیرد آیفون X با ظاهر مدرن‌تر را برای یک سال دیگر هم به‌روز نگه دارد! از دلایل آن برخورداری آیفون X از  طراحی مدرن تری نسبت به آیفون 8 با ظاهر قدیمی و همچنین 3 گیگابایت رم آیفون X در مقایسه با 2 گیگابایت رم آیفون 8 می‌باشد.

برخلاف اندروید، در دنیای اپل، 1 گیگابایت رم قابلیت ایجاد تفاوت بزرگی را دارد، و اگر کوپرتینو تصمیم به به‌روزرسانی آیفون X به iOS 17 را داشته باشد، اصلا تعجب‌آور نخواهد بود. در نهایت، آیفون 6 اس نیز قرار نبود iOS 15 دریافت کند، اما این اتفاق افتاد و به این معناست که  شش سال به روز رسانی اصلی iOS را دریافت کرد!

اگر اپل تصمیم گیرد IOS17را به آیفون ده ارائه دهد، تنها علامت سوال اینجاست که با آیفون 8 پلاس چه خواهد کرد. با وجود اشتراک طراحی آن با آیفون 8، مدل بزرگتر مانند آیفون  ده شامل 3 گیگابایت رم می‌شود.

آیفون X

سامسونگ از دارندگان آیفون X می‌خواهد ریسک کنند و گلکسی S22 بخرند، اما اگر بخواهید «صبر کنید» چه می‌شود؟

حدس من این است که اکنون زمان آن است که از  اپل برای پشتیبانی طولانی‌ نرم‌افزاری آیفون تشکر کنیم. آیفون X و همینطور آیفون 8 آن برای یک گوشی پنج ساله بسیار خوب کار می کنند!

با این حال، حقیقت موضوع این است که آیفون X و آیفون 8 سریع‌ترین گوشی‌های موجود نیستند و همینطور ناگفته نماند که باتری و دوربین این گوشی ها  نسبت به استانداردهای امروزی کیفیت پایینی دارند.

گزینه های ارتقا برای دارندگان آیفون X چیست؟

البته، می‌توانید به سراغ یکی از مدل‌های جدید آیفون 14 یا حتی آیفون 14 پرو بروید، اما دلیل مهمتر نادیده گرفتن آن‌ها، انتظار ارائه تغییرات عمده‌ سری آیفون 15 است. بر اساس پیش‌بینی‌ها آیفون 15 ازجزیره پویای آیفون ۱۴ و همچنین در مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 اولترا احتمالا از دوربین های زوم پریسکوپ برخوردار خواهد بود.

اما به منظور اطلاع طرفداران طراحی آیفون ده ، باید بدانند که هنوز طراحی آن از چرخه خارج نشده‌است. طبق منابع متعدد، انتظار می‌رود آیفون SE نسل۴ آینده (بالاخره) از طراحی آیفون X یا به‌ویژه آیفون XR استفاده کند. این مورد برای کسانی که طراحی منحنی آیفون X را ترجیح می دهند، فوق‌العاده است. یا می توانید گلکسی یا پیکسل بخرید. اگر از سامسونگ بپرسید، قطعاً باید این ریسک را بکنید، یا می‌توانید صبر کنید.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.