آینده بدون رمز عبور با معرفی Passkeys گوگل

گوگل با معرفی passkeys در حساب‌های Workspace و فراهم کردن این امکان برای بیش از 9 میلیون سازمان، گامی مهم به سوی آینده‌ای بدون رمز عبور قدم برداشته است.

به گزارش تکناک، گوگل از امروز، 5 ژوئن، با شروع نسخه بتای باز برای کاربران بیش از 9 میلیون سازمان این امکان را فراهم کرده است تا با استفاده از یک Passkey به جای رمزهای عبور معمول، به یک حساب Workspace یا Cloud گوگل وارد شوند.

Passkeys شکل جدیدی از فناوری ورود بدون رمز عبور است و توسط FIDO Alliance توسعه یافته است. اعضای آن غول های صنعتی مانند گوگل، اپل و مایکروسافت هستند. Passkeys به جای گذرواژه های سنتی و دیگر سیستم‌های احراز هویت مانند 2FA یا پیامک، امکان ورود به وب سایت ها و برنامه ها با استفاده از احراز هویت دستگاه خود و سایر سیستم های ورود به سیستم مانند لپ تاپ با Windows Hello، تلفن اندروید با حسگر اثر انگشت یا آیفون با Face ID را فراهم می‌کند. از آنجایی که Passkeyها مبتنی بر پروتکل های رمزنگاری عمومی هستند، هیچ “توالی” ثابتی ندارند و امکان سرقت آنها در حملات فیشینگ یا دسترسی به آنها وجود نخواهد داشت.

پشتیبانی Passkey برای مدیران Workspace، دارای اختیار فعال‌سازی قابلیت ورود با Passkey در سازمان خود، به تدریج طی چند هفته آینده ارائه خواهد شد. درخواست وارد‌کردن رمزهای عبور به طور پیش فرض غیرفعال است و ابتدا باید توسط مدیران فعال شود. با این حال، حتی در صورت غیرفعال شدن، کاربران همچنان می‌توانند Passkeys را برای احراز هویت دومرحله‌ای ایجاد و استفاده کنند.

اگرچه تبدیل کامل به Passkeys زمان‌بر خواهد بود، اما امیدواریم در نهایت به جای رمزهای عبور استفاده شوند. در حال حاضر، با حمایت از پلتفرم‌هایی مانند اپل و مایکروسافت و استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور مثل Dashlane و 1Password که Passkey را پشتیبانی می‌کنند، قبول و استفاده از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اعلامیه امروز به دنبال ارائه پشتیبانی از passkey به حساب‌های کاربری استاندارد گوگل در ماه می انجام شد و مرورگر وب کروم نیز در ماه دسامبر با پشتیبانی از Passkey بروزرسانی شد. با این حال، استفاده از Passkeys فقط در سایت‌ها و سرویس‌های شخص ثالث با پشتیبانی از فناوری بدون رمز عبور ممکن است که در حال حاضر این لیست نسبتاً کوتاه است. برای اطلاع و استفاده از سایت‌ها و سرویس‌های با پشتیبانی از Passkeys، می‌توانید به این  پیوند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.