اگر برای چندمین بار به کرونا مبتلا شده‌اید این مطلب را بخوانید

اگر برای چندمین بار به کرونا مبتلا شده‌اید این مطلب را بخوانید

در اولین مطالعه برای بررسی اثرات ابتلای مکرر به SARS-CoV-2 بر سلامت عمومی افراد، محققان دریافتند که ابتلای مجدد COVID می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی، دیابت، مشکلات ریوی و بیماری قلبی را افزایش دهد.

به گزارش تکناک، یافته‌ها نشان می‌دهد که عفونت دوم یا سوم کووید می‌تواند منجر به پیامدهای نامطلوب سلامتی شود که در طول عفونت اولیه دیده نمی‌شوند.ابتلای مکرر COVID

زیاد العالی نویسنده ارشد مطالعه جدید توضیح داد: طی چند ماه گذشته، فضای شکست ناپذیری در بین افرادی که کووید-19 یا واکسن‌ها و داروهای تقویت‌کننده آن‌ها را دریافت کرده‌اند و به‌ویژه در میان افرادی که عفونت داشته‌اند و همچنین واکسن دریافت کرده‌اند، به وجود آمده است.ابتلای مکرر COVID

طی چند سال گذشته به طور فزاینده ای مشخص شده است که COVID-19 فقط یک بیماری مختصر تنفسی نیست. در ماه‌های پس از عفونت، مطالعات نشان داده است که بیماران بهبود یافته در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های عصبی و دیابت هستند.ابتلای مکرر COVIDابتلای مکرر COVID

اما با ظهور امیکرون، و همراه با امواج عظیم عفونت مجدد کووید، مشخص نیست که آیا این خطرات افزایش یافته با هر عفونت جدید ادامه می یابد یا خیر. اگر بعد از اولین برخورد با کووید خوب بودید، آیا به این معنی است که عفونت دوم یا سوم شما مشابه خواهد بود؟ابتلای مکرر COVID

بر اساس تحقیقات جدید العالی که در Nature Medicine منتشر شده است، هر عفونت بعدی کووید خطرتجمعی فرد را برای رنج بردن از طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی افزایش می دهد.

العالی یک اپیدمیولوژیست در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس است که چندین سال است با دپارتمان امور کهنه سربازان ایالات متحده کار می کند. تحقیقات او در داده های پایگاه‌های اطلاعاتی عظیم مراقبت‌های بهداشتی کاوش می کند و اثرات عفونت‌های کووید در سطح جمعیت زیاد را دنبال می‌کند.

العالی به جای تمرکز بر اثرات حاد عفونت‌های SARS-CoV-2، علاقه‌مند به مطالعه در مورد این بود که بداند چگونه عفونت‌های کووید می‌توانند نرخ سایر مشکلات سلامتی را در هفته‌ها و ماه‌ها پس از بیماری اولیه افزایش دهند. تحقیقات قبلی او نشان می‌دهد که عفونت‌های اولیه می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و مغزی را تا یک سال افزایش دهد.

پژوهش جدید به بررسی اثرات عفونت دوم و سوم کووید در گروهی متشکل از چند میلیون کهنه سرباز آمریکایی پرداخت. این مطالعه یک گروه کنترل متشکل از حدود پنج میلیون فرد غیر آلوده داشت که میزان ابتلا به چندین بیماری در آنها را با دو گروه دیگر که اولین گروه شامل افرادی که یکبار به یک عفونت کووید مبتلا شده بودند (حدود 400هزار نفر) و گروه بعد شامل افرادی که دو یا چند بار سابقه ابتلا به عفونت داشتند (حدود 40هزار نفر) را مقایسه کرد.

این محقق گفت: بدون ابهام، تحقیقات ما نشان داد که ابتلا به عفونت برای بار دوم، سوم یا چهارم در مرحله حاد، یعنی 30 روز اول پس از عفونت، و در ماه‌های اولیه پس از آن، یعنی فاز طولانی کووید، خطرات بیشتری برای سلامتی ایجاد می‌کند.

العالی توضیح داد: این بدان معناست که حتی اگر دو مورد عفونت کووید-19 داشته‌اید، بهتر است از سومی جلوگیری کنید و اگر سه عفونت داشته‌اید، بهتر است از عفونت چهارم اجتناب کنید.

این یافته ها به طرز شگفت انگیزی نشان می دهد که افرادی که دومین یا سومین عفونت کووید خود را دارند، سه برابر بیشتر از افرادی که تنها یک بار عفونت کووید را تجربه می کنند، از مشکلات قلبی یا کلیوی رنج می برند و تقریباً دو برابر بیشتر از اختلالات عصبی رنج می برند.

به طور کلی، خطرات سلامتی همراه با عفونت مجدد در دوره 30 روزه پس از عفونت اولیه بالاترین بود، اما برخی از خطرات تا شش ماه ادامه داشت و این افزایش خطر بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون فرد وجود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.