اثرات مفید مصرف مکمل های ویتامین بر بیماران فیبروز کیستیک

مطالعه ای در دانشگاه ایالتی اورگان نشان داده است که مکمل های ویتامین می توانند برای بیماران فیبروز کیستیک مفید باشند.

به گزارش تکناک، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه ایالتی اورگان، بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک که رژیم غذایی خود را با ویتامین C تکمیل می کنند، از ویتامین E، آنتی اکسیدان دیگری که التهاب مضر را کاهش می دهد، بهره بیشتری می برند.

طبق نتایجی که در مجله Nutrients منتشر شد، از آنجایی که فیبروز کیستیک بیش از 160هزار نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، مهم است. فیبروز کیستیک باعث التهاب ریه و تجمع مخاط مسدود کننده در مسیر های هوایی در دستگاه تنفسی می شود.
این بیماری کوتاه‌کننده زندگی با عفونت مکرر ریه مرتبط است و 40هزار نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ایالات متحده، هر سال حدود 1000 مورد جدید شناسایی می شود که اکثر بیماران 2 ساله یا کمتر هستند.
بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک علیرغم پیشرفت های مداوم در کاهش عوارض، هنوز میانگین امید به زندگی 40 ساله دارند.
مارت ترابر از موسسه Linus Pauling که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که با افزایش التهاب در دستگاه تنفسی همراه است و مانند بسیاری از بیماری های التهابی، با مقدار زیادی فشار اکسیداتیو همراه است.
عدم تعادل در بدن بین رادیکال‌های آزاد، که می‌تواند باعث آغاز واکنش‌های شیمیایی مضر شود و تولید آنتی‌اکسیدان‌ها باعث فشار اکسیداتیو می‌شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند الکترون را به یک رادیکال آزاد اهدا کنند که باعث می شود رادیکال آزاد واکنش کمتری داشته باشد و در عین حال پایدار بماند.
ترابر، استاد کالج بهداشت عمومی و علوم انسانی ایالت اورگان گفت: علاوه بر فشار اکسیداتیو، فیبروز کیستیک با مشکلاتی در جذب چربی نیز مشخص می شود که جذب ویتامین E را که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است، محدود می کند. سطوح پایین ویتامین E به علاوه فشار اکسیداتیو بالا عاملی برای التهاب بیشتر است که می تواند باعث طیف وسیعی از عوارض منفی سلامت شود.
ترابر گفت که مشکلات بیماران در جذب چربی به این معنی است که آنها باید مقادیر بیشتری از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین E مصرف کنند. او گفت که بیماران برای دستیابی به غلظت طبیعی خون به حداقل 400 میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارند.
در این مطالعه، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مکمل‌های ویتامین C می‌توانند به بیماران در استفاده بهتر از ویتامین E جذب شده خود کمک کنند.
پس از 3 و نیم هفته مصرف روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C، بیماران مورد بررسی در این مطالعه به سمت کاهش غلظت خونی یک نشانگر زیستی فشار اکسیداتیو کلیدی، مالون دی آلدئید یا MDA، و همچنین به سمت کاهش سرعت حذف ویتامین E از جریان خون گرایش داشتند.
ترابر می‌گوید: «از آنجایی که ماندگاری ویتامین E در خون طولانی‌تر است، ممکن است بتواند بهتر وارد بافت‌ها شود و بهتر از غشای سلولی در برابر فشار اکسیداتیو محافظت کند.»
او خاطرنشان کرد که مزایای این یافته ها که در مجله Nutrients منتشر شده است، منحصر به بیماران فیبروز کیستیک نیست. به عنوان مثال، افراد سیگاری معمولاً مشکلات مرتبط با فشار اکسیداتیو دارند و می توانند از ویتامین C اضافی و احتمالاً ویتامین E اضافی بهره مند شوند. بیماران سندرم متابولیک نیز مشکلاتی با ویتامین C و E دارند.
او گفت: این مطالعه از ویتامین C بسیار بیشتر از آنچه که یک فرد به راحتی می تواند از رژیم غذایی دریافت کند، استفاده کرد. هزار میلی گرم معادل 15 پرتقال یا چهار یا پنج فلفل دلمه ای متوسط است. اما تحقیقات نشان می دهد که دوز بالا ممکن است در شرایط التهابی مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.