ژن افزایش دهنده سلول های بنیادی مغز کشف شد

یک ارگانوئید مغزی به اندازه حدود 3 میلی متر که از سلول های بنیادی یک شامپانزه ساخته شده است. سلول های بنیادی مغز قرمز رنگ می شوند. سلول های بنیادی مغزی که ژن ARHGAP11B را دریافت کرده اند به رنگ سبز نشان داده شده اند.

مطالعات نشان می‌دهد که ژن موجود در ارگانوئید های شامپانزه باعث افزایش سلول‌های بنیادی مغزی مرتبط و افزایش نورون‌هایی می‌شود که نقش مهمی در توانایی‌های ذهنی خارق‌العاده انسان دارند.

به گزارش تک ناک مطالعات دانشمندان روی میمون های بزرگ به دلیل نگرانی های اخلاقی مدت هاست که در اروپا ممنوع شده است.

جایگزین استفاده از حیوانات در مطالعات، ارگانوئید ها است که ساختارهای سلولی سه بعدی هستند که می توانند در آزمایشگاه تولید شوند و اندازه آنها فقط چند میلی متر است.

این ارگانوئید ها را می توان با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان ایجاد کرد که سپس به انواع سلول های خاصی مانند سلول های عصبی تبدیل می شوند. تیم مطالعه توانست با استفاده از این روش، ارگانوئیدهای مغز شامپانزه و انسان را ایجاد کند.

ویلند هاتنر از مؤسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک، یکی از سه نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: این ارگانوئیدهای مغزی به ما اجازه دادند تا یک سؤال اصلی در مورد ARHGAP11B را بررسی کنیم.

بخشی از یک ارگانوئید مغز ساخته شده از سلول های بنیادی یک انسان. در سرخابی سلول های بنیادی مغز به طور فعال تکثیر می شوند و در رنگ زرد زیر مجموعه ای از سلول های بنیادی مغز
بخشی از یک ارگانوئید مغز ساخته شده از سلول های بنیادی یک انسان. در سرخابی سلول های بنیادی مغز به طور فعال تکثیر می شوند و در رنگ زرد زیر مجموعه ای از سلول های بنیادی مغز

در یک مطالعه قبلی، ما توانستیم نشان دهیم که ARHGAP11B می تواند مغز راسته پستانداران نخستین پایه را بزرگ کند. با این حال، قبلاً مشخص نبود که آیا ARHGAP11B نقش مهمی یا جزئی در بزرگ شدن تکاملی نئوکورتکس انسان داشته است.

برای روشن شدن این موضوع، ژن ARGHAP11B ابتدا در ساختارهای شبه بطن‌مانند مغز شمپانزه‌ای قرار داده شد. آیا ژن ARGHAP11B باعث تکثیر سلول های بنیادی مغز شامپانزه می شود که برای افزایش اندازه نئوکورتکس لازم است؟

مایکل هاید، نویسنده ارشد این مطالعه، سرپرست تیم تحقیق، از گروه تحقیقاتی جوان توسعه و تکامل مغز در مرکز پستانداران آلمانی و کارمند در MPI-CBG. گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که ژن موجود در ارگانوئیدهای شامپانزه باعث افزایش سلول‌های بنیادی مغزی مرتبط و افزایش نورون‌هایی می‌شود که نقش مهمی در توانایی‌های ذهنی خارق‌العاده انسان دارند.

زمانی که ژن ARGHAP11B در ارگانوئیدهای مغز انسان حذف شد یا عملکرد پروتئین ARHGAP11B مهار شد، تعداد این سلول‌های بنیادی مغز به اندازه سلولهای بنیادی موجود در مغز  شامپانزه‌ها کاهش یافت.

مایکل هاید می گوید: بنابراین ما توانستیم نشان دهیم که ARHGAP11B نقش مهمی در رشد نئوکورتکس در طول تکامل انسان بازی می کند.

جولیا لادویگ از HITBR، سومین نویسنده اصلی، می‌افزاید: با توجه به این نقش مهم ARHGAP11B، می‌توان تصور کرد که برخی از توسعه‌های نادرست نئوکورتکس ممکن است ناشی از جهش در این ژن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.