اختراع تست ساده 4 دقیقه ای برای تعیین میزان خلاقیت

تعریف خلاقیت دشوار است و شاید حتی اندازه‌گیری آن دشوارتر باشد، اما دانشمندان روش بسیار ساده‌ای برای تست خلاقیت پیدا کرده‌اند.

تعریف خلاقیت دشوار است و شاید حتی اندازه‌گیری آن دشوارتر باشد، اما در سال 2021، دانشمندان فکر می‌کنند که روش بسیار ساده‌ای برای تست خلاقیت یا حداقل یک جنبه از آن پیدا کرده‌اند.

به گزارش تکناک، این تستی است که می توانید در چند دقیقه انجام دهید و زمانی بهترین نتیجه را دارد که از نحوه عملکرد آن اطلاعی نداشته باشید.

این روش  تست خلاقیت که وظیفه انجمن واگرا (DAT) نامیده می شود، از مردم می خواهد 10 اسم را نام ببرند که تا حد امکان از نظر معنی فاصله دارند. برای مثال، «گربه» و «کتاب» بیشتر از «گربه» و «سگ» متفاوت هستند.
سپس یک الگوریتم رایانه ای این فاصله معنایی را اندازه گیری می کند (چقدر این دو کلمه با یکدیگر ارتباط دارند) بین اسم هایی که شخص به دست آورده است. بر اساس تجزیه و تحلیل پاسخ های 8914 داوطلب، DAT حداقل به خوبی روش های فعلی، راهی برای پیش بینی خلاقیت در یک فرد است.
محققان در مقاله 2021 خود نوشتند: تئوری های متعددی نشان می دهد که افراد خلاق می توانند ایده های متفاوت تری ایجاد کنند.اگر این درست باشد، صرفاً نام‌گذاری کلمات نامرتبط و سپس اندازه‌گیری فاصله معنایی بین آنها می‌تواند به عنوان معیاری عینی برای تفکر واگرا عمل کند.
وظیفه استفاده های جایگزین (که در آن تا حد امکان استفاده از یک شی را در نظر می گیرید) و وظیفه شکاف پل ارتباطی (جایی که سعی می کنید دو کلمه را با کلمه سوم پیوند دهید) دو معیار موجود اندازه گیری خلاقیت هستند که DAT به مقابله با آنها پرداخته است.
نمرات تست خلاقیت از DAT با نمرات دیگر همبستگی دارد همانطور که با یکدیگر همبستگی داشت، به این معنی که این روش در ارزیابی خلاقیت به اندازه ابزارهای پیچیده ترمفید است. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد اثربخشی آن در جمعیت‌های مختلف اعمال می‌شود و آن را برای نظرسنجی‌های مقیاس بزرگ مناسب می‌کند.
مزایای کلیدی تست جدید DAT این است که تکمیل آن ساده و سریع است و به هیچ نوع ارزیابی انسانی نیاز ندارد، که ممکن است باعث تعصب شود. با این حال، محققان مشتاق هستند به این نکته اشاره کنند که همه جنبه های خلاقیت را اندازه گیری نمی کند.
جی اولسون روانشناس از دانشگاه هاروارد در بیانیه ای در سال 2021 گفت: کار ما تنها بخشی از یک نوع خلاقیت را اندازه می گیرد.
اما این یافته‌ها ارزیابی خلاقیت را در نمونه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر با تعصب کمتر امکان‌پذیر می‌سازد، که در نهایت به ما کمک می‌کند تا این توانایی اساسی انسان را بهتر درک کنیم.
همانطور که اولسون به CNN اشاره کرد، آزمون DAT تفکر واگرا و خلاقیت کلامی را بررسی می‌کند . این آزمایش نشان نمی‌دهد که برای مثال هنگام آشپزی در آشپزخانه، که از مجموعه‌ای از مهارت‌های متفاوت استفاده می‌کند چقدر خلاق هستید، اما می‌تواند استعداد را در موارد خاصی از مهارت های حل مسئله پیش‌بینی کند.
روانشناسان فکر می کنند که افراد خلاق تر می توانند عناصر راه دور را به راحتی در ذهن خود به هم پیوند دهند، چیزی که در اینجا مورد آزمایش قرار می گیرد. یک معیار جامع تر باید دستاوردها در زمینه های خلاقانه مانند آهنگسازی و اختراعات موسیقی را نیز در نظر بگیرد.
این یک تصویر پیچیده است اما رویکرد DAT ممکن است انجام مطالعات آینده در زمینه خلاقیت را کمی ساده‌تر کند.
اولسون در بیانیه ای گفت: خلاقیت برای زندگی انسان اساسی است. هرچه پیچیدگی آن را بیشتر درک کنیم، بهتر می‌توانیم خلاقیت را در همه اشکال آن پرورش دهیم.(این تحقیق در PNAS منتشر شده است.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.