ادامه حضور بازی Call of Duty در پلی استیشن

سونی با مایکروسافت به توافقی ۱۰ سال برای Call of Duty رسید تا پس از فروش پیشنهادی Activision Blizzard، این مجموعه را در پلی استیشن حفظ کند.

به گزارش تکناک، فیل اسپنسر، مدیر عامل گیمینگ مایکروسافت می‌گوید که سونی و مایکروسافت به یک “توافق ملزم کننده” برای حفظ Call of Duty در پلی‌استیشن رسیده‌اند.

این پایانی برای جنگ تلخ بین شرکت‌هاست که در سال گذشته به صورت خصوصی و عمومی و پس از اعلام مایکروسافت در ژانویه ۲۰۲۲ برای خرید Activision Blizzard رقم خورده بود.

اگرچه در اعلام اولیه مایکروسافت اشاره ای به ۱۰ سال بودن Call of Duty در پلی‌استیشن نشده بود، اما کاری پرز، رئیس ارتباطات جهانی در ایکس باکس، تعهد ۱۰ ساله را به The Verge تأیید کرد. پرز بعدها تأیید کرد که این معامله فقط مربوط به Call of Duty است. این باعث می‌شود که این توافق مشابه یک قرارداد ۱۰ ساله بین مایکروسافت و نینتندو باشد، اما قراردادهای مختلفی که مایکروسافت با انویدیا و سایر پلتفرم‌های بازی ابری برای ارائه Call of Duty و سایر بازی‌های Xbox / Activision به رقبای خود بسته است، شبیه به این توافق نیست.

پیشنهاد اولیه مایکروسافت به سونی در ژانویه ۲۰۲۲ شامل حفظ تمام عناوین کنسول موجود Activision در سونی، از جمله نسخه‌های آتی در مجموعه Call of Duty یا هر مجموعه فعلی دیگر Activision در سونی تا پایان سال ۲۰۲۷ بود. شرایط توافق به طور واضح از آن پیشنهاد اولیه تغییر کرده‌اند و به ۱۰ سال تمدید شده‌اند، اما فقط مربوط به Call of Duty هستند.

سونی پس از ارائه اولیه مایکروسافت در دسامبر ۲۰۲۲ برای یک قرارداد ۱۰ ساله، برای امضای یک توافق Call of Duty با مایکروسافت مقاومت کرده بود. درعوض، سونی به طور مکرر بیان کرده بود که از این ترس دارد که مایکروسافت می‌تواند Call of Duty را به انحصاری Xbox تبدیل کند یا حتی ورژن‌های پلی‌استیشن بازی را خراب کند.

اما در طول دادگاه FTC v. Microsoft، ما یک ایمیل از رایان، رئیس پلی‌استیشن، شنیدیم که در دادگاه خوانده شد و نشان داد که وی در واقع نگران انحصاری کردن Call of Duty نبوده و بسیار اطمینان دارم که ما به مدت سال‌های زیادی Call of Duty را در پلی‌استیشن خواهیم دید. وکلای مایکروسافت ادعا کردند که رایان در ابتدا نگرانی در مورد توافق نداشته و در ژانویه ۲۰۲۲ با فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس، تماس گرفته بود تا تضمین‌هایی در مورد Call of Duty دریافت کند.

این توافق پس از ماه‌ها مذاکرات و پیشنهادات متقابل در ۱۸ ماه گذشته بین مایکروسافت و سونی در مورد آینده محتوای Activision در پلی‌استیشن به انجام رسید. در طول دادگاه FTC v. Microsoft، همچنین فاش شد که در یک ایمیل ۲۶ اگوست، فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس، به رایان، رئیس پلی‌استیشن، فهرستی از بازی‌های Activision را که در پلی‌استیشن باقی می‌مانند، ارسال کرده بود و رایان راضی نبود.

“این لیست یک لیست معنادار نبود. این لیست مجموعه خاصی از عناوین بازی‌های کهنه‌تر بود که در پلی‌استیشن باقی خواهند ماند، به عنوان مثال اورواچ در آنجا بود اما اورواچ ۲ در آنجا نیست، نسخه فعلی بازی.”

این ایمیل منجر به وقفه در ارتباطات بین اسپنسر و رایان شد. چند روز پس از ارسال آن، اسپنسر گفت که Call of Duty حداقل چند سال دیگر پس از قرارداد فعلی سونی در پلی‌استیشن باقی خواهد ماند. رایان از اینکه اسپنسر با انتشار مذاکرات قراردادی خودش را عمومی کرده است، خوشحال نبود و گفت که پیشنهاد در بسیاری از سطوح ناکافی بود و نتوانسته است تأثیر آن را بر روی گیمرهای ما در نظر بگیرد.

رایان در آن زمان این چنین گفت که “قصد نداشتم نظری در مورد آنچه که فکر می‌کردم به عنوان یک بحث تجاری خصوصی در نظر گرفته شده بود، بدهم، اما نیاز به تصحیح گفته‌ها دارم چون فیل اسپنسر این موضوع را به فضای عمومی آورده است.”

وقتی جیم رایان با بابی کوتیک، مدیرعامل Activision، در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ صحبت کرد، همان روزی که مایکروسافت، Activision، سونی و دیگران با نظارت‌کنندگان اتحادیه اروپا دیدار می‌کردند، تنش‌های مربوط به سرنوشت توافق مایکروسافت با Activision Blizzard واقعاً به نهایت خود رسید.

رایان به کوتیک گفت: “من یک توافق Call of Duty جدید نمی‌خواهم. من فقط می‌خواهم ادغام شما را مسدود کنم.” جیم رایان در شهادت خود در دادگاه FTC v. Microsoft دیدار را تأیید کرد و گفت: به او (بابی کوتیک) گفتم که فکر می‌کنم این معامله ضد رقابت است، امیدوارم که نظارت‌کنندگان کار خود را انجام دهند و آن را مسدود کنند.

به نظر می‌رسید که کوتیک می‌خواست با یک توافق Call of Duty بلندمدت با سونی، در صورتی که معامله مایکروسافت به پایان نرسد، خودش را بیشتر حمایت کند. در همان زمان، مایکروسافت در مقابل رسانه‌های جهان قراردادی را تکان می‌داد و سعی می‌کرد سونی را برای امضای قرارداد وسوسه کند.

مایکروسافت همیشه ادعا کرده است که Call of Duty را در پلی‌استیشن نگه خواهد داشت و بر این باور است که جدا کردن این بازی از کنسول‌های سونی از نظر مالی منطقی نیست. فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، در ماه نوامبر سعی داشت تا بحث را حل کند و قبل از حضور در دادگاه در ماه گذشته، با سوگند تکرار کرد که Call of Duty در پلی‌استیشن ۵ باقی خواهد ماند.

پس از اینکه معامله پیشنهادی مایکروسافت در آنجا در ابتدای سال مسدود شده بود، همه چشم‌ها در حال حاضر به وضعیت نظارتی در انگلستان دوخته شده‌اند. مایکروسافت فردا همراه با سازمان نظارتی Competition and Markets Authority (CMA) در کنفرانس مدیریت پرونده ای در دادگاه تجدیدنظر رقابتی انگلیس (CAT) شرکت خواهد کرد. این کنفرانس “برای بررسی درخواستی که به طور مشترک توسط همه طرف ها برای به تعویق انداختن این روند در انتظار بحث های بیشتر بین CMA و مایکروسافت است” در نظر گرفته شده است.

هفته گذشته هم CMA و هم مایکروسافت به توافق رسیدند که برای حل نگرانی‌های بازی‌های ابری CMA، باید در مورد چگونگی تغییرات در معامله مذاکره کنند. CMA همچنین هفته گذشته هشدار داد که پیشنهادات مایکروسافت ممکن است “موجب یک تحقیق تجدیدنظر در مورد ادغام جدید شود” و مذاکرات با مایکروسافت در مراحل اولیه قرار دارد.

با این وجود، CMA به اطلاعیه‌ای در مورد تمدید تحقیقات کلی خود در مورد این معامله پرداخت و زمان صدور دستور نهایی را از ۱۸ ژانویه به ۲۹ اگوست تغییر داد. مایکروسافت امیدوار است تا معامله خود را با Activision را تا مهلت ۱۸ ژانویه به انجام برساند، اما ممکن است برای حل وضعیت در انگلستان، برای انجام معامله، تاخیر کوچکی را ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.