ادعای همزیستی اجداد انسان با دایناسورها

یک مطالعه جدید ادعا می کند که اجداد انسان و دایناسورها برای مدت کوتاهی قبل از سقوط سیارک ویرانگر و منقرض کننده دایناسورها با هم زندگی می کردند.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه های بریستول و فریبورگ پس از مطالعه هزاران فسیل از پستانداران جفتی به این نتیجه رسیدند.البته منظور این مطالعه، دقیقاً انسان ها نیستند، بلکه دودمان باستانی پستانداران جفتی (جفت داران) که شامل انسان، سگ و خفاش می شود.

تجزیه و تحلیل گسترده داده های فسیلی

حدود 66 میلیون سال پیش، هنگامی که یک سنگ فضایی غول پیکر به زمین برخورد کرد، تمام دایناسورهای غیر پرنده را از بین برد. این رویداد فاجعه بار به انقراض دسته جمعی کرتاسه- پالئوژن (K-Pg) معروف شد.

محققان مدت‌هاست که به دنبال شواهدی برای تعیین اینکه آیا جانوران جفتی (جفت داران) با دایناسورهای عظیم همزیستی داشته‌اند یا تنها پس از انقراض فاجعه‌بار روی زمین ظاهر شده‌اند، هستند.

در بیانیه رسمی از سوی محققان آمده است که شواهد فسیلی پستانداران جفتی کمتر از ۶۶ میلیون سال قدمت دارند. این قدمت نشان می دهد که گروه پستانداران جفتی احتمالاً پس از انقراض دسته جمعی ظاهر شده اند. با این حال، تجزیه و تحلیل داده های مولکولی تصویر متفاوتی را نشان می دهد و حاکی از این است که فسیل های پستانداران جفت قبل از انقراض وجود داشته است.

برای به دست آوردن نتیجه‌گیری دقیق‌تر، محققان در این مطالعه جدید داده‌های فسیلی گسترده‌ای را از گروه‌های پستانداران جفتی جمع‌آوری کردند که قدمت آن به انقراض دسته جمعی ۶۶ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

امیلی کارلایل، نویسنده اصلی از دانشگاه بریستول گفت: ما هزاران فسیل از پستانداران جفتی را گرد هم آوردیم و توانستیم الگوهای پیدایش و انقراض گروه های مختلف را ببینیم. بر اساس این، ما می‌توانیم تخمین بزنیم که پستانداران جفتی چه زمانی تکامل یافته‌اند.

آنها برای تعیین منشأ دقیق پستانداران جفتی، سوابق فسیلی را به صورت آماری تجزیه و تحلیل کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که این گروه قبل از انقراض دسته جمعی تکامل یافته‌اند، که نشان می‌دهد پستانداران جفتی برای مدت کوتاهی با دایناسورها همزیستی کرده‌اند.

اعتقاد بر این است که پستانداران (گروهی که شامل دودمان انسانی است) در طول دوره دایناسورها قبل از انقراض دسته جمعی K-Pg تکامل یافته اند.

اگرچه، دودمان مدرن پستانداران جفتی تنها پس از برخورد سیارک شروع به ظهور کردند. این بدان معناست که پستانداران جفتی احتمالاً پس از مرگ دایناسورهای باشکوه توانسته اند تنوع ایجاد کنند.

مدلی که ما استفاده کردیم، سن‌های پیدایش را بر اساس زانی که دودمان‌ها برای اولین بار در فسیل‌ها ظاهر می‌شوند و الگوی تنوع گونه‌ها در طول زمان برای دودمان تخمین می‌زند. دانیل سیلوسترو، یکی از نویسندگان از دانشگاه فریبورگ، توضیح داد: این مدل همچنین می‌تواند سن انقراض را بر اساس آخرین ظهور زمانی که گروه منقرض می‌شود، تخمین بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.