استفاده از ذرات مغناطیسی برای شناسایی عوامل بیماری زا

Dynabeads ذرات مغناطیسی میکروسکوپی تجاری هستند که دانشمندان از آن‌ها برای جداسازی انواع خاصی از سلول‌ها و پروتئین‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش تکناک، اکنون، محققان MIT در حال توسعه روشی برای استفاده از این ذرات برای شناسایی سریع عوامل بیماری‌زا در آب آشامیدنی یا نمونه‌های خون هستند.

با استفاده از فناوری‌های موجود آزمایشگاهی، که در آن محیط های کشت باکتریایی یا ویروسی رشد می‌کنند، ممکن است چند روز طول بکشد تا نمونه‌های مایعات بدن، آب یا مایعات دیگر پردازش شوند. نیازی به گفتن نیست که اگر عوامل بیماری زا در هر یک از این مواد وجود داشته باشد، هر چه زودتر مردم بدانند، بهتر است.اینجاست که Dynabeads اهمیت پیدا می کند.

این ذرات که در سال 1976 اختراع شدند از یک هسته آهنی مغناطیسی تشکیل شده‌اند که در یک پوسته پلیمری پوشانده شده است. این پوسته با انواع مختلفی از آنتی بادی ها پوشانده می شود که با مولکول های هدف خاص در نمونه های مایعی که ذرات  به آن اضافه می شوند، متصل می شوند. با قرار دادن آهنربا در قسمت بیرونی لوله آمایشگاهی حاوی چنین نمونه‌ای، دانشمندان می‌توانند دور هم جمع شوند و مولکول‌های هدف را که به Dynabeads چسبیده‌اند، تجزیه و تحلیل کنند.

با این حال، تشخیص وجود پاتوژن‌ها به این روش هنوز یک فرآیند زمان‌بر است. تیمی در MIT به رهبری لوزا تادسه و روهیت کارنیک، در حال ایجاد یک راه حل هستند.

دانشمندان کشف کردند که با استفاده از تکنیکی به نام طیف‌سنجی رامان، می‌توان Dynabeads را در یک نمونه مایع با روشی متمایز که در آن ذرات نور پراکنده می شوند، تشخیص داد. این “اثر رامان” منحصر به فرد را می توان در کمتر از یک ثانیه شناسایی کرد.

کارنیک به ما می گوید که آنها اکنون در حال توسعه فناوری برای جداسازی ذرات آزاد و بدون پیوند از ذراتی هستند که به سلول های بیماری زا متصل هستند. یک دستگاه قابل حمل در ادامه به سرعت و به راحتی بین اثرات رامان این دو تمایز قائل می شود. اگر اثر Dynabeads متصل به پاتوژن شناسایی شود، کاربران متوجه خواهند شد که پاتوژن در نمونه وجود دارد.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی که تاکنون انجام شده است، از این فرآیند برای شناسایی باکتری سالمونلا در نمونه‌های آب تنها در نیم ثانیه استفاده شده است.

این روش چیزی است که می توان از آن برای دادن سریع پاسخ مثبت یا منفی استفاده کرد: آیا آلاینده ای وجود دارد یاخیر؟ تادسه می گوید: زیرا حتی تعداد انگشت شماری از عوامل بیماری زا می توانند علائم بالینی ایجاد کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.