استفاده از ویروس گیاهی برای نجات محصولات از آفت

کرم های انگلی گیاهی موجودات میکروسکوپی ساکن خاک هستند که با تغذیه از ریشه به محصولات آسیب می رسانند. اکنون دانشمندان با استفاده از یک ویروس گیاهی اصلاح شده، ابزاری طبیعی تر و کارآمدتر برای از بین بردن آنها ایجاد کرده اند.

به گزارش تکناک، در حال حاضر کشاورزان با استفاده از سموم دفع آفات در محصولات خود با این کرم های انگلی مبارزه می کنند.

از آنجا که مواد شیمیایی دفع آفات فقط در نزدیکی سطح خاک باقی می‌مانند، مقادیر زیادی از آنها باید استفاده شود، که اغلب با آب زیادی همراه است تا آنها را تا ریشه برساند. این بدان معنی است که کشاورزان باید پول زیادی را برای آفت کش ها خرج کنند، آنها باید آب زیادی مصرف کنند، به علاوه مقادیر زیادی از مواد شیمیایی سمی وارد محیط زیست می شود.

پروفسور نیکول اشتاینمتز و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا در جستجوی جایگزینی که ضایعات کمتری داشته باشد و سازگار با محیط زیست باشد، ویروس موزاییک سبز ملایم تنباکو را بررسی کردند. این ویروس بر خلاف آفت کش ها، به طور طبیعی در پیدا کردن مسیر خود از طریق خاک ماهر است.

دانشمندان کار خود را با حذف RNA ویروس و غیرعفونی کردن آن برای گیاهان آغاز کردند. سپس نانوذرات آن ویروس اصلاح شده در محلولی حاوی آفت کش ایورمکتین مخلوط شدند. از طریق یک فرآیند ساده تغییر شکل حرارتی که شامل گرم کردن مخلوط می‌شود، آفت‌کش در داخل نانوذرات محصور شد.

در آزمایش‌ها، آن نانوذرات حامل آفت‌کش با موفقیت از 10 سانتی‌متر خاک عبور کردند. هنگامی که ذرات از نمونه های خاک بازیابی شدند و به یک ظرف آزمایشگاهی پر از کرم انگلی اضافه شدند، آفت کش حداقل نیمی از جمعیت آنها را از بین برد.

در حال حاضر برنامه‌هایی برای آزمایش نانوذرات بر روی گیاهان زراعی آلوده به کرم انگلی ضروری است.

اشمتیز گفت: این فناوری نویدبخش افزایش اثربخشی درمان در این زمینه بدون نیاز به افزایش دوز آفت کش است.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله Nano Letters منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.