اسپرسو بخورید تا آلزایمر نگیرید

نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو قوی برای تامین انرژی اول صبح عالی است. جدیدا مشخص شده است ممکن است این نوشیدنی پر انرژی برای از بین بردن گره‌های پروتئینی عامل آلزایمر نیز مفید باشد.

به گزارش تکناک، هنگامی که نوبت به کشف مکانیسم‌های عمل بیماری آلزایمر می‌رسد، محققان دو پروتئین مشکل‌ساز را مورد بررسی قرار می دند: تاو و بتا آمیلوئید. زمانی که در عملکرد این ترکیبات اختلال ایجاد شود، مسئول ایجاد لکه ها و گره‌هایی در مغز می شوند که عملکرد آن را مختل می شود و منجر به زوال عقل مرتبط با آلزایمر می‌شوند.

در تلاش برای مبارزه با این بیماری، ما شاهد تحقیقات زیادی در مورد جلوگیری از تجمع پروتئین های تاو و بتا آمیلوئید در مغز بوده‌ایم که تاکنون با موفقیت‌های متفاوتی همراه بوده است. پس از آزمایش ناموفق دارویی در سال 2022 که قرار بود علائم آلزایمر را با کاهش میزان آمیلوئید در مغز بهبود بخشد، اکنون یک آزمایش 3 مرحله ای روی یک داروی متفاوت، بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد.

از نظر درک بهتر نقش پروتئین تاو در این بیماری، محققان می‌دانند که این ماده که به طور معمول به میکروتوبول‌های ارائه‌کننده مواد مغذی کمک می‌کند تا شکل خود را حفظ کنند، گاهی اوقات می‌تواند شکل‌هایی به خود بگیرد که باعث جمع شدن آن و ایجاد گره‌ می‌شود.

با تکیه بر تحقیقات قبلی در سال 2021، محققان چینی و استرالیایی متوجه شدند که کلاف های پروتئین تاو مانند دانه‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند با فرمان دادن به اجزای سلولی به نام لیزوزوم، برای شکستن دیواره‌های غشای سلولی که در آن در ساختارهایی به نام اگزوزوم محصور شده‌اند، به سلول‌های عصبی دیگر گسترش یابند.

یورگن گوتز، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، به نظر می‌رسد که اگزوزوم‌ها واکنشی را ایجاد می‌کنند که سوراخ‌هایی در دیواره غشای سلولی خود ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد دانه‌های سمی از آنجا فرار کنند. این نشت ها فرآیند مخربی را ایجاد می کند که باعث گره خوردن پروتئین تاو می شود و در نهایت منجر به از دست دادن حافظه و سایر اختلالات می شود.

علی‌رغم یافته‌هایی که باکتری‌های روده ما را با تجمع پروتئین تاو مرتبط می‌کند و آزمایش‌هایی که می‌توانند این پروتئین را از طریق آزمایش خون و تجزیه و تحلیل مایع نخاعی شناسایی کنند که یک راه قطعی برای از بین بردن پیچیدگی‌های مرتبط با بیماری آلزایمر می باشد، هنوز مبهم باقی مانده است.

اکنون محققان دانشگاه ورونا در ایتالیا ممکن است راهی موثر در این زمینه کشف کرده باشند و آن هم چیزی نیست جز یک فنجان قهوه اسپرسو.

در مطالعه ای که توسط یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی انجام شد، هم یک عصاره کامل اسپرسو و هم ترکیبات مختلف جدا شده از این نوشیدنی از جمله کافئین، تریگونلین، جنیستئین و تئوبرومین مورد آزمایش قرار گرفتند تا نحوه تعامل آنها با کلاف های های پروتئین تاو به نام فیبریل ها مورد بررسی قرار گیرد.

مشخص شد که کافئین و جنیستئین که یک آنتی اکسیدان معروف به فلاونوئید است، از تشکیل رشته های بلند پروتئین تاو موسوم به فیبریل جلوگیری می کند. این موضوع به نوبه خود مانع از بافتن خود به ورقه های بزرگتر شد که عملکرد مغز را مختل می کند. همچنین فیبریل ها را غیر سمی کرد و توانایی آنها را برای عمل به عنوان دانه و انتشار به سلول های دیگر از بین برد.

همچنین نشان داده شد که کافئین به فیبرهای موجود متصل می شود که به گفته محققان، می تواند راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از این ترکیب به عنوان یک آزمایش درمانی یا آزمایشی موثر برای حضور تاو باز کند.

اگرچه کافئین و جنیستئین توانایی کوتاه نگه داشتن فیبریل ها را داشتند، اما عصاره کامل اسپرسو بیشترین تاثیر را بر پروتئین تاو داشت. از آنجایی که بسیاری از ترکیبات موجود در قهوه می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، محققان بر این باورند که نوشیدن اسپرسو به سادگی ممکن است برخی از فواید مشابهی را که در این مطالعه مشاهده می شود، منتقل کند.

محققان می گویند: بر اساس فراهمی زیستی اجزای قهوه در مغز و بر اساس نتایج مطالعه ما، انتظار داریم که میزان متوسط مصرف ​​قهوه بتواند مقدار کافی از مولکول های زیست فعال را فراهم کند تا به طور جداگانه یا به صورت هم افزایی، به عنوان یک عامل تعدیل کننده برای تجمع و سمیت پروتئین تاو عمل کنند. البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا این نتایج به مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نیز منتقل می‌شوند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.