اصلاح نژاد گاو ها برای تولید متان کمتر!

برای اولین بار در تاریخ، دامداران در تلاش برای حفظ محیط زیست، گاو هایی را پرورش می دهند که در آروغ خود کمتر متان تولید می کنند.

به گزارش تکناک، این اقدام از یک دامدار کانادایی با نام بن لوویت نقل قول شده که این فرد گاوهای خود را با نوعی اسپرم گاو نر اصلاح شده، لقاح مصنوعی کرده تا فرزندانی به دنیا بیاورند که متان کمتری آروغ بزدند.

انتشار کمتر

لوویت به رسانه ها گفت: تولید مثل انتخابی برای انتشار کمتر متان، تا زمانی که سایر صفات را قربانی نکنیم، یک پیروزی آسان به نظر می رسد. اگر انتشار متان  چیزی است که شما نسل به نسل آن را دو برابر کرده اید، آنگاه تاثیر آن مهم تر می شود.

این اسپرم از شرکت ژنتیک Semex می آید که ادعا می کند دستاورد آنها می تواند منجر به کاهش انتشار گاز متان از تولید لبنیات کانادا به میزان سالانه 1.5 درصد و تا سال 2050 تا 20 تا 30 درصد شود.

دپارتمان کشاورزی کانادا در ایمیلی به رویترز گفت که اگرچه قادر به ارزیابی اسپرم جدید نبوده است، اما کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از دام بسیار مهم است زیرا گاوها مسئول 14.5 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان هستند.

در حال حاضر یکی از گزینه‌های کاهش انتشار متان، تغذیه گاو با افزودنی‌ها است، اما این گزینه چندان کارآمد نیست، زیرا در صورتی که گاو از آنها تغذیه نکند، اثرات آن کاهش می‌یابد. همچنین در حال حاضر در ایالات متحده تایید نشده است.

Semex با سازمان توسعه محصولات لبنی Lactanet برای تولید اسپرم جدید همکاری کرد. Lactanet هفت سال تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه گوئلف و دانشگاه آلبرتا را جمع آوری کرد تا اولین ارزیابی ملی ژنومی متان در جهان را انجام دهد.

کریستین بیس، استاد علوم زیستی جانوری در دانشگاه گوئلف، که بخشی از کار Lactanet بود، به رویترز گفت که انتشار متان از گاوهای شیری کانادایی می تواند از 250 تا 750 گرم در روز متغیر باشد.

بیس گفت: پیشرفت واقعی این است که این اجزای مختلف را با هم مرتبط کنیم تا یک معیار تخمینی برای انتشار متان در هر نفس حیوانات دشته باشیم.

او ادامه می دهد: ما همچنین اطلاعات ژنومی داریم و آنها را با هم تطبیق می دهیم و یک بانک اطلاعاتی ایجاد می کنیم که بگوییم این حیوان این ژن ها را دارد و این مقدار متان را تولید می کند.

اعتبارات دولتی

کشاورزان کانادایی می توانند به زودی دلایل بیشتری برای استفاده از اسپرم Semex داشته باشند زیرا رویترز گزارش داد که دولت کانادا در حال برنامه ریزی برای ارائه اعتبارات جبرانی برای کاهش متان از طریق مدیریت بهتر کود حیوانی است.

با توجه به این موضوع، زاد و ولد حیوانات کم متان ممکن است به زودی در لیست اولویت دامداران در همه جا قرار گیرد.

مایکل لوهویس، معاون پژوهش و نوآوری Semex به رویترز گفت: تغییرات ژنتیکی در حیوانات نسل‌های آینده اجتناب ناپذیر است بنابراین می‌تواند منجر به کاهش انتشار متان شود. این مطمئنا تنها ابزاری نیست که تولیدکنندگان لبنیات می توانند برای کاهش انتشار گاز متان در مزرعه از آن استفاده کنند، اما ممکن است ساده ترین و کم هزینه ترین روش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.