افراد کم درآمد احساس خوشبختی بیشتری می کنند

در جدیدترین تحقیقات مشخص شده است افراد بومی و محلی حتی با درآمد کم، احساس خوشبختی بیشتری می کنند.

به گزارش تک‌ناک،بر اساس تحقیقات جدید مؤسسه علوم و فناوری محیطی دانشگاه Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) ، بسیاری از افراد بومی‌ و جوامع محلی در سراسر جهان با وجود داشتن پول بسیار کم، زندگی بسیار رضایت بخشی دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که سطح رضایت در چندین جامعه با درآمدهای پایین، با آنچه در کشورهای ثروتمند یافت می‌شود برابری می‌کند.

رشد اقتصادی اغلب به عنوان راهی مطمئن برای افزایش رفاه مردم در کشورهای کم درآمد توصیه می‌شود و نظرسنجی‌های جهانی در دهه‌های اخیر با نشان دادن اینکه مردم کشورهای پردرآمد نسبت به کشورهای کم درآمد، میزان بالاتری رضایت از زندگی دارند، از این استراتژی حمایت می‌کنند. این همبستگی قوی ممکن است نشان دهد که تنها در جوامع ثروتمند مردم می‌توانند شاد باشند.

اما یک مطالعه جدید که توسط ICTA-UAB با همکاری محققان دانشگاه مک گیل در کانادا انجام شده است، به بررسی جهانی بودن این ارتباط می‌پردازد. در حالی که اکثر نظرسنجی‌های جهانی مانند گزارش جهانی شادی، هزاران پاسخ را از شهروندان جوامع صنعتی جمع‌آوری می‌کند، بیشتر آنها مردم جوامع کوچک و در حاشیه یعنی جایی که مبادله پول نقش حداقلی را در زندگی روزمره ایفا می‌کند و معیشت مستقیماً به طبیعت بستگی دارد، را نادیده می‌گیرند.

یافته‌های مطالعه

این تحقیق که در مجله علمی Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر شد، شامل یک نظرسنجی از 2966 نفر از جوامع بومی و محلی در 19 منطقه در سطح جهانی بود. تنها 64 درصد از خانوارهای مورد بررسی درآمد نقدی داشتند. اریک گالبریت، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: به‌طور شگفت‌انگیزی، بسیاری از جمعیت‌ها با درآمدهای بسیار پایین، میزان رضایت از زندگی بسیار بالایی را گزارش کردند که با نمره افراد در کشورهای ثروتمند مشابه بود.

میانگین نمره رضایت از زندگی در جوامع کوچک مورد مطالعه 6.8 در مقیاس 0-10 بود. اگرچه همه جوامع بسیار راضی نبودند، چهار منطقه میانگین نمرات بالاتر از 8 را گزارش کردند که نمونه‌ای از کشورهای ثروتمند اسکاندیناوی در نظرسنجی‌های دیگر است.

نتایج با این تصور مطابقت دارد که جوامع بشری می‌توانند زندگی بسیار رضایت بخشی را برای اعضای خانواده خود بدون نیاز به درجات بالایی از ثروت مادی فراهم کنند.

پیامدهایی برای پایداری و شادی

ویکتوریا ریس گارسیا، یکی از محققان ارشد این مطالعه می‌گوید: همبستگی قوی که اغلب بین درآمد و رضایت از زندگی مشاهده می‌شود، جهانی نیست و ثابت می‌کند که وجود ثروت اساساً برای انسان‌ها لازم نیست تا زندگی شادی داشته باشند.

این یافته‌ها خبر خوبی برای پایداری و شادی انسان هستند، زیرا شواهد قوی ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد برای دستیابی به سطوح بالایی از رفاه ذهنی نیازی به رشد اقتصادی مبتنی بر منابع نیست.

محققان تاکید می‌کنند که اگرچه اکنون می‌دانند که مردم در بسیاری از جوامع بومی و محلی سطح بالایی از رضایت از زندگی را گزارش می‌کنند، اما دلیل آن را نمی‌دانند. یک مطالعه قبلی نشان می‌دهد که حمایت و روابط خانوادگی و اجتماعی، معنویت و ارتباط با طبیعت از جمله عوامل مهمی است که این شادی بر آن استوار است، اما ممکن است که عوامل مهم به‌طور قابل توجهی بین جوامع متفاوت باشد یا برعکس.

گالبریت گفت: امیدوارم که با یادگیری بیشتر در مورد آنچه که زندگی در این جوامع متنوع را رضایت‌بخش می‌کند، به بسیاری از افراد دیگر کمک کند تا در حین رسیدگی به بحران پایداری، زندگی رضایت بخش‌تری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.