افشای مشخصات پردازنده های جدید AMD

یک افشاکننده معروف سخت‌افزار اطلاعاتی را منتشر کرده است که به نظر می‌رسد مشخصات پردازنده‌های سری ‘EPYC 8004 ‘Siena از AMD باشد.

به گزارش تکناک، پردازنده های جدید مبتنی بر Zen 4 پیش‌بینی می‌شود که در انتهای امسال یا اوایل سال آینده وارد بازار شوند و به سرورهای کم‌توان که ممکن است نیازی به بالاترین عملکرد نداشته باشند، مانند سرورهای استفاده شده برای برنامه‌های edge و telecom، پاسخ دهند.

اگر مشخصات منتشر شده توسط افشاکننده دقیق باشد، مجموعه پردازنده‌های سری’EPYC 8004 ‘Siena از ای‌ام‌دی شامل حداقل شش مدل با 8، 16، 24، 32، 48 و ۶۴ هسته خواهد بود که در بازه ۲.۲۰ تا ۲.۵۵ گیگاهرتز عمل می‌کنند و توان مصرفی آنها بین ۹۰ تا ۲۰۰ وات متناسب با مدل مشخص می‌شود. در همین حال، پردازنده‌های EPYC ‘Siena’ از AMD دارای حافظه نهان L3 با حجم تا ۱۲۸ مگابایت هستند که دو برابر حجم حافظه نهان L3 پردازنده EPYC ‘Rome’ با ۶۴ هسته از AMD است.

منشأ این مشخصات ناشناخته است، اما افرادی مانند @momomo_us معمولاً اطلاعات خود را از اسناد توسعه دهندگان تراشه یا شرکای آنها دریافت می‌کنند. اگرچه این اطلاعات ممکن است از یک منبع معتبر باشند، اما ممکن است مربوط به مراحل اولیه یا قدیمی باشند، بنابراین آنها را با احتیاط در نظر بگیرید.

بطور کلی، مشخصات پردازنده‌های سری’EPYC 8004 ‘Siena از ای‌ام‌دی به نظر منطقی می‌رسند. این CPU‌ها برای سرورهای با توان کم و هزینه کلی کاهش یافته (TCO) طراحی شده‌اند که نیازی به برتری در عملکرد ندارند، اما باید دارای مصرف انرژی‌ کارآمد و آسان ساخت باشند. در واقع، بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده، حداکثر مصرف توان TDP برای سری Siena در حدود ۲۰۰ وات خواهد بود.

انتظار می‌رود Siena از ای‌ام‌دی از پلتفرم جدید SP6 شرکت استفاده کند که به طور قابل توجهی پیچیده تر از پلتفرم SP5 استفاده شده برای پردازنده‌های سری EPYC 9000 از AMD است که طراحی شده‌اند تا بیشترین تعداد هسته ممکن را داشته باشند و عملکرد بی‌نظیری را برای افرادی که به آن نیاز دارند، به ارمغان بیاورند. به عنوان مثال، انتظار می‌رود SP6 از یک زیرسیستم حافظه DDR5-4800 هشت کاناله استفاده کند که پهنای باند کافی را برای یک CPU  ۶۴ هسته‌ای فراهم می‌کند، اما به طور قابل توجهی ساده‌تر از یک زیرسیستم حافظه ۱۲ کاناله پردازنده‌های Genoa، Genoa-X و Bergamo از AMD است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.