امکان بازیابی موثر هیدروژن از زباله‌ها با نوآوری یک محقق ایرانی

هیدروژن تولید شده از زباله

تیمی از کارشناسان دانشگاه منچستر به سرپرستی دکتر امیر کشمیری در حال کار بر روی نوآوری‌ای هستند که می تواند امکان بازیابی موثر هیدروژن از زباله ها را فراهم کند.

به گزارش تکناک، محققان بودجه دولتی دریافت کرده اند تا با Powerhouse Energy Plc که یک شرکت بریتانیایی متخصص درکارکردن با زباله های غیرقابل بازیافت است برای کمک به بازیابی هیدروژن برای استفاده از انرژی پاک همکاری کنند.

قرارداد جدید شاهد توسعه یک تکنیک ارزان قیمت و پیشگامانه برای جداسازی هیدروژن است که بر اساس تخصص Powerhouse Energy در تصفیه زباله و سابقه بین المللی تیم کشمیری در دینامیک سیالات و تجزیه و تحلیل ترموشیمیایی است.

پیشرفتی در عملیات حرارتی پیشرفته

این فناوری به عنوان یک پیشرفت بالقوه در عملیات حرارتی پیشرفته برای بازیابی هیدروژن از زباله‌های غیرقابل بازیافت معرفی می‌شود. در صورت موفقیت آمیز بودن، می تواند سهم قابل توجهی در اهداف حذف الاینده های گرم کننده کره زمین بریتانیا داشته باشد و هزینه های پروژه را در مقایسه با روش های بازیابی موجود کاهش دهد.

این فناوری جدید علاوه بر سبزتر و ارزان‌تر بودن، امتیاز مهمی برای کمک به امنیت انرژی بریتانیا در زمان بحران های بزرگ و تردید خواهد بود.

پل اسمیت مدیر عامل و مدیر اجرایی Powerhouse Energy، گفت که این پروژه به شرکت او اجازه می دهد تا بر موانع هزینه زیاد غلبه کند که برای ارائه نسل بعدی فناوری انرژی پاک تر مشکل ایجاد میکند. این تکنیک پیشگام، پس از تجاری سازی، عرضه سریعتر هیدروژن ارزان را افزایش میدهد.

هیدروژن از زباله های غیرقابل بازیافت.
هیدروژن از زباله های غیرقابل بازیافت.

غلبه بر یک عامل بازدارنده هزینه زیاد

اسمیت میگوید: این نوآوری این پتانسیل را دارد که بر عامل بازدارنده گرانی برای استخراج تجاری هیدروژن از گاز سنتز (یک مخلوط مبتنی بر هیدروژن) که می تواند به عنوان سوخت نه تنها برای انرژی نیروگاه ها ، بلکه برای تمام نسل های فناوری‌های حرارتی پیشرفته استفاده شود.  این فناوری به طور بالقوه اجازه می‌دهد تا امکانات بیشتری برای سرمایه موجود توسعه یابد و تولید را به سمت هدف بلندپروازانه 5 گیگاوات و حتی فراتر از آن سوق دهد.

با تعیین کمیت عامل PHE، روش پیشنهادی امکان جداسازی هیدروژن با کاهش هزینه های پروژه را تا 17.5 درصد یا بیش از 400 میلیون پوند برای 59 تأسیسات را دارد.

توسعه سریع و تجاری سازی این اختراع از سیاست های کاهش کربن دولت بریتانیا تا سال 2030 پشتیبانی می کند.

پس از عملیاتی شدن کامل، پروژه جدید به طور موثری سازگاری سریع با انرژی محلی، پاک و کم کربن را تشویق می کند و در عین حال به مسئله رو به رشد زباله های غیرقابل بازیافت را رسیدگی می کند. این همه اینها را در حین کار در چارچوب سلسله مراتب زباله موجود به دست خواهد آورد. این نوآوری با کار کردن در چهارچوب زیرساخت های زباله موجود به اهداف تعیین شده دست خواهد یافت.

کشمیری همچنین گفت که انرژی پاک از هیدروژن (که «هیدروژن سبز» نامیده می‌شود) در اجلاس تغییرات آب و هوایی که در حال حاضر در شرم‌الشیخ برگزار می‌شود، مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی در پایان گفت: تولید و ذخیره هیدروژن کم کربن یکی از موضوعات کلیدی این اجلاس است که به میزبانی مصر برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.