انجام اولین آزمایش جهانی رابط مغز و کامپیوتر در چین

چین برای اولین بار در جهان در  آزمایش رابط مغز و کامپیوتر، مغز یک میمون را با یک کامپیوتر هماهنگ کرده است.

به گزارش تکناک،این محققان ادعا می‌کنند که اولین آزمایش رابط مغز با کامپیوتر (BCI) جهان را بر روی یک میمون با موفقیت انجام داده‌ و پیشرفت فناوری BCI چین را به نمایش گذاشتند.

این پیشرفت، نشان می‌دهد که پژوهش‌های علوم مغز و اعصاب در چین در حال پیشرفت است و گزارش های رسانه‌های دولتی چین در شب جمعه،  نشان می‌دهد که چین در جبهه جنگ فناوری با آمریکا در خط مقدم قرار دارد.

ما یونگ‌جیه، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه پزشکی پایتخت Xuanwu در پکن گفت: موفقیت در اولین آزمایش حیوانی، پیشرفت بزرگی از صفر تا یک است، اما به دست آوردن موفقیت در کلینیک فرآیندی از یک تا 100 است، بنابراین هنوز مسیر طولانی‌ای را پیش رو داریم.

یونگ جیه، یکی از اعضای تیم آزمایش افزود: فناوری رابط مغز و کامپیوتر، سیگنال‌های الکتریکی را به دستورات تبدیل می‌کند و به بیماران با اختلال حرکتی کمک می‌کند تا با محیط خود تعامل کنند و کیفیت زندگی‌شان را بهبود بخشند.

سه فناوری اصلی رابط مغز و کامپیوتر که در حال حاضر در حوزه علوم زیستی در حال تحقیق و توسعه هستند، شامل interventional BCI ،  invasive BCIو  non-invasive BCI می شود.

Interve

رابط مغز و کامپیوتر مداخله ای، به صورت جراحی تهاجمی مینیمال ، شبیه به یک استنت قلب، مغز را به کامپیوتر متصل می کند و در عین حال نسبت به فناوری  invasiveکمتر به بدن افراد آسیب وارد می کند، در حالی که کیفیت EEG بهتری از فناوری non-invasive فراهم می‌کند.

تکنسین‌های چینی با استفاده از جراحی تهاجمی مینیمال، الکتروانسفالوگراف (EEG) را بر روی دیوار عروقی مغز میمون قرار دادند و سپس سیگنال‌های EEG را شناسایی و جمع آوری کردند.

این ایمپالس‌ها فرمان اکتیوی را فراهم می‌کنند که به آنها اجازه می دهد تا با افکار خود یک بازوی رباتیک را کنترل کنند.

با این حال، بجینگ دیلی به نقل از یونگ جیه گزارش داد که تکنیک interventional BCI برای استفاده بالینی، طی پنج سال دیگر یا حتی بیشتر آماده خواهد شد.

براساس این گزارش، نتیجه موفق‌ این آزمایش نشان دهنده یک جهش رو به جلو در فناوری های سیگنال EEG چین، از جمع آوری غیرفعال به کنترل فعال است. همچنین، این پیشروی را در بسیاری از فناوری ها مانند شناسایی EEG دخالتی و جمع آوری EEG در عروق خونی نشان می دهد.

Invasive BCI معمولاً شامل جراحی کرانیوتومی برای قرار دادن الکترودها در سراسر قشر مغزی است که باعث دقیق‌ترین EEG در میان سه روش می شود.

به گفته کارشناسان صنعتی، چنین روشی به طور قطع به بدن انسان آسیب وارد خواهد کرد و ممکن است منجر به عکس‌العمل التهابی و پس زدن الکترودها از بدن شود.

در فناوری non-invasive، از اپیکرانیوم برای جمع آوری EEG استفاده می‌شود که ایمن‌تر از فناوری non-invasive است، اما کیفیت EEG پایین‌تری تولید می‌کند.

اگرچه برخی صحنه های علمی تخیلی مانند به نمایش کشیدن مستقیم ذهن انسان و رانندگی خودرو با استفاده از آگاهی قابل دستیابی خواهد شد اما یونگ جیه بیان کرد که  تحقق این موارد نیاز به  زمان دارد.

نورولینک در مقابل چین؟

در سال 2020، دانشمندان چینی با موفقیت، دو میکروالکترود در مغز یک بیمار مرد 72 ساله که از گردن به پایین فلج بود، وارد کردند و سیستم عصبی مرکزی او را به یک بازوی مکانیکی متصل کردند.

بر اساس گزارش‌ها، بعد از انجام این عمل، او به طور عادی قادر به کنترل بازوی خود از طریق محرک‌های مغزی شده است. این اولین روش BCI موفق چین بر روی این بیمار سالخورده بود.

یک مدیر شرکت دستگاه BCI چین به رسانه دولتی Global Times گفت: ایالات متحده به وسیله شرکت فناوری Neuralink که توسط مدیر عامل Tesla ایلان ماسک تأسیس شده است، در فناوری BCI invasive پیش رو و سرآمد است.

با این حال، چین در فناوری non-invasive برتری دارد، زیرا در رمزگشایی و کاربردهای سیستم مغز و کامپیوتر پیشرو است.

در عین حال، اولین آزمایش BCI interventional در چین بر روی پستانداران غیرانسانی می‌تواند یک قدم مهم در علم مغز و کاربردهای بالقوه آن در حوزه سلامت انسان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.