انرژی‌های تجدید پذیر تا سال 2025 بزرگترین منبع تولید برق می‌شوند

بر اساس آخرین گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق از منابع تجدید پذیر تا سال 2025 از زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع تولید برق در جهان پیشی خواهد گرفت.

بر اساس آخرین گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق از منابع تجدید پذیر تا سال 2025 از زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع تولید برق در جهان پیشی خواهد گرفت.

به گزارش تکناک، انتظار می‌رود رشد تولید انرژی‌های تجدید پذیر در پنج سال آینده تقریباً دو برابر شود و ظرفیت انرژی تجدید پذیر (renewable energy : energy collected from renewable resources) به حدود 2400 گیگاوات در سطح جهان افزایش یابد.

این معادل ظرفیت نیروگاه های تولید برق نصب شده فعلی چین است و نشان دهنده شتاب 85 درصدی منابع تولید برق تجدیدپذیر (نیرویی که از منابع تجدیدپذیر تولید شود.) در پنج سال گذشته است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، بحران جهانی انرژی، همراه با نگرانی های امنیت انرژی ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، سرعت پذیرش انرژی های تجدید پذیر در سراسر جهان را تسریع کرده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در بیانیه‌ای گفت: انرژی‌های تجدید پذیر قبلاً به سرعت در حال گسترش بودند، اما بحران جهانی انرژی آنها را وارد فاز جدید و فوق‌العاده‌ای با رشد سریع‌تر کرده است زیرا کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری از مزایای امنیت انرژی خود هستند. این نمونه بارز این است که چگونه بحران انرژی کنونی می تواند نقطه عطفی تاریخی به سمت یک سیستم انرژی پاک تر و ایمن تر باشد.

در این گزارش آمده است که این صنعت شاهد کاهش سهم زغال‌سنگ، گاز طبیعی، تولید هسته‌ای و نفت خواهد بود و انرژی‌های تجدیدپذیر تنها منبع تولید برق هستند که انتظار می‌رود سهم آن رشد کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که برق حاصل از  توربین های بادی و سلول های فتوولتائیک خورشیدی در پنج سال آینده بیش از دو برابر شود، به این معنی که تقریباً 20 درصد از تولید برق جهانی تا سال 2027 از این دو منبع تأمین خواهد شد.

گزارش امسال آژانس بین‌المللی انرژی نشان‌دهنده بزرگ‌ترین بازنگری پیش‌بینی سالانه آن است. رشد امسال 30 درصد بیشتر از میزان رشدی است که آژانس در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.