انویدیا سوپر تراشه های جدید عرضه می‌کند

شرکت انویدیا، سازنده تراشه های تولید کننده مدل‌های هوش مصنوعی، اکنون تراشه جدید CPU+GPU خود را با نام Grace Hopper رونمایی کرده است که نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها را به همراه خواهد داشت.

به گزارش تکناک، این تراشه قبلاً به تولید وارد شده و در اوایل سال آینده برای هایپر اسکیلرها در اروپا و آمریکا در دسترس خواهد بود.

واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) معمولاً برای شتاب دادن به رندرینگ گرافیکی در بازی های کامپیوتری طراحی شده‌اند و توان پردازشی بیشتری نسبت به تراشه های واحد پردازش مرکزی (CPU) دارند. از آنجایی که GPU ها می‌توانند محاسبات چندگانه را به صورت موازی انجام دهند، شرکت‌های فناوری شروع به استفاده از آنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعیی که در حال توسعه بودند کردند.

در سال 2020، شرکت انویدیا تراشه A100 GPU خود را که توسط شرکت‌ها برای آموزش نسخه‌های اولیه چت‌بات‌های مکالمه‌ای و تولید کننده‌های تصویری استفاده می‌شد، معرفی کرد. با این حال، در عرض چند سال، تراشه‌های H100 Hopper با کارایی بسیار بالاتر، به عنوان اجزای حیاتی مراکز داده تبدیل شدند که چت‌بات‌های محبوبی مانند ChatGPT را تغذیه می‌کنند. حالا شرکت Nvidia یک تراشه هیولا با CPU و GPU داخلی را معرفی کرده است.

تراشه‌های Grace Hopper از شرکت انویدیا چه هستند؟

به گفته یک اطلاعیه رسمی، شرکت Nvidia با ترکیب پلتفرم GPU Hopper خود با پلتفرم CPU Grace (هر دو به نام Grace Hopper، یکی از پیشگامان برنامه نویسی کامپیوتر نامگذاری شده اند)، تراشه جدید خود را ایجاد کرده است. این دو تراشه با استفاده از تکنولوژی ارتباطی NVLink chip-to-chip (C2C) شرکت Nvidia به یکدیگر متصل شده‌اند.

تراشه فوق‌العاده GH200 دارای 528 هسته Tensor GPU است که می‌تواند 480 گیگابایت رم CPU و 96 گیگابایت رم GPU را پشتیبانی کند. پهنای باند حافظه GPU در GH200 به اندازه 4 ترابایت بر ثانیه است که دو برابر تراشه‌های A100 است.

این تراشه فوق‌العاده همچنین دارای 900 گیگابایت بر ثانیه از رابط حافظه منسجم است که هفت برابر سریع‌تر از جدیدترین نسل PCIe است که فقط در امسال در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر اجرای تمام نرم‌افزار Nvidia مانند HPC SDK، Nvidia AI و Omniverse، GH200 دارای پهنای باند حافظه تجمعی 30 برابر بیشتر نسبت به تراشه‌های A100 است.

تراشه‌های Grace Hopper برای چه کارهایی استفاده خواهند شد؟

شرکت Nvidia، در مسیر تبدیل شدن به یک شرکت تریلیون دلاری قرار دارد و انتظار می‌رود تراشه GH200 برای کاربردهای هوش مصنوعی بزرگ مقیاس و محاسبات با کارایی بالا (HPC) استفاده شود. در این نقطه زمانی، فقط می‌توان تصور کرد که مدل‌های هوش مصنوعی و چت‌بات‌هایی با سرعت و دقت بیشتر با استفاده از این فناوری برتر ساخته می‌شوند.

این شرکت همچنین برنامه دارد از این تراشه‌ها برای ساخت یک سوپرکامپیوتر اگزافلوپ با قابلیت انجام 10^18 عملیات نقطه شناور در ثانیه (FLOPS) استفاده کند. 256 تراشه GH200 با هم ترکیب شده و به عنوان یک GPU بزرگ عمل می‌کنند و دارای 144 ترابایت حافظه مشترک هستند، تقریباً 500 برابر A100.

Ian Buck، معاون پردازش شتابی در شرکت NVIDIA در یک بیانیه رسمی گفت: هوش مصنوعی مولد به سرعت کسب و کارها را متحول می‌کند، فرصت‌های جدیدی را بوجود می‌آورد و در صنایع مختلفی مانند بهداشت، مالی، خدمات کسب و کار و بسیاری دیگر، کشف‌ها را شتاب می‌دهد. وی افزود: با سوپر تراشه های Grace  Hopper  در تولید کامل، تولیدکنندگان در سراسر جهان به زودی زیرساخت شتاب داده لازم برای ساخت و استقرار برنامه های هوش مصنوعی مولد که از داده‌های مالکیتی منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کنند، فراهم خواهند کرد.

همانطور که در اعلامیه ذکر شده است، هایپراسکیلرها و مراکز سوپرکامپیوتری جهان در آمریکا و اروپا به سامانه‌های قدرت گرفته شده توسط GH200 در اواخر این سال دسترسی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.