اولین پیوند موفقیت آمیز  چشم در جهان انجام شد

یک گروه بزرگ از محققان با موفقیت اولین پیوند تمام چشم و جزئی صورت در جهان را بر روی یک مرد انجام دادند.

به گزارش تکناک، این مرد پس از یک حادثه الکتریکی با ولتاژ بالا، صدمات وحشتناکی را در ناحیه صورت و چشم (eye : organ that detects light and converts it into electro-chemical impulses in neurons) متحمل شد. این جراحی، فرصت های جدیدی را برای پیشرفت های آینده در درمان های بینایی باز می کند.

در ژوئن 2021، چهره آرون جیمز 46 ساله زمانی که او به عنوان برقکار مشغول به کار بود،‌ به طور تصادفی با سیم برق تماس پیدا کرد. اگرچه او از شوک الکتریکی 7200 ولتی جان سالم به در برد، اما آرون که اهل هات اسپرینگز آرکانزاس در آمریکا است، جراحات ویرانگری شامل از دست دادن چشم چپ، بینی و لب‌ها، دندان‌های جلویی، گونه چپ و بازوی چپ از بالای آرنج و چانه‌اش را متحمل شد.

آرون چند ماه پس از تصادفش به گروه چند رشته ای NYU Langone Health معرفی شد و مراحل اولیه درمان را در یک مرکز پزشکی در تگزاس که در آن تحت مراقبت بود، آغاز کرد. سال بعد، امکان پیوند صورت با دکتر ادواردو رودریگز که مدیر برنامه پیوند صورت است، و هلن کیمل که پروفسور جراحی پلاستیک ترمیمی از دانشگاه نیویورک لانگون است، مورد بحث قرار گرفت.

زمانی که جراحان تگزاسی مجبور شدند چشم چپ آرون را به دلیل درد شدید تخلیه کنند، رودریگز توصیه کرد که عصب بینایی را تا حد ممکن نزدیک به کره چشم برش دهید زیرا حفظ طول عصب، گزینه‌های بازسازی از جمله احتمال پیوند چشم در مسیر را به حداکثر می‌رساند. این موضوع باعث ایجاد بحث های مداوم در مورد ترکیب پیوند صورت با پیوند کل چشم شد؛ چیزی که قبلا هرگز انجام نشده بود.

در لیست انتظار اهداکننده

در فوریه 2023، آرون رسماً به عنوان گیرنده پیوند در فهرست نهایی شبکه متحد برای به اشتراک گذاری اعضا (UNOS) که یک سازمان خصوصی و غیرانتفاعی است که سیستم پیوند اعضای ایالات متحده را مدیریت می کند، انتخاب شد. LiveOnNY که سازمان تهیه اعضای کلان شهر نیویورک است نیز در یافتن یک اهداکننده مشارکت داشت. سه ماه پس از ثبت نام آرون برای اهدای عضو، LiveOnNY یک اهداکننده را شناسایی کرد که پس از آزمایش، به عنوان گزینه مناسب تشخیص داده شد. کل فرآیند تصادف آرون و پیوند چشم دو سال طول کشید.

رودریگز جراحی پیوند را که در 27 می انجام داد که حدود 21 ساعت به طول انجامید و تیمی متشکل از بیش از 140 جراح، پرستار و سایر کادر درمان را شامل می شد. دو تیم جراحی به طور همزمان دو عمل انجام می دادند: یکی که اهداکننده بود و دیگری هارون.

غلبه بر مشلات پیوند چشم

در حالی که امروزه پیوند قرنیه نسبتاً رایج شده است، پیوند موفقیت آمیز تمام چشم به دلیل پیچیدگی‌های عصب بینایی و موانع بازسازی عصب، رد سیستم ایمنی و بازگرداندن جریان خون به شبکیه، نادر است. برای غلبه بر این موانع، تیم NYU Langone چشم اهداکننده را با سلول‌های بنیادی بالغ مشتق از مغز استخوان که از مهره‌های اهداکننده جمع‌آوری شده بود، ترکیب کرد.

سامر الحمسی، مدیر اجرایی مرکز پیوند و درمان سلولی و استاد در بخش لانگون دانشگاه نیویورک گفت: این اولین تلاش برای تزریق سلول‌های بنیادی بالغ به عصب بینایی انسان در طول پیوند به امید تقویت بازسازی عصب است. ما انتخاب کردیم از سلول‌های بنیادی CD34 مثبت استفاده کنیم که پتانسیل جایگزینی سلول‌های آسیب‌دیده را دارند و خواص محافظتی عصبی دارند.

ترکیب سلول های بنیادی در روش پیوند چشم فرصت یادگیری را فراهم می کند. وی ادامه داد: ما اکنون نشان داده‌ایم که این روش بی‌خطر و مؤثر است، اما به زمان نیاز داریم تا مشخص کنیم که آیا این مرحله نقشی در افزایش شانس ترمیم بینایی دارد و آیا می‌توان در آینده کاری انجام داد تا بهینه‌سازی در این روش انجام شود.

فناوری پیشرفته پیوند صورت را متحول می کند

فناوری پیشرفته برای فرآیند پیوند صورت، چه قبل و چه در حین جراحی، بسیار مهم بود. برنامه ریزی جراحی کامپیوتری سه بعدی و راهنماهای برش سه بعدی مخصوص بیمار، تراز دقیق استخوان ها و قرار دادن بهینه پیچ ها و صفحات قابل کاشت را امکان پذیر می کند و تضمین می کند که صورت و چشم به طور یکپارچه در صورت آرون ادغام شده اند.

رودریگز و تیم جراحی هفت نفره‌اش با کمک یک تیم 80 نفره، علاوه بر پیوند کل چشم چپ و حفره، از جمله استخوان‌های مدار چشم، بافت‌های اطراف چشم و عصب بینایی، فهرستی طولانی از ویژگی‌های صورت را پیوند زدند که شامل قسمت هایی از صورت از جمله بینی، پلک های بالا و پایین چپ، ابرو چپ، لب های بالا و پایین، قسمت های زیرین جمجمه، گونه، بینی و چانه، تمام بافت های زیر چشم راست از جمله عضلات زیرین، عروق خونی و اعصاب بود.

پیشرفت پس از پیوند و نگاه به آینده

آرون تنها 17 روز را در بخش مراقبت‌های ویژه در NYU Langone گذراند که یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های بهبودی در میان دریافت‌کنندگان پیوند صورت رودریگز است. او در 6 ژوئن به یک آپارتمان مجاور مرخص شد و به توانبخشی سرپایی که شامل درمان فیزیکی، کار و گفتار درمانی بود، ادامه داد. رودریگز برای بهینه‌سازی نتیجه عملکردی و زیبایی آرون، عمل جراحی جزئی را انجام داد.

رودریگز گفت: فراتر از چشم، کیفیت نتایج آرون درمورد پیوند صورت خیلی عالی است. شما هرگز فکر نمی کنید که او به تازگی تحت چنین عملی قرار گرفته است. او عالی به نظر می رسد.

موفقیت پیوند چشم فراتر از حد انتظار بوده است

بروس گلب، جراح پیوند در موسسه پیوند Langone NYU گفت: پیشرفتی که با چشم دیده‌ایم استثنایی است، به‌ویژه با توجه به اینکه قرنیه زنده‌ای داریم که با شبکیه همراه است که جریان خون عالی را پنج ماه پس از عمل نشان می‌دهد. این بسیار فراتر از انتظارات اولیه ما است، با توجه به فرضیات اولیه ما که به این صورت بود که چشم حداقل 90 روز دوام می آورد. ما به نظارت این بیمار ادامه خواهیم داد و من هیجان زده هستم که ببینم چه چیزهای دیگری ممکن است در طول زمان یاد بگیریم.

هارون در حال حاضر نمی تواند از چشم چپ پیوند شده ببیند. با این حال، در طول شش ماه گذشته، چشم علائم قابل توجهی از سلامتی را نشان داده است. رودریگز و تعدادی از دانشمندان و پزشکان به ملاقات و بحث در مورد بازگرداندن بینایی هارون ادامه می دهند.

استیون گالتا، متخصص اعصاب و چشم و پروفسور و رئیس بخش نورولوژی در دانشگاه نیویورک لانگون گفت: این مطمئناً یک گام فوق‌العاده در مسیر درست است. ما اکنون در حال عبور از مرز سیستم عصبی مرکزی هستیم. هر اتفاقی که در آینده بیفتد، این فرصت را برای روش‌های مختلف فراهم می‌کند تا بخواهند جنبه‌های باقی‌مانده شبکیه را تقویت کنند، چه از طریق فاکتورهای رشد، سلول‌های بنیادی یا دستگاهی که می‌تواند سیگنال‌ها را دریافت کند و سپس چیزهایی را در مسیر عصب بینایی دور بزند.

رودریگز همچنان تحت تاثیر تصمیم آرون قرار دارد.

او گفت: آرون بسیار انگیزه دارد تا عملکرد و استقلالی را که پس از مصدومیت از دست داده بود به دست آورد.

آرون با بازگشت به آرکانزاس در 14 سپتامبر همراه با همسر و دخترش، هرماه برای قرارهای بعدی به نیویورک سفر می کند.

ویدئوی زیر که توسط NYU Langone Health تهیه شده است، انیمیشنی از نحوه انجام پیوند چشم و صورت را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.