اینتل هوش مصنوعی را به محصولاتش می آورد

اینتل در حال آماده‌سازی انتشار چیپ جدید خود با نام Meteor Lake است که اولین چیپی از این شرکت با پردازشگر عصبی داخلی خواهد بود.

به گزارش تکناک، در تماس با سرمایه‌گذاران در فصل دوم سال 2023 شرکت، مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، در مورد هوش‌مصنوعی بسیار مطمئن بود و به سرمایه‌گذاران گفت که اینتل قصد دارد هوش‌مصنوعی را در هر محصولی که می‌سازد، پیاده‌سازی کند.

در انتهای سال جاری، اینتل قرار است چیپ Meteor Lake خود را عرضه کند که اولین چیپ مصرفی با پردازشگر عصبی داخلی برای وظایف یادگیری ماشین خواهد بود. (AMD در تازه‌ترین اقدام خود نیز همین کار را کرد و پیش از آن نیز شرکت‌های اپل و کوالکام این کار را انجام دادند.)

اما در حالی که اینتل قبلا به ما اشاره کرده بود که فقط چیپ‌های جدید و برتر اولترا شرکت ممکن است دارای این پردازشگرهای هوش‌مصنوعی باشند، به نظر می‌رسد گلسینگر انتظار دارد که در نهایت هوش‌مصنوعی در همه محصولات اینتل حضور داشته باشد.

گلسینگر اغلب دوست دارد از “چهار قدرت بزرگ” یا “پنج قدرت بزرگ” شرکت‌های فناوری صحبت کند که در ابتدا شامل هر دو هوش‌مصنوعی و ابری بود، اما امروزه، او می‌گوید که هوش مصنوعی و ابر به طور ضروری با هم همراه نیستند.

گلسینگر در توضیح بیشتر گفت: امروز، شما می بینید که مردم به سمت فضای ابری می‌روند و یک مقاله تحقیقاتی در ChatGPT می‌نویسند، و این خیلی خفن است، درست است؟ و کودکان البته تکالیف خود را به این شیوه ساده‌تر می‌کنند، اما شما برای هر مشتری این‌ کار را انجام نمی‌دهید زیرا برای فعال شدن هوش‌مصنوعی ، باید این کار را در محل مشتری انجام دهید، درست است؟ شما نمی‌توانید به ابر بروید. شما نمی‌توانید به ابر بروید و برگردید.

در تمامی جنبه‌های مصرف کننده، توسعه‌دهنده و مورد استفاده شرکت‌ها، ما می‌بینیم که یک سری از فعالسازی های هوش‌مصنوعی در حال وقوع است و این‌ها بر مبنای مشتریان هستند. همچنین اینها در لبه‌ی شبکه نیز قرار خواهند گرفت.

شما نمی‌توانید به ابر بروید و برگشت کنید. شما تأخیر، پهنای باند یا ساختار هزینه سفر رفت و برگشت را ندارید. به عنوان مثال، استنتاج در یک فروشگاه محلی را نمی‌توان به ابر برد و برگشت داد. همه چیز در لبه و در سمت مشتری اتفاق خواهد افتاد.

از یک نظر، البته مدیرعامل اینتل این چنین می‌گوید. این انویدیا است، نه اینتل، که تراشه هایی را می سازد که توان هوش‌مصنوعی ابری را تامین می کند. انویدیا موفق شده است به دلیل فروش نوع مناسبی از لوازم و ابزارهای هوش‌مصنوعی ، به سرعت به یک تریلیون دلار ارزش بازار برسد. اینتل باید راه خود را پیدا کند.

اما از سوی دیگر، درست است که همه نمی‌خواهند همه چیز را در ابر داشته باشند – از جمله شرکت ارائه دهنده ابری مایکروسافت که هنوز هم یک قسمت قابل توجهی از درآمدهای خود را از فروش لایسنس برای کامپیوترهای ویندوز کسب می‌کند.

در ماه ژانویه، مدیر ویندوز پانوس پانای در مراسم معرفی چیپ AMD با پردازشگر عصبی داخلی حضور داشت و گفت “هوش‌مصنوعی در حال بازتولید شیوه‌ای است که شما همه چیز را در ویندوز انجام می‌دهید” و این کلام‌ها بیهوده نبود. همکار من تام در حال حاضر معتقد است که Copilot جدید مایکروسافت، که در ماه مارس معرفی شده است، سند‌های آفیس را برای همیشه تغییر خواهد داد و Copilot نیز در ویندوز به کار گرفته خواهد شد. با این حال، Copilot در حال حاضر توسط ابر تغذیه می‌شود و هر کاربر باید هر ماه 30 دلار برای اشتراک داشته باشد.

نسخه بعدی ویندوز باید مورد توجه قرار گیرد. یک درز اطلاعاتی نشان داده است که Meteor Lake اینتل  و موتور عصبی داخلی آن به سمت ویندوز 12 هدایت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.