این آب میوه مانع ابتلا انسان به سرطان ریه می‌شود

محققان ژاپنی، مکانیسم احتمالی اثر عصاره میوه Actinidia arguta  یا ساروناشی را بر رشد سرطان ریه بررسی کردند وبه نتایج امیدوارکننده ای رسیدند.

محققان ژاپنی با استفاده از یک نمونه موش آزمایشگاهی، مکانیسم احتمالی اثر عصاره میوه Actinidia arguta  یا ساروناشی را بر رشد سرطان ریه بررسی کردند وبه نتایج امیدوارکننده ای رسیدند.

به گزارش تک ناک، سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر در ژاپن و در سراسر جهان است. در میان همه سرطان ها، سرطان ریه یکی آن هایی است که پنج ساله انسان را از پا در می آورد. سیگار کشیدن و استفاده از محصولات مبتنی بر تنباکو به شدت در ایجاد سرطان ریه نقش دارند.

این یک واقعیت بالینی ثابت شده است که مواد فعال موجود در میوه های مختلف خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان را به حداقل می رسانند. ساروناشی (Actinidia arguta) میوه ای خوراکی است که در استان اوکایاما ژاپن کشت می شود.

با استفاده از یک نمونه موش آزمایشگاهی، محققان دانشگاه اوکایاما به سرپرستی دکتر ساکا آریموتو کوبایاشی، دانشیار دانشکده علوم دارویی دانشگاه اوکایاما، نشان دادند که آب ساروناشی و یک جزء تشکیل دهنده آن یعنی ایزوکورستین (isoQ)، به پیشگیری و کاهش سرطان (گروهی از بیماری‌ها که شامل رشد و گسترش غیرطبیعی سلول هستند) ریه کمک می کند.

این میوه یکی از غنی ترین منابع پلی فنول ها و ویتامین C است. پیش از این، محققان اثر مهاری آب ساروناشی (sar-j) را بر جهش زایی، التهاب و تومورزایی پوست موش نشان داده بودند. آنها اجزایی از ساروناشی را که مسئول اثرات ضد جهش زایی هستند به عنوان ترکیبات فنلی محلول در آب و حساس به حرارت شناسایی کرده بودند. متعاقبا، محققان ترکیب پلی فنولی isoQ را به عنوان یک جزء تشکیل دهنده با پتانسیل ضد سرطان معرفی کردند.

اکتینیدیا آرگوتا (Actinidia arguta) که به نام کیوی مقاوم نیز شناخته می شود، درختی است از خانواده تاک ها که در  ژاپن، کره، چین شمالی و خاور دور روسیه وجود دارد. برخلاف اکثر گونه های دیگر این درخت که دارای فیبر مو مانند در قسمت بیرونی هستند، این درخت میوه ای با پوست صاف تولید می کند.

دکتر آریموتو کوبایاشی توضیح می‌دهد: در این مطالعه، ما به دنبال بررسی اثرات شیمیایی پیشگیرانه آب ساروناشی و جزء تشکیل‌دهنده آن یعنی isoQ بر تومورزایی ریه ناشی از NNK در موش‌ها و شناسایی مکانیسم‌های احتمالی زیربنای اثرات ضد تومورزایی بودیم.

برای این منظور، این تیم تحقیقاتی با استفاده از NNK که یک ترکیب سرطان‌ زای شناخته شده موجود در محصولات حاوی تنباکو است، رشد تومور را در موش‌ها القا کردند. این تیم با استفاده از یک سری آزمایش و کنترل های خاص، اثرات sar-j و isoQ را بر تومورزایی ریه در موش ها مورد مطالعه قرار دادند.

در یک مطالعه توسط محققان دانشگاه اوکاناما ، آب میوه اکتینیدیا آرگوتا (ساروناشی) گره های تومور را در موش های در معرض سرطان زا کاهش داد. اعتبار: Sakae Arimoto – Kobayashi

نتایج بدست آمده دلگرم‌کننده بود،زیرا تعداد گره‌های تومور در ریه هر موش در گروهی که تزریق NNK و دوزهای خوراکی آب A. arguta را دریافت کردند، به طور قابل‌توجهی کمتر از گروهی بود که فقط NNK به آن ها تزریق شد. علاوه بر این، تجویز خوراکی isoQ نیز تعداد تومورها را در ریه‌های موش کاهش داد.

در مرحله بعد، این تیم با کشف مکانیسم احتمالی عملکرد مثبت، پیشرفت هایی حاصل کرد. NNK و 1-methyl-3-nitro-1-nitrosoguanidine یا “MNNG” موتاژن های شناخته شده ای هستند و عواملی هستند که باعث جهش DNA می شوند. بنابراین، این تیم مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای مطالعه اثر sar-j و isoQ بر جهش‌زایی با واسطه NNK و MNNG با استفاده از سالمونلا تیفی موریوم TA1535 طراحی کردند که گونه ای از باکتری است که معمولاً برای تشخیص جهش‌های DNA استفاده می‌شود.

همانطور که انتظار می رفت، جهش زایی NNK و MNNG شناسایی شده با استفاده از S. typhimurium TA1535 در حضور sar-j کاهش یافت. با این حال، هنگامی که آزمایش‌های مشابه با استفاده از S. typhimurium YG7108 که گونه ای از باکتری است که فاقد آنزیم‌های کلیدی مسئول ترمیم DNA می باشد،انجام شد. sar-j قادر به کاهش اثرات جهش‌زایی NNK و MNNG نبود. بر اساس این مشاهدات بدست آمده، محققان به این نتیجه رسیدند که به نظر می رسد sar-j با تسریع ترمیم DNA، اثر ضد جهش زایی آن را شتاب می دهد.

در نهایت، با استفاده از آزمایش‌های مبتنی بر سلول، این تیم همچنین نشان داد که sar-j عملکرد «Akt» را که یک پروتئین کلیدی در سیگنال‌دهی سرطان است، سرکوب می‌کند.ثابت شده است که Akt و یک پروتئین مرتبط دیگر به نام “PI3k” در چندین سرطان (Cancer : group of diseases involving abnormal cell growth and spread) انسان بیش از حد فعال می شوند.

نویسنده همکار این مطالعه کاتسویوکی کیورا، پروفسور دپارتمان آلرژی و پزشکی تنفسی، بیمارستان دانشگاه اوکایاما، می گوید: Sar-j و isoQ تومورزایی ریه ناشی از NNK را کاهش دادند. Sar-j هر دو مرحله شروع و رشد یا پیشرفت را در طول سرطان زایی هدف قرار می دهد، به ویژه از طریق ضد جهش زایی، تحریک ترمیم ترکیب اضافی آلکیل DNA، و سرکوب سیگنال دهی رشد با واسطه Akt. IsoQ ممکن است تا حدی به اثرات بیولوژیکی sar-j از طریق سرکوب فسفوریلاسیون Akt کمک کند، اما آن ممکن است ماده فعال اصلی نباشد.

به طور خلاصه، این مطالعه نشان می دهد که تومورزایی ریه در موش ها به دنبال مصرف خوراکی sar-j سرکوب شد. اگرچه آزمایشات بالینی بیشتر ضروری است،اما به نظر می رسد اجزای تشکیل دهنده sar-j، از جمله isoQ، کاندیدهای جذابی برای پیشگیری از شیمی درمانی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.