این تتو الکترونیکی مراقب سلامت قلب شما است

محققان یک تتو الکترونیکی بسیار نازک و سبک وزن به نام e-tattoo را توسعه دادند که برای نظارت مداوم بر قلب در خارج از یک محیط بالینی به قفسه سینه متصل می شود.

به گزارش تکناک، این تتو الکترونیکی شامل دو حسگر است که با هم تصویر واضحی از سلامت قلب ارائه می‌کنند و به پزشکان فرصت بهتری می‌دهند تا علائم بیماری قلبی را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

نانشو لو، استاد دپارتمان مکانیک، هوافضا و مهندسی در دانشگاه تگزاس و نویسنده اصلی این مطالعه که در زمینه مواد الکترونیکی پیشرفته است می‌گوید: بیشتر بیماری های قلبی خیلی واضح نیستند. آسیب در پس‌زمینه انجام می‌شود و ما حتی آن را نمی‌دانیم.

اگر بتوانیم نظارت مستمر و سیار در خانه داشته باشیم، می‌توانیم تشخیص و درمان به موقع انجام دهیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، 80 درصد از بیماری‌های قلبی قابل پیشگیری است.

به عنوان ادامه پروژه قبلی تتو الکترونیکی قفسه سینه، این نسخه جدید بی سیم و متحرک است که توسط یک سری مدارهای فعال کوچک و حسگرهایی که به دقت مرتب شده اند و توسط اتصالات قابل کشش به هم متصل شده اند فعال می شود و از طریق یک پانسمان پزشکی روی قفسه سینه چسبیده می شود. دستگاه های شفاف به مراتب کمتر از سایر سیستم های نظارتی نفوذ می کنند و برای بیماران راحت تر هستند.

در حال حاضر، راه حل آماده ای برای نظارت طولانی مدت و راحت خارج از محیط بالینی وجود ندارد. پزشکان هنگام ویزیت بیماران می توانند آزمایشاتی را روی بیماران انجام دهند، اما ممکن است برخی از مشکلات قلبی را تشخیص ندهند زیرا علائم بیماری در آن لحظه وجود ندارد.

تتو الکترونیکی تنها 2.5 گرم وزن دارد و با باتری به اندازه یک سکه کوچک کار می کند. عمر باتری بیش از 40 ساعت است و توسط کاربر به راحتی قابل تعویض است.

این تتو (tattooing : modification of the skin consisting of images created by ink placed in human skin, permanently or semi-permanently) دو اندازه گیری کلیدی از قلب را ارائه می دهد. اولین مورد الکتروکاردیوگرام یا ECG است که سیگنال الکتریکی از قلب است. مورد دوم سیزموکاردیوگرام یا SCG است که سیگنال صوتی از قلب می باشد و از دریچه های قلب می آید.

ECG را می توان با دستگاه های همراه مانند Apple Watch اندازه گیری کرد و SCG را می توان از طریق گوشی پزشکی مانیتور کرد. اما هیچ راه حل متحرکی وجود ندارد که به یک گوشی پزشکی نزدیک باشد یا هر دو اندازه گیری را انجام دهد.

لو می‌گوید: این دو اندازه‌گیری، الکتریکی و مکانیکی، با هم می‌توانند تصویر جامع‌تر و کامل‌تری از آنچه در قلب اتفاق می‌افتد ارائه دهند. بسیاری از ویژگی‌های قلب وجود دارد که می‌توان از دو سیگنال اندازه‌گیری شده همزمان به روشی غیرتهاجمی استخراج کرد.

نظارت بر این دو عامل و همگام سازی آنها، اندازه گیری فواصل زمانی قلبی را ممکن می سازد که شاخص اصلی بیماری قلبی و سایر مشکلات است.

محققان قبلاً این دستگاه را روی پنج بیمار سالم در محیط‌های روزمره آزمایش کرده‌اند و نتایج حاکی از نرخ خطای پایین در اندازه‌گیری‌ها در مقایسه با گزینه‌های نظارتی موجود حال حاضر بود. مرحله بعدی شامل آزمایش بیشتر و تایید نتایج اولیه و گسترش آن به انواع مختلف بیماران است.

این پروژه برخواسته از مشارکت چند دانشگاهی محققانی است که در سال 2021 از برنامه ASCENT بنیاد ملی علوم برای مطالعه فناوری تاتو الکترونیکی قفسه سینه کمک مالی دریافت کردند. لو و تیمش فناوری خالکوبی الکترونیکی را برای اندازه‌گیری چندین قسمت بدن، مانند کف دست و شرایط مختلف مانند ذات‌الریه، در طول سال‌ها اصلاح و سازگار کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.