این داروی قدیمی درمان دیابت را متحول می کند

تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه ایندیانا و دانشگاه پزشکی شیکاگو نشان می دهد که داروی α-دی فلورومتیل اورنیتین (DFMO) می تواند درمان دیابت نوع 1 را متحول کند. بر اساس یک دهه مطالعه، DFMO پتانسیل زیادی را در کاهش وابستگی به انسولین نشان داده است و اکنون قرار است در یک آزمایش بزرگتر برای ارزیابی تأثیر آن بر حفظ سلول های بتا و اصلاح بیماری آزمایش می شود

تحقیقات جدید به رهبری دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا با همکاری دانشگاه پزشکی شیکاگو، احتمالات هیجان انگیزی را برای مدیریت دیابت نوع 1 و کاهش وابستگی به انسولین ارائه می دهد.

به گزارش تکناک، یافته‌های محققان که در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده مجدد از داروی α-دی فلورومتیل‌اورنیتین (DFMO)  ممکن است راه‌هایی را برای درمان‌های نوآورانه این بیماری در آینده باز کند.

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های بتای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد و منجر به بالا رفتن قند خون می‌شود و در حال حاضر برای زنده نگه داشتن بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز به درمان مادام‌العمر با انسولین است. بسیاری از افرادی که دیابت نوع 1 دارند، درمان های فعلی از جمله تزریق روزانه انسولین و پایش مکرر قند خون را ناخوشایند و سخت می دانند.

یک دهه سفر تحقیقاتی

آخرین نتایج نشان دهنده بیش از یک دهه تحقیق است. در سال 2010، گروه تحقیقاتی یکی از نویسندگان این مطالعه به‌نام دکتر راگ میرمیرا، در ابتدا کشف کردند که مهار مسیر متابولیک تحت تأثیر DFMO  می تواند از سلول های بتا در مقابل عوامل محیطی محافظت کند. این گروه متعاقباً این یافته ها را در موش ها تأیید کرد.

از سال 2015 تا 2019، دکتر لیندا دی مگلیو و دکتر ادوین لتزتر، آزمایشی را هدایت کردند که ایمنی DFMO را در افرادی که به تازگی به دیابت تشخیص داده شده بودند، تأیید کرد و گفتند که DFMO ممکن است میزان انسولین را با محافظت از سلول های بتا تثبیت کند.

دی مگلیو، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: پس از چندین سال مطالعه، بسیار هیجان‌انگیز است که نتایج امیدوارکننده آزمایش‌های خود را برای انسان‌ها به اشتراک بگذاریم. اکنون که ایمنی اولیه  DFMO را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تایید کرده ایم، از پیشرفت تحقیقات مشترک خود برای کشف بیشتر مزایای آن در یک آزمایش بزرگتر هیجان زده هستیم.

مزایای تنظیمی DFMO و فرمول های جدید

از سال 1990، DFMO  به عنوان یک داروی تزریقی با دوز بالا برای درمان بیماری تریپانوزومیاز آفریقایی مورد تایید FDA قرار گرفت و در سال 2020 برای درمان نگهدارنده نوروبلاستوما پس از بهبودی، یک نام درمانی دیگر دریافت کرد. این مجوز قانونی قبلی می تواند پذیرش DFMO را به عنوان یک درمان برای دیابت نوع 1 ساده کند و به طور موثر روند تأیید را از چند دهه به تنها چند سال کوتاه کند.

میرمیرا گفت: استفاده از فرمول جدید DFMO به عنوان یک قرص به بیماران این امکان را می دهد که به جای نیاز به تزریق منظم، آن را به شکل خوراکی مصرف کنند که دارای عوارض جانبی بسیار کمی است. خیلی هیجان‌انگیز است که بگوییم دارویی داریم که با هر روش درمانی دیگری که برای این بیماری داریم، متفاوت عمل می‌کند.

مطالعات بالینی در حال انجام و آینده

محققان قبلاً گام های بعدی خود را در بررسی ظرفیت DFMO  آغاز کرده اند. اولین نویسنده این مطالعه، دکتر امیلی کی سیمز، اخیراً یک مطالعه بالینی بزرگتر را برای تعریف قوی تأثیر درمان DFMO به‌منظور حفظ عملکرد سلول های بتا در دیابت نوع 1 انجام داده است.

سیمز امیدوار است که DFMO، احتمالاً به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی به افرادی که اخیراً مبتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده شده‌اند، کمک کند،  اما می تواند در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند نیز آزمایش شود.

سیمز گفت: همانطور که ما این آزمایش جدید برای بررسی بیشتر اثربخشی DFMO را انجام می‌دهیم، نتایج امیدوارکننده ای را که تاکنون برای اصلاح روند بیماری زمینه ای در دیابت نوع 1 دیده ایم، هدایت می کنیم. ما از شرکت کنندگان بیشتری دعوت می کنیم تا در این تحقیق پیشگام به ما بپیوندند. با کمک آنها، دانشی که امروز به دست می‌آوریم، پتانسیل ایجاد آینده روشن‌تری را برای مبتلایان به دیابت نوع 1 دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.