این مولکول جدید باعث افزایش گلبول‌های سفید می‌شود

دانشمندان دانشگاه ییل اکنون مولکولی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به سرعت تعداد گلبول‌های سفید را افزایش دهد و بدون آنتی‌بیوتیک به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

به گزارش تکناک، گلبول‌های سفید خون از سربازان مهم سیستم ایمنی هستند، اما ممکن است تعداد آنها به دلیل برخی بیماری‌ها یا درمان‌هایی مانند شیمی درمانی کاهش یابد.

نوتروفیل‌ها نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که در میان اولین پاسخ دهندگان به تهدیدات خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها هستند. متأسفانه میزان آنها ممکن است در شرایطی به نام نوتروپنی کاهش یابد که می تواند نتیجه برخی مشکلات ژنتیکی یا یک عارضه جانبی درمانی مانند شیمی‌درمانی باشد. در هر صورت، تعداد کم نوتروفیل‌ها می‌تواند عفونت‌ها را جدی‌تر کند و گزینه‌های کمی برای تقویت آن‌ها وجود دارد.

در مطالعه‌ای جدید، دانشمندان ییل مولکولی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است در این امر موثر باشد. این مولکول با نام رسمی A485 و به طور غیررسمی پروهیبرین، پروتئین‌های خاصی را که فعالیت ژن را تنظیم می‌کنند، مسدود می‌کند و باعث آزاد شدن نوتروفیل‌ها و سایر گلبول‌های سفید خون از مغز استخوان می‌شود.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، مشخص شد که A485 به‌سرعت و فقط به‌طور موقت کار می‌کند و تعداد گلبول‌های سفید خون تا 12 ساعت به حالت عادی باز می‌گردند. محققان می‌گویند ممکن است این یک نقطه ضعف به نظر برسد، اما در واقع چیز خوبی است.

نیکولای جاشکه، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حال حاضر درمان اصلی برای کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون،G-CSF  یا فاکتور محرک کلنی گرانولوسیت است که توسط بدن تولید می‌شود و می‌تواند به عنوان دارو تجویز شود. اما اثر طولانی مدتی دارد که در برخی شرایط می‌تواند مضر باشد و استفاده بالینی گسترده‌تر آن را محدود کند. A485 به اندازه G-CSF قوی است اما ماندگاری کمتری دارد.

محققان آزمایش کردند که آیا این افزایش گلبول‌های سفید خون می‌تواند برای پاکسازی عفونت مفید باشد یا خیر. آنها از نوعی شیمی درمانی روی موش‌ها استفاده کردند تا به مغز استخوان آنها آسیب برساند که به طور معمول پاسخ ایمنی آنها به عفونت را کاهش می‌داد. سپس حیوانات را با باکتری لیستریا آلوده کردند و A485 را تجویز کردند. موش‌هایی که این مولکول را دریافت کردند، توانستند عفونت‌ها را به طور موثرتری پاک کنند و بقای بیشتری نسبت به گروه تحت کنترل داشتند. نتایج نشان می‌دهد که مولکول‌هایی مانند A485 می‌توانند وابستگی ما به آنتی بیوتیک‌ها را کاهش دهند.

جاشکه گفت: وقتی بیماران پس از شیمی‌درمانی دچار کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شوند که وضعیتی است که تب نوتروپنیک نام دارد، آنتی بیوتیک‌ها تنها درمان تایید شده هستند. A485 می تواند گزینه دیگری باشد.

با این حال هنوز تحقیقات زیادی برای انجام دادن وجود دارد. محققان می‌گویند که نحوه دقیق عملکرد A485 هنوز کشف نشده است و باید روی سایر عفونت‌های رایج‌تر آزمایش شود.

این تحقیق در مجله Immunity منتشر شد.

(زیرنویس تصویر: به‌تازگی مولکول جدیدی به نام A485 کشف شده است که میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد که با این کار می‌تواند به از بین بردن عفونت‌ها کمک کند)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.