کشف ارتباط افزایش دمای بدن با افسردگی شدید

در بزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان کشف کرده‌اند که افرادی که از اختلال افسردگی شدید (MDD) رنج می‌برند،‌ احتمال بیشتری دارد که دمای بدن بالاتری داشته باشند.

به گزارش تکناک، این یافته راه را برای درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند به تنظیم این عملکرد کمک کنند و علائم ناتوان‌کننده را کاهش دهند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) داده‌های جمع آوری شده از بیش از 20000 فرد را در طول هفت ماه و از 106 کشور تجزیه و تحلیل کردند. با استفاده از این شرکت‌کنندگان، دانشمندان داده‌های دمایی 20863 نفر (53 درصد مرد، 47 درصد زن) و داده‌های به‌دست آمده از حسگر پوشیدنی اورا رینگ را در 21 هزار و 64 نفر (56 درصد مرد، 44 درصد زن) بررسی کردند. در مجموع، 559664 ارزیابی دمای بدن انجام شد.

در همان زمان، ارزیابی‌های ماهانه سلامت روان با استفاده از یک معیار افسردگی به نام سیستم اطلاعاتی سنجش پیامدهای گزارش‌شده توسط بیمار (PROMIS) که یک سیستم رتبه‌بندی قابل اعتماد برای اندازه‌گیری سطوح افسردگی (خفیف تا شدید) است، تکمیل شد.

اشلی میسون، سرپرست گروه تحقیقات می گوید: بر اساس دانش ما، این بزرگترین مطالعه تا به امروز برای بررسی ارتباط بین دمای بدن و علائم افسردگی در یک نمونه وسیع جغرافیایی است.

آنچه محققان کشف کردند این بود که دمای بدن مستقل از متغیرهایی مانند سن و جنسیت، با شدت علائم افسردگی مرتبط است. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که افزایش شدت افسردگی با دمای بالاتر بدن مطابقت دارد. در حالی که آنها روندی را در افسردگی بالاتر و عدم نوسان دما در دوره‌های 24 ساعته مشاهده کردند، آن داده‌ها از نظر آماری معنی دار نبودند.

مطالعات قبلی کمتر از 300 شرکت‌کننده را در یک محیط کنترل‌شده ارزیابی کرده‌ بودند اما تجزیه و تحلیل داده‌های دنیای واقعی فراتر از یک محیط آزمایشگاهی برای درک رابطه بین دمای بدن و افسردگی اساسی، به‌منظور توسعه روش‌های درمانی جدید با محوریت اختلال عملکرد تنظیم حرارت بسیار مهم است.

در حالی که به نظر غیر منطقی به نظر می‌رسد، درمان‌های موثر شامل درمان‌هایی برای کاهش دمای بدن مانند یوگا گرم و سونا برای فعال کردن مکانیسم‌های خود خنک‌کننده بدن است.

میسون گفت: به‌طرز عجیبی گرم کردن افراد در واقع می‌تواند منجر به کاهش مجدد دمای بدن شود که بیشتر از سرد کردن مستقیم افراد مانند حمام یخ، طول می‌کشد. اگر بتوانیم دمای بدن افراد مبتلا به افسردگی را به‌منظور زمان بندی درمان‌های مبتنی بر گرما به‌خوبی پیگیری کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

افسردگی اساسی در سال 2008 به عنوان سومین عامل بیماری در سراسر جهان رتبه‌بندی شد و سازمان بهداشت جهانی معتقد است که تا سال 2030 به رتبه اول صعود خواهد کرد. از آنجایی که این بیماری یک بیماری چند عاملی است و به عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی، محیطی و روانی اجتماعی مرتبط است، درمان موثر آن فوق‌العاده پیچیده است.

در حالی که هنوز اطلاعات کمی در مورد دمای بدن و افسردگی وجود دارد از جمله اینکه آیا این دمای بدن با مکانیسم‌های خود خنک‌کننده ناکارآمد یا فرآیندهای متابولیکی تولید کننده گرما مرتبط است، محققان معتقدند که نتایج آنها برای کاوش درمان‌های جدید تنظیم کننده حرارت بدن، مفید است.

محققان در این مطالعه خاطرنشان کردند: روشن کردن مسیرهای بیولوژیکی که از طریق آن دمای بدن در برخی از افراد مبتلا به افسردگی تغییر می‌کند، ممکن است مکانیسم‌های بیماری‌زایی خاص‌تری را نشان دهد که قابل درمان هدفمند برای افراد مبتلا به افسردگی و دمای بدن بالا هستند.

میسون گفت: با توجه به افزایش نرخ افسردگی در ایالات متحده، ما حتی از احتمال کشف راه جدیدی برای درمان این بیماری، هیجان زده هستیم.

این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.