این مکمل ها نباید با هم مصرف شوند

مکمل ها نه تنها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند، بلکه ممکن است با داروهایی که مصرف می کنید نیز تداخل داشته باشند؛ بنابراین بهتر است تداخلات هر یک از آن ها را بشناسید.

به گزارش تکناک، بسیاری از افراد برای بهبود سلامتی خود، از مکمل ها استفاده می کنند. ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و پروبیوتیک ها همه انواع مکمل هایی هستند که ممکن است به سلامتی بیشتر کمک کنند. افراد حتی ممکن است مکمل ها را به صورت ترکیبی مصرف کنند. نکته این است که ترکیبات خاصی وجود دارد که نباید باهم مصرف شوند. مکمل ها ممکن است نه تنها با یکدیگر، بلکه با داروهایی که مصرف می کنید نیز تداخل داشته باشند. به همین دلیل دانستن فعل و انفعالات احتمالی مکمل ها خیلی مهم است.

مکمل هایی که باید از ترکیب آنها اجتناب کنید

مکمل ها می توانند فوایدی برای سلامتی داشته باشند، اما ممکن است خطراتی هم برای آن داشته باشند. به عنوان مثال، گاهی اوقات ترکیبات موجود در برخی مکمل‌های خاص می‌توانند نتایج یک آزمایش‌های را تغییر دهند یا در طول جراحی، اثرات منفی داشته باشند. در صورت مصرف بیش از یک مکمل، خطراتی که ممکن است با مصرف مکمل ها همراه باشد، افزایش می یابد. در این مقاله چند ترکیب مکمل که باید در مورد آنها با پزشک صحبت کنید را به شما می گوییم. با ما همراه باشید.

منیزیم و کلسیم

منیزیم یک ماده معدنی است که برای کمک به صدها فرآیند بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، کنترل قند خون و تنظیم فشار خون مورد نیاز است. این ماده در مواد غذایی مانند سبزیجات سبز و برگ دار و همچنین در حبوبات، مغزها، دانه ها و غلات کامل یافت می شود. همچنین در انواع مختلف مکمل موجود است.

داشتن میزان پایین منیزیم با بیماری های قلبی، دیابت و پوکی استخوان مرتبط است. داشتن میزان خیلی پایین منیزیم امری نادر است، اما در میان کسانی که مشخصات زیر را دارند، بیشتر ممکن است رخ دهد:

  • افراد الکلی
  • افرادی که یک نوع بیماری گوارشی دارند یا جراحی جراحی انجام داده اند که باعث شود مواد مغذی را به درستی در بدن آنها جذب نشود
  • افراد مبتلا به دیابت نوع
  • افراد مسن

کلسیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان است. می توان آن را در غذاهایی مانند شیر، ماست و پنیر یافت. در ایالات متحده، 30 درصد از مردان و 60 درصد از زنان، کلسیم کافی مصرف می کنند. در صورت دریافت ناکافی این ماده معدنی در رژیم غذایی، ممکن است بهتر باشد از مکمل استفاده شود. عدم دریافت کلسیم کافی می تواند منجر به کاهش استحکام استخوان و پوکی استخوان شود.

اگر دوزهای بسیار بالای کلسیم (2600 میلی گرم در روز) مصرف کنید، مصرف هر دو این مواد معدنی با هم می تواند منجر به کاهش جذب منیزیم شود. توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر کمبود منیزیم هستند و مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند، این کلسیم را قبل از خواب به جای آن را  هنگام غذا مصرف کنند، بخورند. این به این دلیل است که مصرف مکمل کلسیم در طول یک وعده غذایی می تواند بر میزان مصرف منیزیم در رژیم غذایی تأثیر منفی بگذارد.

ویتامین C و مس

ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند. کلاژن پروتئینی است که به بهبود زخم ها کمک می کند. افراد به دلایل مختلف، از جمله برای کمک به مبارزه با عفونت، کاهش درد پس از جراحی یا کاهش فشار خون، مکمل های ویتامین C مصرف می کنند.

مس، ماده ای معدنی است که در تولید انرژی نقش دارد و به ایجاد بافت همبند کمک می کند که این بافت یک ساختار به بدن می دهد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ممکن است مکمل های مس مصرف کنند زیرا در تخقیقات متعددی نشان داده شده است که این مکمل  به تغییر میزان چربی خون کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی آترواسکلروتیک را کاهش می دهد. همچنین این مکمل در بیماری آلزایمر نیز استفاده می شود زیرا کمبود مس در بین مبتلایان به این بیماری دیده شده است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقادیر زیاد ویتامین C (بیش از 1500 میلی گرم) می تواند جذب مس را کاهش دهد. البته این یافته بر اساس تحقیقات انجام شده در میان مردان جوان بود و احتمالاً فقط افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که مصرف مس آنها کم است.

آهن و چای سبز

آهن یک ماده معدنی است که بخشی ضروری از گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهد و اکسیژن را از ریه ها به بافت ها منتقل می کند. مصرف مکمل های آهن معمولا برای افرادی که کم خونی فقر آهن، سرطان و برخی اختلالات گوارشی دارند و همچنین برای کسانی که باردار هستند، توصیه می شود.

در سال های اخیر نوشیدن چای سبز و مصرف آن به عنوان عصاره رایج شده است. این نوع چای برای کمک به بهبود هوشیاری ذهنی، کاهش علائم گوارشی و سردرد و محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف چای سبز با آهن می تواند جذب این ماده معدنی را کاهش دهد. در حالی که ممکن است این اثر برای اکثر افراد قابل توجه نباشد، اما اگر هر دو آن ها  را با هم مصرف کنید، ممکن است تاثیر یکدیگر را کاهش دهند. شما می توانید آنها را در زمان های جداگانه مصرف کنید.

مکمل هایی که می توانند با داروها تداخل داشته باشند

برخی مکمل های غذایی می توانند جذب، متابولیسم یا دفع دارو را تغییر دهند. اگر این اتفاق بیفتد، این مسئله می‌تواند بر قدرت داروی شما تأثیر بگذارد، به این معنی که ممکن است تاثیر آنها را بیش از حد زیاد یا خیلی کم کند. در ادامه چندین ویتامین و مکمل های رایج و داروهایی که ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند را برای شما آورده ایم.

آشواگاندا (گیلاس زمستانی)

آشواگاندا یک آداپتوژن گیاهی است که در طب سنتی چینی و طب آیورودا استفاده می شود. آشواگاندا یک درختچه همیشه سبز کوچک است که در مناطق خشک مانند هند، خاورمیانه و بخش هایی از آفریقا یافت می شود و برای کمک به بدن در مبارزه با استرس و بی خوابی استفاده می شود. اما مصرف آشواگاندا ممکن است با انواع داروها از جمله داروهای زیر، تداخل داشته باشد:

داروهای دیابت

مصرف آشواگاندا همراه با داروهای ضد دیابت که به منظور کاهش میزان قند خون استفاده می شوند، می تواند خطر افت قند خون (هیپوگلیسمی) را افزایش دهد. برخی از گیاهان به مدیریت دیابت کمک می کنند، اما مصرف آنها در کنار داروهای شیمیایی که این کار را انجام می دهند نیز به طور موثر می تواند منجر به کاهش بیش از حد قند خون شود.

داروهای فشار خون

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که آشواگاندا ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد و افرادی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنند را در معرض خطر افت فشار خون قرار دهد.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

تحقیقات انسانی نشان داده است که آشواگاندا می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. علاوه بر این، تحقیقات حیوانی نشان داده است که آشواگاندا می تواند اثر سرکوب سیستم ایمنی ناشی از سیکلوفسفامید را کاهش دهد. سیکلوفسفامید دارویی است که برای درمان سرطان و سندرم نفروتیک استفاده می شود.

زینک

زینک یا روی یک ماده معدنی است که نقش های متعددی از جمله در ایمنی بدن، ایجاد پروتئین، التیام زخم، ترمیم DNA و حس چشایی و بویایی دارد. اما روی می تواند با داروهای متعددی از جمله موارد زیر تداخل داشته باشد:

آنتی بیوتیک ها

برخی از آنتی بیوتیک ها به ویژه آنتی بیوتیک های کینولون (مانند Cipro) و آنتی بیوتیک های تتراسایکلین (مانند آکرومایسین و سومایسین)، با زینک در دستگاه گوارش تداخل دارند و اجازه جذب زینک و آنتی بیوتیک را نمی دهند. اگر نیاز به مصرف هر دو این مواد دارید، آنتی بیوتیک را حداقل دو ساعت قبل یا چهار تا شش ساعت بعد از مصرف مکمل های روی مصرف کنید.

پنی‌سیلامین

زینک باعث کاهش جذب و عملکرد پنی‌سیلامین می‌شود که برای درمان ارتروز استفاده می‌شود. اگر نیاز به مصرف هر دو این مواد دارید، مکمل‌های زینک باید حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف پنی‌سیلامین مصرف شوند.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که مغز شما هنگام تاریکی هوا تولید می کند. این به زمان بندی ساعت داخلی شما (ریتم شبانه روزی) و خواب کمک می کند. برخی از افراد برای کمک به خواب یا جت لگ از مکمل های ملاتونین استفاده می کنند.

ملاتونین ممکن است با چندین دارو تداخل داشته باشد، از جمله:

داروهای رقیق کننده خون

این داروها که به عنوان ضد انعقاد خون نیز شناخته می شوند، از تشکیل لخته خون جلوگیری می کنند. تاکنون مواردی از خونریزی جزئی و کاهش تولید پروتئین پروترومبین به عنوان یکی از عوامل متعددی که به لخته شدن خون شما کمک می کند، گزارش شده است. این گزارش ها درباره افرادی است که ملاتونین را همراه با وارفارین مصرف می کنند.

داروهای ضد تشنج

داروهای ضد تشنج نوعی دارو هستند که به افرادی که ممکن است دچار تشنج شوند، داده می شوند. اعتقاد بر این است که ملاتونین ممکن است اثر داروهای ضد تشنج را کاهش دهد. همچنین برخی تحقیقات بالینی وجود دارد که نشان می دهد ملاتونین می تواند دفعات تشنج را افزایش دهد، به ویژه در کودکان مبتلا به اختلالات عصبی.

داروهای ضد بارداری

برخی تحقیقات نشان می دهد که داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند میزان ملاتونین را افزایش دهند و در نتیجه اثرات و عوارض جانبی احتمالی مکمل های ملاتونین را افزایش دهند. عوارض جانبی ملاتونین شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی است.

خار مریم

این مکمل، یک مکمل محبوب گیاهی بومی اروپا است که گل های زرد و ستاره ای شکل دارد. این مکمل برای کمک به شرایط سلامت روان مانند افسردگی مصرف می شود. با این حال، مخمر خار مریم با تداخلات جدی با برخی داروها همراه بوده است.

مصرف خار مریم با داروهای ضد افسردگی خاص می تواند منجر به افزایش میزان سروتونین شود که ای مسئله می تواند خیلی خطرناک باشد . علائم می تواند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت ظاهر شود و می تواند شامل اسهال، بی قراری، ضربان قلب سریع، فشار خون بالا و توهم باشد.

همچنین خار مریم می تواند اثر داروهای ضد افسردگی را کاهش دهد. سایر داروهایی که خار مریم می تواند اثر آن ها را تضعیف کند عبارتند از:

  • قرص های ضد بارداری
  • سیکلوسپورین (دارویی که برای جلوگیری از رد پیوند اعضای بدن استفاده می شود)
  • دیگوکسین (داروی نارسایی قلبی)
  • اکسی کدون (داروی ضد درد)
  • برخی از داروهای HIV مانند ایندیناویر
  • برخی از داروهای سرطان مانند ایرینوتکان
  • وارفارین (رقیق کننده خون)

چه زمانی به پزشک مراجع کنیم؟

اگر از هر نوع مکمل یا ترکیب مکمل استفاده می کنید و هر گونه عوارض جانبی را تجربه می کنید، باید مصرف مکمل را متوقف کرده و فورا به یک پزشک مراجعه کنید. واکنش های جدی مصرف مکمل های گفته شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش پوست، تاول یا کهیر
  • تورم گلو، لب ها یا زبان
  • خس خس سینه یا تنگی نفس
  • غش کردن
  • درد قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • مشکل در ادرار کردن، کاهش ادرار یا تیرگی ادرار
  • وجود خون در ادرار، مدفوع، استفراغ یا خلط
  • خونریزی غیر طبیعی از بینی یا لثه
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • درد شدید مفاصل، ماهیچه یا شکم

اگر در مورد تداخل مکمل‌ها یا تداخل مکمل‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید مطمئن نیستید، باید از یک متخصص در این زمینه بخواهید که ترکیبات مصرفی شما را از نظر خطرات احتمالی ارزیابی کند. اگر به فکر شروع مصرف یک مکمل هستید هم بهتر است با یک پزشک مشورت کنید و به آنها اطلاع دهید که چه مکمل ها و داروهای دیگری مصرف می کنید. این مسئله به طور ویژه ای برای افرادی که باردار یا شیرده هستند و همچنین برای کودکان صادق است، زیرا این گروه ها ممکن است بیشتر در معرض آسیب های احتمالی باشند.

همچنین اگر اخیراً جراحی کرده اید یا به زودی قرار است این کار را انجام دهید، باید با پزشک خود در مورد مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید. برخی از مکمل‌ها می‌توانند با داروهایی که باید قبل، بعد یا در حین جراحی مصرف کنید تداخل داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.