این ورقه ژل سه برابر دستمال کاغذی مایعات جذب می‌کند

دانشمندان دانشگاه مریلند ورقه ژل با قابلیت جذب عالی ساخته‌اند که تصور می‌کنند در همه جا، از آشپزخانه گرفته تا اتاق عمل قابل استفاده است.

دانشمندان دانشگاه مریلند ورقه ژل با قابلیت جذب عالی ساخته‌اند که تصور می‌کنند در همه جا، از آشپزخانه گرفته تا اتاق عمل قابل استفاده است.

به گزارش تکناک، این ورقه ژل ،می تواند سه برابر بیشتر از دستمال های کاغذی معمولی مایع را جذب و در خود نگه دارد همچنین می تواند برای جذب مایعات غلیظ تر مانند خون و شربت نیز استفاده شود.

دانشمندان در ساخت این ورقه های ژل،دو نوع ماده ای که عموماً برای جذب مایعات استفاده می شوند،یعنی هیدروژل ها و مواد متخلخل مانند پارچه و کاغذ را باهم ترکیب کردند.هیدروژل ها می توانند توانایی جذب عالی داشته باشند و بیش از 100 برابر وزن خود در آب جذب شوند،اما وقتی خشک می شوند شکننده و سست می شوند.

سرینیواسا رغوان نویسنده این تحقیق از دانشگاه مریلند می گوید: ما دوباره عملکرد هیدروژل را بررسی کردیم.کاری که ما انجام دادیم ترکیبی از خواص یک دستمال کاغذی و یک هیدروژل است.

این تیم با مخلوط کردن اسید استیک،بی کربنات سدیم و سایر مواد با هم در یک کیسه زیپ‌دار به کشف این ترکیب مهم دست یافتند. این مواد برای آزاد کردن حباب های دی اکسید کربن و تشکیل یک ماده متخلخل مانند فوم،باهم ترکیب می شوند.در این تحقیق از صفحات شیشه ای برای فشار دادن آن مواد به صورت صاف در داخل کیسه استفاده شد و سپس ورق به دست آمده در معرض نور UV قرار گرفت تا حباب ها و منافذ در جای خود قرار گیرند.سپس مواد را به الکل و گلیسرول آغشته و خشک می کنند که این کار موجب نرمی و انعطاف پذیری این ماده می شود که می توانند مانند پارچه بریده شوند.

با قرار دادن روی حوضچه ای از آب،این ورق متورم می شود و بیش از سه برابر پدهای پارچه ای و حوله کاغذی مایع را خیس می کند و این کار را بدون چکه کردن انجام می دهد.همچنین هنگام خیساندن مایعات غلیظ تر در آن مانند شربت و خون، عملکرد عالی را ارائه می دهد. ورقه ژل در مقایسه با پانسمان گازی که تنها 55 درصد از این مقدار را خیس می‌کرد، توانایی جذب تقریباً 40 میلی‌لیتر (1.4 اونس) خون را در عرض 60 ثانیه داشت.

رغوان می گوید: بر اساس اطلاعات ما،این اولین هیدروژلی است که گزارش شده است که چنین خواص لمسی و مکانیکی دارد.ما در تلاش هستیم تا با استفاده از مواد اولیه ساده به برخی از خواص منحصر به فرد دست یابیم.

این تیم اکنون در تلاش است تا میزان جذب را افزایش دهد،مواد را قوی‌تر و قابل استفاده‌تر کند و نسخه‌هایی برای جذب روغن ایجاد کند. رغوان تصور می‌کند که این ژل ها روزی در آشپزخانه‌ها، آزمایشگاه‌های علمی و در جراحی‌ها برای پانسمان زخم استفاده می‌شوند.

رغوان می‌گوید: در اصل، ورقه‌های ژل می‌توانند شکل برتر دستمال کاغذی باشند.من همیشه علاقه مندم که اختراعاتمان را فراتر از انتشار یک مقاله ببرم.استفاده عملی از این ماده فوق العاده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.