این 7 عامل سبک زندگی مانع  ابتلا به افسردگی می شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی از عوامل سبک زندگی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کنند.

به گزارش تکناک، عوامل مختلفی وجود دارد که در سلامت روانی افراد تأثیر می گذارد. اغلب عواملی مانند ژنتیک در این که آیا ممکن است فردی مستعد ابتلا به یک بیماری روانی باشد یا نه، نقش دارد. اما متغیرهایی نیز وجود دارند که در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی نقش دارند.

تحقیقات جدید که در مجله Nature Mental Health منتشر شده است، نشان می دهد که هفت عامل سبک زندگی وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کند. این عوامل شامل مصرف متوسط الکل، رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم است.

برای بررسی ارتباط بین این عوامل سبک زندگی و افسردگی، محققان داده‌هایی را از Biobank  بریتانیا جمع‌آوری کردند و اطلاعات نزدیک به 290000 نفر را تجزیه و تحلیل کردند که شامل 13000 نفر بود که افسردگی داشتند. داده ها در طول نه سال جمع آوری شد.

به طور خاص، محققان در آزمایش خود به هفت عامل سبک زندگی زیر توجه کردند:

  • کنترل مصرف الکل
  • رژیم غذایی سالم
  • فعالیت بدنی منظم
  • خواب سالم
  • ترک سیگار
  • تحرک کم تا متوسط
  • تعامل اجتماعی منظم

به طور کلی، محققان متوجه شدند که هر چه افراد درگیر عوامل سبک زندگی سالم بیشتری باشند، بهتر است. به شرکت‌کنندگان بر اساس تعداد عادت‌های سالمی که انجام می‌دادند، امتیازی از 0 تا 7 داده شد و آنها در یکی از سه گروه: مطلوب (درگیر در 5-7 عامل سبک زندگی)، متوسط (2-4) و نامطلوب (0-1) قرار گرفتند.

افرادی که در گروه سبک زندگی مطلوب بودند، 57 درصد کمتر از گروه نامطلوب به افسردگی مبتلا شدند. احتمال ابتلا به افسردگی در گروه متوسط 41 درصد کمتر بود.

باربارا ساهاکیان، نویسنده این مطالعه گفت: تغییر رفتارهایمان و ایجاد یک سبک زندگی سالم کاری است که می‌توانیم برای خودمان انجام دهیم تا خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهیم.

او گفت: به عنوان یک جامعه، ما اغلب بر سلامت جسمانی خود تمرکز می کنیم، اما باید زمان بیشتری را صرف تمرکز بر سلامت و رفاه روانی خود کنیم.

ساهاکیان توضیح داد که مطالعات آینده باید به این موضوع بپردازد که چگونه ایجاد عادات سبک زندگی سالم در سنین پایین‌تر ممکن است بر افسردگی نوجوانان تأثیر بگذارد. در حال حاضر، میزان افسردگی برای آن گروه های سنی در حال افزایش است.

وی گفت: این مهم است که کودکان و نوجوانان سبک زندگی سالمی داشته باشند و عادات خوبی در زمینه رژیم غذایی، خواب، ورزش، ارتباطات اجتماعی و دوستی ایجاد کنند. مدارس باید شیوه زندگی سالم را برای ارتقای سلامت مغز و روان به کودکان آموزش دهند.

چگونه عوامل سبک زندگی بر خطر ابتلا به افسردگی تأثیر می گذارد؟

پیروی از سبک زندگی سالم ارائه شده توسط مطالعه جدید می تواند به کاهش خطر افسردگی کمک کند، اما قبل از اینکه فرض کنید این عادات به طور کامل مشکلات سلامت روان را حل می کند، باید چند نکته را در نظر بگیرید.

ساهاکیان گفت: مطالعه ما یک مطالعه گروهی بسیار بزرگ است و بنابراین برای یک فرد خاص ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد. شرکت کنندگان ما نسبتا سالم تر از جمعیت عمومی بودند. همچنین در مطالعه ما داده های محدودی در مورد اقلیت های قومی وجود داشت.

ساهاکیان خاطرنشان کرد: با این وجود داشتن سبک زندگی سالم در مقایسه با داشتن سبک زندگی ناسالم قطعا برای افراد مفیدتر است.

لازم نیست هر عادتی را به طور کامل دنبال کنید. پیروی از ترکیبی از عوامل سبک زندگی ذکر شده می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

نویسندگان مطالعه متوجه شدند که برخی از عوامل سبک زندگی نیز ممکن است تأثیر بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. به نظر می رسد داشتن خواب خوب شبانه بین 7 تا 9 ساعت در هر شب، بیشترین کاهش خطر افسردگی را با میزان 22٪ دارد.

وقتی به اندازه کافی نمی خوابیم، ممکن است احساس فرسودگی، تحریک پذیری و بی حالی کنیم.

بدون مقدار مناسب خواب، انجام فعالیت های روزمره می تواند دشوار شود. این مسئله می تواند در میزان فعال ماندن، رژیم غذایی مناسب و داشتن انگیزه برای معاشرت با دیگران تاثیر بگذارد.

اطمینان از داشتن خواب کافی در شب می‌تواند راهی مؤثر برای انرژی مجدد برای بدن باشد و فرصتی برای خواب و استراحت به ذهنمان بدهد.

فاکتور بعدی که بیشترین کمک را در کاهش خطر ابتلا به افسردگی داشت، هرگز سیگار نکشیدن (20%)، همراه با داشتن ارتباطات اجتماعی مکرر، که خطر ابتلا به افسردگی را تا 18% کاهش داد.

فعالیت بدنی منظم که خطر افسردگی را 14٪ کاهش می دهد، برای سلامت روان نیز ضروری است. او ورزش به افزایش سطح انرژی افراد کمک می کند، که همین مسئله به نوبه خود بی حالی را کاهش می دهد و انگیزه را افزایش می دهد. افزایش انگیزه ممکن است به افزایش میل فرد برای تعاملات اجتماعی کمک کند، که این مسئله می تواند احساس تنهایی، انزوا و خلق و خوی ضعیف را محدود کند.

همه این عوامل سبک زندگی سالم می توانند از یکدیگر حمایت کنند.

جنبه های دیگری از زندگی وجود دارد که می تواند بر سلامت روانی افراد تأثیر منفی بگذارد.

منطقی نیست که فکر کنیم این عوامل به تنهایی می‌توانند افسردگی را کاهش دهند و مهم است که اگر این فعالیت‌ها را در اولویت قرار می‌دهید و همچنان با افسردگی خود مبارزه می‌کنید، خود را سرزنش نکنید.

برخی از دوره‌های افسردگی ممکن است با سایر چالش‌های سلامت روانی یا جسمی ترکیب شوند یا حتی آن‌قدر شدید باشند که نتوان با استراتژی‌ها یا تغییر سبک زندگی به تنهایی بر آن غلبه کرد. تغییرات سبک زندگی همراه با داروهای روانگردان و حتی درمان، به احتمال زیاد به طور موثر تغییر ایجاد می کند.

یافتن راه درست برای درمان افسردگی

اگر کسی معتقد است که تمام تلاش خود را برای کاهش افسردگی خود انجام می دهد، اما هنوز علائم را احساس می کند، ممکن است درمان روانشناختی همراه با مداخله پزشکی به او توصیه شود.

مطالعه جدید بر کاهش خطر ابتلا به افسردگی و اینکه چگونه داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از افسردگی کمک کند، متمرکز بود. اما این بدان معنا نیست که داشتن یک سبک زندگی سالم افسردگی شما را درمان می کند. همچنین نباید تصور کنید که این کار جایگزینی برابر برای سایر روش های درمانی خواهد بود.

اگر فردی افسردگی دارد، مهم است که آن را به موقع و به طور موثر درمان کند. برای درمان افسردگی درمان‌های روان‌شناختی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) و همچنین درمان‌های دارویی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) وجود دارد. نمونه هایی از SSRI ها عبارتند از Prozac و Cipralex.

مهمتر از همه، اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، درخواست کمک بسیار مهم است.برنشتاین گفت: مشورت با یک دوست، اعضای خانواده، یا در صورت لزوم مشاور حرفه ای، می تواند به شما کمک می کند.

هنگامی که علائم برای بیش از دو هفته باقی می‌مانند، توسط یک عامل استرس زای شناخته شده زندگی توضیح داده نمی‌شوند و به تغییرات پیشنهادی در سبک زندگی پاسخ نمی‌دهند، تماس با یک متخصص آموزش دیده توصیه می‌شود.

اگر علائم با عملکرد زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد یا آن را از بین ببرند، لازم است قدم بعدی را برای مشاوره گرفتن بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.