این کشف جدید چین را از باتری های لیتیومی بی نیاز می کند

چینی ها عنصر خاکی کمیابی را کشف کرده اند که می تواند برای تغییر فناوری باتری های موجود و طراحی دوباره آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش تکناک، نیوبیم یک فلز قوی و نقره ای است که از کانی کلمبیت استخراج می شود. نیوبیم که در آلیاژها برای ساخت قطعات موتورهای جت و موشک ها استفاده می شود، یک جزء ضروری در نیمه هادی ها نیز می باشد. این ماده عمدتاً در برزیل و کانادا به وفور یافت می شود، اما زمین شناسان چینی نیوبوبائوتیت (سنگ آهن کمیاب با نیوبیم) را در منطقه معدنی بایان اوبو در مغولستان داخلی پیدا کرده اند.

اندازه نیوبوباتیت بین 20 تا 80 سانتی متر است و حاوی باریم، نیوبیم، تیتانیوم، آهن و کلر است. زمین شناسان در بیانیه مطبوعاتی شرکت ملی هسته ای چین (CNNC) گفتند که این سیزدهمین ماده معدنی تازه کشف شده از زمان تأسیس سیستم زمین شناسی هسته ای چین در 70 سال اخیر است.

حدود 85 تا 90 درصد نیوبیم در جهان برای تولید آهن و فولاد به عنوان شکلی از آهن نیوبیم استفاده می شود. فولاد می تواند بیش از 30درصد استحکام را با افزودن 0.05 – 0.03درصد نیوبیم افزایش دهد.

چرا این کشف برای چین مهم است؟

نیوبیم یک ابررسانا با خواص استثنایی رسانایی جریان در دماهای پایین است. همچنین به طور گسترده در زمینه های تشخیص پزشکی، مانند دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و طیف سنج تشدید مغناطیسی هسته ای (NMR) برای تجزیه و تحلیل خط طیفی استفاده می شود.

این کشف جدید نیوبوبائوتیت به این معنی است که چین ممکن است در آینده نزدیک مجبور به واردات نیوبیوم نباشد. این کشور 95 درصد نیوبیوم مورد نیاز خود را وارد می کند. ساوت چاینا مورنینگ پست با آنتونیو اچ. کاسترو نتو، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ملی سنگاپور صحبت کرد. او گفت: این کشف برای چین قابل توجه است زیرا بیشتر نیوبیومی که چین در صنعت فولاد استفاده می کند، وارداتی است.

کاسترو نتو افزود: بسته به حجم و کیفیت، این Niobium ، می‌تواند چین را به خودکفایی برساند.

دور شدن از باتری لیتیومی

شرکت متالورژی و معدن برزیل (BMMC)، یک شرکت متخصص در فرآوری و کاربرد Niobium ، در گذشته با صنعت فولاد چین همکاری داشته است. اما علاقه فزاینده ای به فناوری های نیوبیوم برای باتری های لیتیومی (non-rechargeable battery using lithium metal as anod) وجود دارد.

طبق گزارش شینهوا، CBMM با محققان، شرکت‌ها و تولیدکنندگان چینی بیشتری برای بهبود این فناوری همکاری کرده است.

تیاگو آمارال، مدیر محیط زیست و پشتیبانی فناوری CBMM، گفت که چین تولید کننده و مصرف کننده بزرگ فولاد در جهان است و فناوری نیوبیوم در این جنبه و روند جدید خودروهای الکتریکی بسیار مناسب است.

نیوبیم نادر بودن خود را از این خاصیت می گیرد که عنصری نسبتاً متراکم است و وجود آن در پوسته زمین تنها بیست قسمت در میلیون است. این سنگ معدنی قبلاً طبقه بندی خود را از کمیسیون مواد معدنی جدید (CNMNC) و انجمن بین المللی کانی شناسی (IMA) با شماره تایید رسمی IMA 2022-127a دریافت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.