کاهش 20 درصدی سوخت کشتی‌های باری با کمک یک بادبادک

استارت‌آپ فرانسوی Airseas یک بادبادک عظیم پارافویل را که می‌تواند با کشیدن کشتی های باری منجر به کاهش مصرف سوخت شود با موفقیت آزمایش کرده است

استارت‌آپ فرانسوی Airseas یک بادبادک عظیم پارافویل را با موفقیت آزمایش کرده است که می‌تواند با کشیدن کشتی های باری بر فراز دریا منجر به کاهش مصرف سوخت آنها شود.

به گزارش تکناک، به گفته یک وب سایت خبری کشتیرانی، Seawing یک بادبادک پارافویل 77 متر مربعی، ماه گذشته برای اولین بار در کشتی باری Ville de Bordeaux، با ظرفیت 21528 تن آزمایش شد.

وینسنت برناتتس، مدیرعامل ایرسیاس در بیانیه‌ای گفت: ما مفتخریم که راه‌حلی داریم که می‌تواند به کشتی‌ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود کمک کند و کربن زدایی بخش دریایی را در سال‌های آینده تسریع بخشد.

این شرکت قبلاً برخی از سیستم‌های محرکه Seawing را روی کشتی‌های فله‌بر نصب کرده است.

Airseas هفته گذشته در یک پست لینکدین اعلام کرد: ما خوشحالیم که تأیید می کنیم که اکنون اولین نصب سیستم Seawing را برای خط K مشتری خود (Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd) تکمیل کرده ایم.

این سیستم در ماه دسامبر بر روی یک کشتی فله‌بر Capesize نصب شد. این اولین کشتی از پنج کشتی K Line است که دارای سیستم Seawing است و در مجموع تا 51 کشتی دیگر را نیز در اختیار دارد.

یک کشتی فله بر 210هزار تنی که با LNG نیرو می گیرد و در کشتی سازی نیهون ساخته می شود، دومین کشتی خواهد بود که از Seawing بهره خواهد برد. نصب این سیستم پس از تحویل کشتی در سال 2024 انجام می شود.

تکنولوژی بادبادک Seawing چیست؟

راه حل یکپارچه Seawing از فناوری بادبادک با سیستم کنترل پرواز خودکار بهره می برد که توسط صنعت هوافضا ایجاد شده و از نیروی باد برای حرکت استفاده می کند.

این سیستم ایمن، تمیز، قابل اعتماد و جمع و جور است و می توان آن را به راحتی بر روی هر کشتی تجاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف سوخت به طور متوسط 20 درصدی پیاده سازی شود.

سه جزء اصلی برای سخت افزار Seawing وجود دارد:

– سیستم EcoRouting و Seawing هر دو توسط تجهیزات پل (bridge) کنترل و نظارت می شوند.

– برخاستن و فرود مستقل بال پارافویل توسط تجهیزات عرشه امکان پذیر شده است. شامل دکل، فضای ذخیره سازی، چرخ دستی، و وینچ است. سیستم واگن برقی بادبادک را از انبار خارج می کند و سپس برای بلند شدن در بالای دکل باد می شود.

– بال پارافویل، یک غلاف کنترل پرواز و یک کابل مرکزی همگی بخش هایی از دستگاه پرواز هستند که پرواز مستقل و ایده آل بال را مدیریت می کنند. کابل مرکزی که بال را به غلاف و غلاف را به کشتی متصل می کند، کشش را مدیریت می کند، داده ها را انتقال می دهد و غلاف را تغذیه می کند. به منظور به حداکثر رساندن قدرت سیستم و حفظ ایمنی، غلاف بال را در حین پرواز هدایت می کند.

فن‌آوری Seawing با پیچ نصب می‌شود و فضای کمی از عرشه را اشغال می‌کند، که باعث می‌شود در مواقع نیاز باز شود و دوباره نصب شود. در وب سایت شرکت آمده است: تقریباً می توان آن را روی همه انواع کشتی قرار داد، محدودیت ارتفاع ندارد و مانع از عملیات باربری نمی شود.

یک بادبادک یا بادبان ایستا تنها یک دهم قدرت کشش Seawing را دارد. بادبادک Seawing 200 متر در هوا پرواز می کند تا بادهای تندتر و شدیدتر را بگیرد.

کربن زدایی صنعت کشتیرانی

مشابه سهم 3.5 درصدی بخش هوانوردی در آلودگی گازهای گلخانه ای جهانی، بخش کشتیرانی نیز 3 درصد از آن را تولید می کند.

بر اساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، کشتی‌های باری بیش از 12 میلیارد تن بار در سال 2018 جابه‌جا کردند که تقریباً سه برابر بیشتر از ده سال گذشته بود.

پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه یابد زیرا تجارت الکترونیک باعث افزایش تقاضا برای حمل و نقل دریایی می‌شود.

بادبادک Seawing این پتانسیل را دارد که تا حد زیادی بار موتور کشتی های باری و وابستگی آنها به سوخت دیزل ناپاک را کاهش دهد.

سازمان بین المللی دریانوردی هدفی را برای این صنعت تعیین کرده است که تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف کاهش دهد و Seawing گامی اساسی در این مسیر است.

با این حال، این مفهوم جدید نیست، 21 کشتی بزرگ در حال حاضر از بادبادک ها یا نوآوری های دیگر مانند بال ها برای کمک به حرکت آنها در دریا استفاده می کنند که نشان دهنده تاریخ طولانی انرژی باد در بخش کشتیرانی است.

طبق گزارش انجمن بین المللی Windship، تا پایان سال 2023، 50 کشتی از باد استفاده خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.