تماشای آخرین بارش شهابی سال را از دست ندهید

بارش شهابی جوزا

بارش شهابی زمانی اتفاق می افتد که زمین از میان تکه های باقی مانده از سیارک ها یا دنباله دارها در فضا عبور می کند.

به گزارش تکناک، از آنجایی که زمین یک مدار را در یک سال کامل می‌کند، این بارش‌های شهابی رویدادهای سالانه هستند، زیرا زمین هر سال در زمان معینی از میان تکه های باقی مانده از سیارک ها یا دنباله دارها عبور می کند.

هنگام عبور زمین از میان آنها ، اجرامی که وارد جو می شوند می سوزند و رد نور قابل مشاهده ای را در سراسر آسمان ایجاد می کنند. بارش شهابی جوزا نتیجه سیارکی به نام 3200 فایتون است که در سال 1983 کشف شد.

بارش شهابی جوزا در نیمکره شمالی بیشتر قابل مشاهده است اما این بارش در برخی نقاط از نیمکره جنوبی نیز قابل مشاهده است. در هر ساعت در اوج بارش شهابی با شرایط دید ایده آل بین 100 تا 150 شهاب قابل مشاهده است.

ناسا در یک پست وبلاگی می گوید بارش شهابی جوزا (Geminids ) حدود ساعت 9 یا 10 شب 13 دسامبر(22 آذر) به وقت مرکزی آمریکا شروع می شود که آن را به یک فرصت عالی برای تماشای هر بیننده ای تبدیل می کند که نمی تواند در ساعات آخر شب بیدار باشد.

اوج بارش شهابی جوزا در ساعت 6 صبح به وقت محلی در 14 دسامبر خواهد بود، اما بهترین نرخ های بارش زودتر در حدود ساعت 2 بامداد به وقت محلی مشاهده می شود. هنوز هم می‌توانید بارش شهابی جوزا را درست قبل یا بعد از این تاریخ ببینید، اما آخرین فرصت در 17 دسامبر است

نحوه تماشای بارش شهابی جوزا

اگر به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی دسترسی دارید، مطمئناً می‌توانید از آنها برای مشاهده نزدیک‌تر بارش شهابی استفاده کنید، اما خبر خوب برای ستاره‌نگاران معمولی این است که برای دیدن Geminids به هیچ تجهیزات خاصی نیاز نیست. دو عامل مهم در رصد شهاب ها، آب و هوا و آلودگی نوری محل رصد  است، بنابراین باید شبی صاف و با کمترین ابر را انتخاب کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید از منابع آلودگی نوری قوی مانند شهرها و خیابان ها دور شوید.

یک منطقه تاریک پیدا کنید و زودتر در آنجا مستقر شوید. به خاطر داشته باشید که پتو و لباس گرم به همراه داشته باشید زیرا ممکن است هوا بسیار سرد شود. بهترین راه برای دیدن شهاب ها این است که به پشت دراز بکشید و به بالا و آسمان نگاه کنید و به چشمان خود فرصت دهید تا با تاریکی سازگار شوند. این ممکن است حدود 15 تا 30 دقیقه طول بکشد، بنابراین در این مدت از نگاه کردن به منابع نور روشن مانند تلفن خود اجتناب کنید.

بارش شهابی باید در سراسر آسمان و در تمام طول شب قابل مشاهده باشد، بنابراین صبور باشید و به بالا نگاه کنید و باید بتوانید در حالی که رگه های روشن در آسمان حرکت می کنند از دید بارش شهابی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.