با آسیب‌های بی‌شمار تلفن همراه بر کودکان آشنا شوید

با آسیب‌های بی شمار تلفن همراه بر کودکان آشنا شوید

متخصصان انگلیسی باور دارند، تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی از جمله موبایل است.

به گزارش تک ناک وبه نقل از سلامت نیوز،  یک مطالعه جامع بین‌المللی نشان داده میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد.

هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی خصوصا تلفن همراه  استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی افزایش می‌یابد.

البته این همه ماجرا نیست و تحقیقات نشان داده استفاده از تلفن توسط کودکان عوارض وآسیب های دیگری را نیز در پی دارد که به بخشی از آن ها اشاره می شود.

تلفن بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد

مطالعات نشان می دهد که مغز انسان به تشعشعات الکترومغناطیسی حساس است. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد تا ثابت شود تابش می تواند فعالیت مغز را مختل کند. از آنجایی که تلفن‌های همراه عمدتاً بر روی امواج الکترومغناطیسی برای همه اشکال ارتباطی، حتی داخلی، کار می‌کنند و مغز دارای تکانه‌های الکتریکی خاص خود است که در آن ارتباطات در شبکه عصبی انجام می‌شود، احتمالاً می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا ثابت شود که تشعشع بر فعالیت مغز تأثیر می گذارد.

در حال حاضر، چیزی که ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد، محتوایی است که کودک در معرض آن قرار می‌گیرد و مدات زمان تماشای صفحه نمایش. بنابراین، برای والدین ضروری است که زمان نمایش صفحه را کنترل یا محدود کنند و اطمینان حاصل کنند که کودکان فقط به برنامه ها و بازی های خاصی دسترسی دارند که مناسب سن آنها است و اطمینان حاصل کنند که زمان محدود استفاده از تلفن همراه بر یادگیری یا تمرکز کودک روی چیزها فعالیت‌های مهم دیگر مانند مطالعه، سرگرمی‌ها، ورزش و غیره تأثیر نگذارد

اختلال در خواب

کودکان ممکن است تا دیروقت بیدار بمانند و با دوستانشان صحبت کنند، بازی کنند یا در شبکه های اجتماعی پست ها را مرور کنند، که در یک دوره زمانی باعث خستگی و بیقراری می شود. همچنین زندگی تحصیلی را مختل می کند، زیرا بچه ها آنقدر خواب آلود هستند که نمی توانند روی آنچه در مدرسه تدریس می شود تمرکز کنند. از این رو، یک اثر دومینویی دارد که در تمام جنبه های زندگی آنها نفوذ می کند.

مسائل پزشکی

کودکانی که در اوقات فراغت خود به تلفن همراه چسبیده اند، فعالیت بدنی ندارند و هوای تازه دریافت نمی کنند. این آنها را در معرض خطر چاقی و سایر بیماری ها قرار می دهد که بعداً می تواند به بیماری های مضر مانند دیابت و فشار خون تبدیل شود.

سلامت روان

کودکان در رسانه های اجتماعی ممکن است با زورگویان سایبری که از طریق اینترنت آنها را آزار و اذیت می کنند، در تماس باشند. بسیاری از کودکانی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته‌اند، مکن است خیلی دیر متوجه آسیب روانی ای شوند که بر آنها وارد شده است. رسانه های اجتماعی همچنین ممکن است باعث افسردگی و اضطراب شوند، زمانی که به بچه ها توجه آنلاین مورد انتظارشان داده نمی شود.

ضعف بینایی

بررسی‌های جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد کار زیاد با تبلت به چشم کودکان آسیب‌های جدی وارد می‌کند و می‌تواند برای سیستم عصبی و چشمی کودکان بسیار مضر باشد.با توجه به اینکه استفاده از گوشی همراه و تبلت برای کودکان در مدت زمان کوتاه خلاصه نمی‌شود، قطعاً به بینایی آنها آسیب می‌زند.

به گفته گری هیتینگ نویسنده ارشد سایت “AllAboutVision.com”، خستگی دیجیتالی چشم (Digital Eye Strain) که گاهی اوقات تحت عنوان سندروم بینایی کامپیوتری (computer vision syndrome) از آن یاد می‌شود، باعث آزردگی بسیاری می‌شود.

بر اساس گزارشی که در سال 2015 میلادی از سوی انجمن بینایی ایالات متحده آمریکا با عنوان «بینایی 20/20/20 است: از چشمانتان در برابر دستگاه های دیجیتالی محافظت نمایید» به چاپ رسید، 61 درصد از آمریکایی‌ها پس از استفاده دراز مدت از دستگاه‌های الکترونیکی دچار خستگی چشم می‌شوند؛ به بیان دیگر تقریباً از هر سه آمریکایی، دو نفر را شامل می‌شود.

بروز مشکلات عصبی در کودکان

یکجا نشینی و غافل شدن از بازی‌های کودکانه موجب بروز مشکلات عصبی در آنها می‌شود. کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.

انجمن متخصصین اطفال آمریکا نیز می‌گوید که کودکان پیش از دو سالگی نباید به هیچ نمایشگری نگاه کنند اما تقریبا 90 درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم تلویزیون نگاه می‌کنند؛ زمان مشاهده تلویزیون نیز به تدریج بیشتر می‌شود.

به وجود آوردن اختلالات ذهنی

به گفته محققان روسی، ارسال بیش از اندازه پیام کوتاه نوعی وسواس و اختلال ذهنی به دنبال دارد که متاسفانه نزد کاربران نوجوان بسیار رایج است.

استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری از تلفن همراه برای کاربر استرس و پریشانی ذهنی پدید می آورد.

این اختلالات به حدی است که نوعی بیماری روانی و عصبی براساس آن تعریف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس می کند گوشی تلفن همراهش زنگ می‌خورد.

از سوی دیگر برخی اختلالات روانی به دلیل تماشای صحنه‌های نامناسب در برخی بازی‌ها، فیلم‌های بلوتوثی، فیلم‌های فضای مجازی و مطالب خاص از دیگر مواردی است که نباید از آن غافل شد.

منزوی شدن کودکان

روزنامه دیلی‌میل نوشت: «بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن و حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از کودکان سلب می‌کند».تمام روزهایی که می‌توانند بهترین گزینه‌های برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند، با بازی با وسایل الکترونیکی به هدر می‌روند.

چاقی کودکان

محققان آمریکایی با بررسی داده‌های بیش از هزار کودک چاق اظهار کردند: «با فراگیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند چاقی کودکان بیش از قبل شیوع پیدا کرده است که در پی آن بیماری‌های متعدد دیگری نیز شکل می‌گیرند».

زل‌ زدن کودکان به صفحه نمایشگر وسایل الکترونیکی، نشستن‌های مداوم، بی‌تحرکی‌های زیاد، پایین آمدن کیفیت خواب و حتی غذا خوردن در هنگام بازی به چاقی کودکان دامن زده است.

آسیب‌های انگشت دست کودکان

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا هشدار می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از صفحات لمسی ابزارهای الکترونیکی به انگشت دست کودکان آسیب می‌زند؛ سرگرم شدن با تبلت و گوشی همراه فرصت بازی‌های معمولی را سلب می‌کند و به این ترتیب عضلات کودک روز به روز تحلیل می‌رود و به مروز زمان حرکاتش تأخیر بیشتری خواهند داشت.

خطر ابتلا به سرطان

از آنجایی که تلفن‌های همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می‌کنند،‌ یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های استفاده از اینگونه وسایل افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

آسیب‌های جسمی فراوان در اثر استفاده از هندزفری

متخصصان کلینیک درمانی کالیفرنیا ابراز کردند: «گوش دادن با صدای بلند به موزیک با استفاده از هدفون یا هندزفری به صورت طولانی‌مدت، سبب عارضه‌های مختلفی از جمله کاهش سطح شنوایی گوش به صورت موقت و یا دائم می‌شود.هدفون به دلیل انتقال صدا به صورت مستقیم و بی‌واسطه روی سیستم شنوایی و حلق تأثیر منفی می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.