با مصرف روزانه سرکه سیب لاغر شوید

سرکه سیب

نوشیدن سرکه سیب در سال‌های اخیر به یک روش محبوب برای کاهش وزن تبدیل شده است، اما آیا واقعاً می‌تواند به لاغری افراد کمک کند؟

به گزارش تک‌ناک،یک مطالعه جدید نشان داد که نوجوانان و جوانان لبنانی که روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به مدت 12 هفته مصرف می‌کردند، به طور متوسط 6.805 کاهش وزن داشتند.

این تحقیق که در مجله BMJ Nutrition, Prevention, & Health  منتشر شد، نشان داد که شرکت‌کنندگان در پایان دوره سه ماهه، قند خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید کمتری داشتند.

تحقیقات قبلی توانایی این نوشیدنی تند را در کاهش وزن در افراد مسن ارزیابی کرده است، اما این اولین مطالعه‌ای است که این استراتژی را در افراد جوان‌تر آزمایش می‌کند.

دکتر رونی ابوخلیل، سرپرست تیم تحقیقات می‌گوید: این گروه سنی برای رسیدگی به فقدان تحقیقات در مورد اثرات سرکه سیب در افراد جوان‌تر و به‌منظور مداخله در اوایل زندگی برای پیشگیری از عوارض طولانی‌مدت سلامت مرتبط با چاقی انتخاب شد.

در حالی که این تحقیقات ممکن است به نظر برسد که مصرف روزانه سرکه سیب می‌تواند یک ابزار موثر برای کاهش وزن باشد، برخی از متخصصان با توجه به محدودیت‌های قابل توجه آن نسبت به انجام بیش از حد مطالعه هشدار می‌دهند.

در این مطلب آنچه شما باید در مورد این مطالعه بدانید، عوارض جانبی احتمالی نوشیدن بیش از حد سرکه سیب و سایر روش‌های تایید شده توسط متخصصان برای کاهش وزن را به شما خواهیم گفت.

ارتباط بین سرکه سیب و کاهش وزن

محققان تصمیم گرفتند راه‌حلی برای چاقی را ارزیابی کنند که با علاقه روزافزون به محصولات غیردارویی همخوانی داشته باشد. ابوخلیل گفت: ما انگیزه پیدا کردیم تا داروهای طبیعی برای کاهش وزن را که می‌تواند جایگزین‌های ایمن و مؤثر برای مداخلات سنتی ارائه دهد، بررسی کنیم.

آنها تصمیم گرفتند سرکه سیب را آزمایش کنند که از سیب‌های له شده و تخمیر شده تهیه شده بود و مدت‌ها به عنوان یک تونیک سلامت استفاده می‌شد.

محققان 120 شرکت‌کننده 12 تا 25 ساله را انتخاب کردند. محققان آنها را به چهار گروه تقسیم کردند و به افراد در سه گروه دستور دادند که 5، 10 یا 15 میلی‌لیتر سرکه سیب در صبح بنوشند. (15 میلی‌لیتر برابر است با یک قاشق غذاخوری) گروه چهارم، دارونما مصرف کردند.

زمانی که مطالعه شروع شد، میانگین وزن شرکت‌کنندگان حدود 78 کیلوگرم بود. پس از 12 هفته، محققان به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگانی که سرکه سیب مصرف می‌کردند، به‌طور کلی وزن بیشتری کم می‌کنند.

گروهی که روزانه 15 میلی‌لیتر سرکه سیب می‌نوشیدند، بیشترین کاهش وزن را داشتند و میانگین وزن خود را به حدود 70 کیوگرم کاهش دادند. کسانی که 10 میلی‌لیتر سرکه سیب نوشیده بودند، میانگین وزن خود را به 72 کیلوگرم کاهش دادند و گروهی که 5 میلی‌لیتر سرکه سیب مصرف کردند، وزن آنها به میانگین  73کیلوگرم کاهش یافت. هر سه گروه کاهش دور کمر و باسن و شاخص توده بدنی (BMI) داشتند.

همچنین محققان کشف کردند که پیشرفت‌های قابل‌توجهی در میزان گلوکز، تری‌گلیسیرید و کلسترول خون شرکت‌کنندگان پدیدار شد.

این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که تأثیر سرکه سیب را علاوه بر وزن بر سلامتی نیز ارزیابی می‌کند. همچنین این تنها مطالعه‌ای است که بررسی می‌کند که چگونه این نوشیدنی بر افراد جوان‌تر تأثیر می‌گذارد،‌ اگرچه تحقیقات دیگر آزمایش کرده‌اند که آیا این نوشیدنی به کاهش وزن افراد مسن کمک می‌کند یا خیر.

یک کارآزمایی کوچک در سال 2009 نشان داد که مصرف روزانه 1 یا 2 قاشق غذاخوری از این نوشیدنی تند منجر به کاهش وزن متوسط تا 1 کیلو بعد از سه ماه می‌شود. در یک مطالعه کوچک دیگر، محققان سرکه سیب را به افرادی که هم رژیم غذایی با کالری محدود و هم رژیم غذایی معمولی داشتند، دادند. پس از 12 هفته، هر دو گروه وزن کم کردند، اما آنهایی که سرکه سیب مصرف کردند، وزن بیشتری از دست دادند.

چرا سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن افراد کمک کند؟

ابوخلیل گفت که مشخص نیست چه چیزی در پس اثر موثر سرکه سیب بر کاهش وزن نهفته است، اما او نظریه‌هایی دارد.

او خاطرنشان کرد: یک مکانیسم پیشنهادی این است که سرکه سیب ممکن است به افزایش احساس سیری کمک کند و منجر به کاهش دریافت کالری شود. علاوه بر این، سرکه سیب بر متابولیسم و حساسیت به انسولین تأثیر می‌گذارد و به اکسیداسیون چربی و کاهش ذخیره چربی کمک می‌کند.

احتیاط کنید

اگرچه ممکن است هیجان‌انگیز به نظر برسد که چیزی به سادگی یک دوز روزانه سرکه سیب می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، ابوخلیل اذعان کرد که این تحقیق دارای محدودیت‌هایی نیز هست.

ابوخلیل گفت که مثلا یکی از این محدودیت‌ها این است که زمان دوازده هفته ممکن است برای مشخص کردن ارتباط محکم بین سرکه سیب و کاهش وزن کافی نبوده باشد. وی افزود: مطالعات طولانی‌مدت ممکن است بینش‌هایی را در مورد پایداری اثرات مشاهده‌شده و اینکه آیا تغییراتی در طول زمان حفظ می‌شوند، ارائه دهد.

همچنین با توجه به اندازه کوچک مطالعه، تمرکز فقط بر نوجوانان و بزرگسالان جوان و عدم تنوع در میان شرکت‌کنندگان، دشوار است. ابوخلیل گفت: مطالعه ما بر جمعیت لبنان متمرکز بود و سبک فرهنگی و غذایی ممکن است در میان گروه‌های قومی مختلف، متفاوت باشد.

تا به امروز شواهد کافی وجود نداشت که نشان دهد سرکه سیب منجر به کاهش وزن در گروه‌های مختلف مردم می‌شود.

آیا مصرف روزانه سرکه سیب مضراتی دارد؟

مصرف سرکه سیب به صورت روزانه می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

سرکه سیب می‌تواند مینای دندان را تخریب کرده و مری را تحریک کند، به همین دلیل است که توصیه می‌شود اگر تصمیم به نوشیدن آن دارید، آن را در آب رقیق کنید.

همچنین مصرف روزانه سرکه سیب ممکن است باعث تهوع و کاهش سرعت هضم شود، که می‌تواند برای افرادی که هضم آنها به دلیل گاستروپارزی یا داروهای کاهش وزن تجویزی مانند اوزمپیک و مونجارو کند شده است، مشکل ایجاد کند.

سرکه سیب می‌تواند با سایر داروها مانند انسولین، دیورتیک‌ها و ملین‌ها نیز تداخل داشته باشد. به همین دلیل است که اگر از این داروها یا هر داروی دیگری استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از سرکه سیب، مهم است که با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف سرکه سیب برای مبتلایان به بیماری کلیوی توصیه نمی‌شود، زیرا اسیدیته بالای آن می‌تواند کلیه‌ها را تحت فشار قرار دهد.

استراتژی‌های موثر کاهش وزن

دوز مناسب و روزانه سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما استراتژی‌های دیگر برای کاهش وزن،‌ بسیار امتحان شده و واقعی‌تر هستند.

برای کاهش وزن، باید کالری خود را کاهش دهید، یعنی کالری کمتری نسبت به کالری که می‌سوزانید، دریافت کنید. شما می توانید این کار را با کاهش کالری دریافتی در رژیم غذایی خود، ورزش بیشتر یا در حالت ایده آل، ترکیب هر دو انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.