بررسی قابلیت های سرفیس لپ تاپ گو ۳

نسل سوم سرفیس لپ تاپ گو ۳ مایکروسافت اکنون در دسترس است و از بسیاری جهات، همان محصول نسخه قبلی است.

به گزارش تکناک، در ابتدا، Surface Laptop Go  به عنوان یک نسخه ارزان قیمت از سرفیس که لپ تاپ پرچمدار مایکروسافت می باشد، با قیمت پایه پایین 549 دلار ارائه شد.

اما با معرفی Surface Laptop Go 3، این توضیح دیگر منطقی نیست زیرا مایکروسافت قیمت Surface Laptop Go 3 را به طور شگفت‌انگیزی 250 دلار بالاتر از نسخه اصلی افزایش داده است و حالا قیمت شروع این لپ تاپ از 799 دلار می باشد. این عدد، محدوده لپ تاپ‌های متوسط به بالاست و فقط 200 دلار کمتر از Surface Laptop 5 و Surface Pro 9 است.

دلیل این گرانی چیست؟

دلیل آن این است که مدل پایه جدید، رم و فضای ذخیره سازی را دو برابر می کند به این شکل که از 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه به 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی افزایش یافته است. همچنین این لپ تاپ اکنون با یک حسگر اثرانگشت عرضه می شود که مدل اصلی 549 دلاری آن را نداشت. مایکروسافت اساساً آن پیکربندی ارزان‌تر سطح ابتدایی را از خط تولید حذف کرد.

بنابراین با در نظر گرفتن تمام این موارد، آیا Surface Laptop Go 3 جدید استانداردهای متوسط رو به بالایی را برای توجیه این افزایش قیمت 250 دلاری خود برای مدل پایه جدید دارد؟

مشخصات لپ تاپ SURFACE GO 3

  • قیمت: 799 دلار در فروشگاه مایکروسافت
  • پردازنده: نسل دوازدهم اینتل Core i5-1235U
  • رم: 8 گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: 256 گیگابایت SSD
  • صفحه نمایش: صفحه نمایش لمسی 3:2 x1034 1536
  • وزن: 1.12 کیلوگرم
  • دوربین ها: 720p
  • بیومتریک: اثر انگشت
  • پورت ها: x USB-Ax USB-C 1، جک 3.5 میلی متری
  • باتری: 12 ساعت + (بنچ مارک شده)

سرفیس لپ تاپ گو ۳  به طور مستقیم از فروشگاه مایکروسافت و وب سایت هایی مانند Amazon و Best Buy با قیمت اولیه 799 دلار در دسترس است. این لپ تاپ یک سری تنظیمات سطح ابتدایی را با Core i5 اینتل، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD در اختیار شما قرار می دهد. همچنین این لپ تاپ شامل یک حسگر اثر انگشت Windows Hello است که در دکمه پاور تعبیه شده است.

می‌توانید با رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتر، با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD با قیمت خیره‌کننده 1249 دلار در مایکروسافت، به بالاترین سطح خود بروید.

مشتریان آموزشی و تجاری یک SKU اضافی در دسترس دارند که قیمت آن 699 دلار است، اما این مدل فاقد حسگر اثر انگشت است و فضای ذخیره سازی را به 128 گیگابایت کاهش می دهد. این احتمالاً همان مدلی است که در مدرسه یا محل کارتان به شما می دهند.

پیکربندی توصیه شده Surface Laptop Go 3

Intel Core i5  ، 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت SSD

ما مدل سطح مبتدی Surface Laptop Go 3 را توصیه می کنیم، زیرا 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی باید برای نوع گردش کاری که این دستگاه برای آن ساخته شده است، کافی باشد. این لپ تاپ در گشتن در وب، ایمیل، تماس‌ها در Teams یا Zoom، کار بر روی Microsoft Office یا Google Docs، عالی عمل می کند و این پیکربندی باید برای این کارها عالی باشد.

SURFACE LAPTOP GO 3: طراحی و ویژگی ها

اگر طرفدار نسخه اصلی لپتاپ Surface Go بودید، پس از نسخه جدید آن هم لذت خواهید برد. طراحی آن به همان شکل و شمایل قبلی است، از جمله انتخاب درگاه‌ها و اندازه صفحه نمایش. آن‌ها به صورت یک به یک قابل مقایسه هستند، به این معنی که تغییرات واقعی در لپتاپ Surface Go 3 در قسمت سخت‌افزار درونی صورت گرفته است.

اما اشکالی ندارد زیرا فکر می‌کنم این فرصت خوبی است تا ببینیم طراحی این لپ‌تاپ چقدر خوب است. اگر به شما وظیفه ایجاد یک نسخه «مقرون‌به‌صرفه‌تر» از طراحی سرفیس لپ‌تاپ 5 داده شود، چگونه این کار را بدون اینکه لپ‌تاپ ارزان‌تر به نظر برسد، انجام می‌دهید؟

مایکروسافت تصمیم گرفت تا مسیری را طی کند که از مواد آلومینیومی باکیفیت را روی هر سطحی که کاربر بیشتر لمس می‌کند، که در این مورد درب و صفحه‌کلید است، استفاده کند. قسمت زیرین لپ‌تاپ از پلاستیک نرم ساخته شده است که در واقع کیفیت بسیار بالایی دارد و حس بسیار خوبی نیز می دهد.

استفاده از پلاستیک در قسمت زیرین نیز به سبک بودن این لپ‌تاپ کمک می‌کند، و این چیزی است که در مقایسه با لپ‌تاپ سرفیس 5 بلافاصله متوجه آن می شوید. وزن آن فقط 1.12 کیلوگرم است. این وزن سبک باعث می شود حمل این لپ تاپ راحت تر باشد و کف پلاستیکی آن باعث می شود دوام بیشتری داشته باشید.

همچنین دو ماده متفاوت ظاهری دو رنگ زیبا را روی بدنه ارائه می دهند که در هیچ سرفیس دیگری نمی بینید. بعلاوه، تلورانس هایی که در آن آلومینیوم با پایه پلاستیکی برخورد می کند به قدری تنگ است که به اشتباه فکر می کنید همان قسمت هستند.

حرکت به سمت صفحه نمایش IPS به نظر من اولین نقطه ضعف این لپ تاپ است. مایکروسافت رزولوشن صفحه نمایش زیر 1080p را در این دستگاه انتخاب کرده است. حالا وقتی این لپ تاپ با قیمت 549 دلار شروع شد، این قابل درک بود. اما حالا که قیمت آن 799 دلار است این سوال خیلی سخت تر می شود.

صفحه نمایش این لپ تاپ x1024 1536 است که برابر با 147 پیکسل در هر اینچ است. این بدان معناست که پیکسل ها از فاصله کاری متوسط قابل مشاهده هستند و متن یا تصاویر آنقدر واضح به نظر نمی رسند. اگر رزولوشن فقط چند صد پیکسل بالاتر بود، بهتر بود. به نظر برای 799 دلار، حداقل باید آن نوار 1080p را در کنار لپ تاپ ببینیم.

صفحه نمایش خارج از وضوح آن در واقع بسیار خوب است. رنگ‌ها کاملاً منقبض هستند، زوایای دید مناسب هستند، و گنجاندن یک صفحه نمایش لمسی همیشه خوب است. نمایشگر این لپ تاپ برای 96 درصد طیف رنگ sRGB رتبه بندی شده است و آزمایش ما نشان داد که حداکثر روشنایی در حدود 347 نیت است که برای لپ تاپ هایی با این کالیبر خوب است.

صفحه نمایش این لپ تاپ یک صفحه نمایش 12.4 اینچی با حاشیه های نازک و گوشه های گرد است. از فاصله دور، عالی به نظر می رسد و تقریباً در سطح پرچمدار ها است. تنها زمانی که نزدیک می شوید و صفحه نمایش با وضوح پایین را می بینید، متوجه می شوید که این لپ تاپ در واقع یک لپ تاپ مقرون به صرفه است.

با حرکت به سمت پورت‌ها، گزینه‌های کمی در Surface Laptop Go 3 داریم. در سمت چپ، یک پورت USB-A 3.1، یک پورت USB-C با قابلیت Thunderbolt 4 و یک جک 3.5 میلی‌متری صدا را خواهید دید. در سمت چپ، چیزی جز پورت شارژ مغناطیسی Surface Connect پیدا نمی کنید.

از آنجایی که حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار نازک هستند، مایکروسافت نمی‌توانست آنقدر خوب از وب‌کم سرفیس در اینجا استفاده کند، حداقل در مقایسه با سایر دستگاه‌های سرفیس . Laptop Go 3  این لپ تاپ با دوربین جلویی p 720 عرضه می‌شود و خوب است. برای تماس‌های ویدیویی این کیفیت مناسب است ، اما متوجه می‌شوید که تصویر خیلی واضح نیست و کمی نویز دارد و این مسئله در محیط‌های تاریک بیشتر به چشم می‌آید.

کیفیت میکروفون در واقع در Surface Laptop Go 3 بسیار خوب است و از همان میکروفون‌های استودیویی که در دیگر دستگاه‌های سرفیس پیشرفته مانند Surface Studio 2+ و Surface Laptop Studio 2 وجود دارد در این دستگاه نیز استفاده کرده است. این میکروفون به کاهش نویز پس‌زمینه در محیط‌های بلند کمک می‌کند و برای فضاهای اداری مشترک عالی است.

عملکرد بلندگو نیز در بیشتر موارد قوی است. بلندگوها در زیر کیبورد پنهان شده اند و صدای خوبی برای یک لپ تاپ 799 دلاری دارند. صدا واضح است و حتی کمی بیس وجود دارد که به موسیقی شما صدایی غنی‌تر می‌دهد. متأسفانه، به نظر می رسد بلندگوها پخش متناوب دارند.

هنگام بررسی متوجه شدم که این اتفاق دائما رخ نمی دهد اما گاهی اوقات صدا به طور تصادفی شروع به پاپ کردن می‌کند در حالی که من دارم موسیقی گوش می‌دهم. فکر می‌کنم این یک مشکل نرم‌افزاری است، زیرا سطح صدای گوش داده شده که باعث پاپ شدن می‌شود همان نبوده و این اتفاق به طور تصادفی رخ می‌دهد. با راه‌اندازی مجدد این مشکل حل می‌شود، اما پس از چند ساعت، دوباره بروز خواهد کرد.

 صفحه کلید و تاچ پد

این لپ تاپ دارای یک صفحه لمسی دقیق ویندوزی است که همانطور که انتظار دارید کار می کند. این صفحه لمسی یک سطح صاف با کلیک های آرام و در عین حال رضایت بخش است. تنها انتقادی که می‌توانم به آن وارد کنم این است که قمست لمس آن کوچک است. البته در یک لپ تاپ 12 اینچی چنین چیزی قابل انتظار است.

در رابطه با صفحه کلید ما با نکات مثبت شروع می کنیم و آن این است که این صفحه کلید احساس بسیار خوبی دارد. این صفحه کلید دارای یک حرکت کلیدی 1.2 میلی متری با بازخورد لمسی و در عین حال آرام است که معادل یک تجربه تایپ فوق العاده رضایت بخش است..

خود کیبورد نیز برای لپ‌تاپ‌هایی با این اندازه، نسبتاً کامل است. انتظار داشتم مانند تاچ پد کمی تنگ باشد اما صادقانه بگویم که اینطور نیست.

اکثر لپ‌تاپ‌های 800 دلاری دارای صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه هستند که تک تک کلیدها را در محیط‌های تاریک روشن می‌کند.

این برای هر کسی که به دنبال استفاده از لپ تاپ در تاریکی یا اواخر شب در یک اتاق مشترک است، مفید و یا حتی ضروری می باشد. مهم نیست محیط تاریک کجاست. اگر می خواهید بتوانید ببینید که کلیدها کجا هستند، داشتن یک صفحه کلید با نور پس زمینه مهم است.

سرفیس لپ تاپ گو ۳  به طرز عجیبی این نور پس زمینه را در صفحه کلید خود حذف کرده است. چرا؟ خب، مایکروسافت می‌گوید که باید بین لپ‌تاپ سرفیس گو و لپ‌تاپ سرفیس پرچم‌دار سرفیس 5 که دارای صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه است، تفاوت قائل شود. زمانی که این لپ تاپ 549 دلار قیمت داشت، این چیزی بود که منطقی بود. اما با قیمت 799 دلار چطور؟

ما نتوانستیم لپ تاپی با قیمت 799 دلار در بازار پیدا کنم که صفحه کلید نور پس زمینه نداشته باشد. بنابراین نمی گوییم آنها وجود ندارند، اما لپ تاپ هایی مانند HP، Dell و Lenovo دارای لپ تاپ های 799 دلاری با صفحه کلید با نور پس زمینه هستند. با این قیمت، Surface Laptop Go  باید یکی داشته باشد.

اگر قصد ندارید از لپ تاپ خود در محیط های تاریک استفاده کنید، این مسئله برای شما مشکلی نخواهد بود.

عملکرد و عمر باتری

عملکرد سرفیس لپ تاپ Go 3 در کل بسیار خوب است. حتی با آخرین نسل اینتل Core i5، از سرعت و کارایی این لپ‌تاپ راضی بودم. Surface Laptop Go 3 در کارهای روزانه هیچ مشکلی ندارد. کارهای روزانه مانند مرور وب، ایمیل، گوش دادن به موسیقی در Spotify، تماشای ویدیو در یوتیوب و حتی کمی کار سبک فتوشاپ باشد.

Intel Core i5-1235U  یک تراشه عالی است که می تواند تقریباً پردازنده موجود در لپ تاپ سرفیس استودیو اصلی مایکروسافت که در سال 2021 به عنوان “قدرتمندترین” سرفیس مایکروسافت معرفی شد، شکست می دهد. نگران عملکرد CPU در Surface Laptop Go 3 باشید.

در زمینه گرافیک، ما یک تراشه یکپارچه Intel Iris Xe داریم که خوب است. گرافیک یکپارچه نسبت به چند سال پیش پیشرفت زیادی کرده است، اما هنوز برای بازی های سنگین به اندازه کافی خوب نیست. Iris Xe واقعاً به کارهای خلاقانه مانند ویرایش عکس و ویدیو کمک می کند، اما برای کارهای سنگین تر جواب نمی دهد.

عمر باتری مثبت ترین نکته این لپ تاپ است . اصولا به نظر نمی رسد که یک لپ تاپ 12 اینچی عمر باتری خوبی داشته باشد. اما این لپ تاپ عمر باتری فوق العاده ای دارد. در تست کنترل شده باتری PCMark 10 ما، Surface Laptop Go 3  با یک بار شارژ 12 ساعت و 14 دقیقه باورنکردنی دوام آورد. Surface Laptop Go 2  در تست باتری ما تنها 6 ساعت دوام آورد.

برای یک لپ تاپ 12 اینچی، 12 ساعت عمر باتری بسیار عالی است. در پایان یک روز کاری 8 ساعته با لپ‌تاپ روشن و خاموش، هنوز 45 درصد از باتری آن باقی می ماند. این میزان تقریباً ویندوز در سطح عمر باتری ARM است. من حدس می‌زنم نمایشگر کوچک و با وضوح پایین و نداشتن صفحه‌کلید با نور پس‌زمینه واقعاً به بهبود استقامت این لپ‌تاپ کمک می‌کند.

دو راه برای بررسی رقبای Surface Laptop Go 3 وجود دارد: اندازه و قیمت. اگر به دنبال لپ تاپ های مشابه در اندازه هستید، گزینه های شما تا حدودی محدود است. لپ‌تاپ‌های 12 اینچی زیادی وجود ندارند که به جز آخرین نسل سرفیس لپ‌تاپ گو 2 مایکروسافت، بخش متوسط بالای بازار را هدف قرار دهند.

اگر به لپ تاپ های 13 اینچی نگاه می کنیم، HP Pavilion Aero  یک رقیب بزرگ است. می‌توانید آنها را با قیمتی مشابه سرفیس لپ‌تاپ Go 3 و اغلب با مشخصات بهتر پیدا کنید. در این مورد، Aero  دارای 16 گیگابایت رم و پردازنده AMD Ryzen 5 7535U  با قیمت تنها 879 دلار است. در بررسی HP Pavilion Aero، آن را بهترین لپ‌تاپ میان‌رده با AMD موجود نامیدیم.

این به این دلیل است که Ryzen 5 در Pavilion Aero عالی است، به علاوه 16 گیگابایت رم طول عمر لپ تاپ شما را در زمینه چندوظیفگی دو برابر می کند. این لپ‌تاپ حتی از سرفیس لپ‌تاپ Go 3 سبک‌تر است، حتی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 13.3 اینچی p 1080.

در جای دیگر، ما یک 2in-1-  به شکل Robo & Kala 2-in-1 داریم که یک پرچمدار ویندوز 11 در دستگاه ARM با یک SoC Snapdragon 8cx Gen3 است. این لپ تاپ یک صفحه نمایش 12.6 اینچی دارد که به اندازه صفحه نمایش 12.4 اینچی Surface Laptop Go 3 نزدیک است، اما دارای صفحه نمایش OLED  بسیار بهتر و پشتیبانی از ورودی قلم است.

همچنین این لپ تاپ هم 799 دلار است که با Laptop Go 3 مطابقت دارد. تنها مشکل Robo & Kala این است که یک لپ تاپ خالص نیست. این لپ تاپ در واقع یک تبلت با روکش کیبورد است که آن را به یک لپ‌تاپ شایسته تبدیل می‌کند. با این حال، اگر به دنبال یک لپ تاپ 12 اینچی هستید، Robo & Kala نیاز شما را برطرف نمی کند.

آیا لپ تاپ SURFACE LAPTOP GO 3 ارزش خرید دارد؟

شما باید Surface Laptop Go 3 را بخرید اگر:

  • یک لپ تاپ 12 اینچی با طراحی عالی می خواهید.
  • به چیزی سبک و قابل حمل نیاز دارید.
  • یک لپ تاپ با عمر باتری عالی می خواهید.

شما نباید Surface Laptop Go 3 بخرید اگر:

  • یک صفحه نمایش با وضوح بالا می خواهید.
  • به یک صفحه کلید با نور پس زمینه نیاز دارید.
  • به عملکرد گرافیکی قدرتمند نیاز دارید.

سرفیس لپ تاپ گو ۳  لپ تاپ عجیبی است. از یک طرف، من آن را به خاطر جمع و جور و ساده بودنش دوست دارم. این یک دستگاه قابل حمل آسان برای مواقعی است که نیاز به سفر دارید، زیرا بسیار سبک است و به خوبی در هر کوله پشتی جا می شود. حداقل به نظر من یکی از طراحی های عالی را روی یک لپ تاپ 800 دلاری دارد.

از سوی دیگر، 799 دلار پول زیادی است، و می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با ویژگی‌های بسیار بیشتر و مشخصات بهتر با آن قیمت پیدا کنید. شما حتی می توانید یک لپ تاپ سرفیس 4 پرچمدار آخرین نسل را با قیمت 799 دلار جستجو کنید و عملکرد بسیار بهتری داشته باشید.

اما آن لپ‌تاپ‌ها تنها چیزی را که Surface Laptop Go 3 را عالی می‌کند ارائه نمی‌دهند و آن هم اندازه و قابلیت حمل آن است.

من فکر می کنم این قوی ترین نقطه فروش Laptop Go 3 است. لپ‌تاپ‌های 12 اینچی این روزها بسیار نادر هستند و لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانید پیدا کنید معمولاً واقعاً پایین‌رده با نمایشگرهای وحشتناک و ظاهری پلاستیکی ارزان قیمت هستند یا سیستم عامل کروم دارند. Surface Laptop Go 3 تنها لپ‌تاپ 12 اینچی ویندوز 11 با رده متوسط بالا در بازار در حال حاضر است.

این لپ تاپ فوق العاده سبک و جمع و جور و بادوام است، و تا زمانی که با آن بد رفتار نکنید، باید مدت زمان زیادی برای شما کار کند.

بنابراین، اگر به دنبال خرید یک لپ‌تاپ 12 اینچی هستید، سرفیس لپ تاپ گو ۳ در حال حاضر بهترین انتخاب شماست. حتی با وجود نداشتن صفحه کلید با نور پس‌زمینه و صفحه‌نمایش زیر 1080p، لپ‌تاپ Go 3 در مجموع دستگاه بسیار خوبی است.

تنها مشکل صفحه نمایش زیر 1080p و عدم وجود صفحه کلید با نور پس زمینه است. اگر مایکروسافت بتواند بخش‌هایی از این لپ‌تاپ را با نسخه بعدی بهبود بخشد، امیدواریم این قسمت‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.