برنامه وردپد ویندوز بازنشسته می شود

مایکروسافت اعلام کرد وردپد دیگر در حال توسعه نیست، امکانات جدیدی دریافت نخواهد کرد و یک بروزرسانی آینده ویندوز این برنامه را از سیستم عامل حذف خواهد کرد.

به گزارش تکناک،۲۸ سال پیش، مایکروسافت وردپد را معرفی کرد که جانشینی برای یک ویرایشگر متن دیگر به نام Microsoft Write بود. وردپد به عنوان یک بخش از ویندوز ۹۵، آخرین و بزرگترین سیستم عامل مایکروسافت در آن زمان، عرضه شد.

از آن زمان به بعد، وردپد در هر نسخه از ویندوز در دسترس بوده است و به کاربران امکانات پایه‌ای ویرایش متن با پشتیبانی از فرمت‌های RTF، DOC، ODT و سایر فرمت‌های محبوب را ارائه می‌کند. تقریباً سه دهه بعد از آن زمان، مایکروسافت می‌خواهد وردپد را حذف کند.

وردپد دیگر به روز نمی‌شود و در نسخه‌های آتی ویندوز حذف خواهد شد. برای سند‌های متنی پیشرفته مانند .doc و .rtf، مایکروسافت ورد را توصیه می‌کنیم و برای سند‌های متن ساده مانند .txt، نوت‌پد ویندوز را پیشنهاد می‌دهیم.

خوشبختانه، هیچ کمبودی در جایگزین‌های اصلی و شخص ثالث وردپد وجود ندارد. شما می‌توانید از Notepad برای ویرایش متن پایه استفاده کنید (که اخیرا رابط کاربری آن تغییر کرده و قابلیت ذخیره خودکار جلسه را دارد) یا به ویرایشگرهای پیشرفته‌تری مانند Microsoft Word بروید. این گزینه آخر به صورت رایگان در وب یا به عنوان یک برنامه مستقل در اشتراک Microsoft 365 در دسترس است.

وردپد تنها موردی نیست که مایکروسافت از ویندوز حذف می‌کند. این شرکت اخیراً Cortana، دستیار صوتی که مورد استقبال قرار نگرفته بود را غیرفعال کرده و پایان ابزار تشخیصی پشتیبانی مایکروسافت (MSDT) را اعلام کرده است. همچنین، مایکروسافت به زودی پروتکل‌های امنیتی قدیمی لایه انتقال را غیرفعال خواهد کرد تا ویندوز ۱۱ را امن‌تر کند.

شما می‌توانید در مستندات رسمی اطلاعات بیشتری درباره ویژگی‌های منسوخ شده ویندوز بیابید. لطفاً توجه داشته باشید که منسوخ شدن و حذف ویژگی‌ها متفاوت است، به این معنی که وردپد تا زمانی که مایکروسافت آن را از ویندوز حذف کند قابل دسترس خواهد بود. علاوه بر این، علاقمندان به ویندوز احتمالاً راهی برای بازیابی وردپد پیدا خواهند کرد تا برای کسانی که آمادگی ترک این برنامه سی ساله را برای چیزی مدرن‌تر ندارند، در دسترس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.