برنامه AMD برای حضور پرقدرت در دنیای هوش مصنوعی

شرکت AMD، استارتاپ نرم‌افزاری Nod.ai را خریداری می‌کند تا بتواند در زمینه هوش مصنوعی با انویدیا رقابت کند.

به گزارش تکناک، این مالکیت به توسعه قابلیت‌های نرم‌افزاری هوش مصنوعی AMD کمک خواهد کرد. شرایط مالی این معامله اعلام نشده است.

Nod.ai در سال 2013 تأسیس شد و این شرکت، فناوری‌های باز مربوط به سیستم‌های هوش مصنوعی (توانایی سیستم ها برای درک، ترکیب و استنتاج اطلاعات) با استفاده از روش‌هایی مانند یادگیری تقویتی را توسعه می‌دهد. این شرکت به خاطر مشارکت در پروژه‌هایی مانند SHARK شناخته شده است، که یک توزیع ماشین‌لرنینگ متن‌باز است که بر پایه فریمورک‌هایی مانند PyTorch و TensorFlow ساخته شده است.

AMD اعلام کرد که تخصص Nod.ai در بهینه‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی به تقویت تلاش‌های خود در ارائه راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جامع برای برنامه‌های هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.

در یک نوشته وبلاگ، Vamsi Boppana، معاون ارشد AMD، گفت: انتظار می‌رود که خرید Nod.ai توانایی ما در ارائه نرم‌افزارهای باز به مشتریان هوش مصنوعی را به طور قابل توجهی ارتقا دهد که این نرم‌افزارها به آنها اجازه می‌دهد به راحتی مدل‌های هوش مصنوعی با عملکرد بالا که برای سخت‌افزار AMD بهینه شده‌اند، را پیاده‌سازی کنند.

اضافه شدن تیم با استعداد Nod.ai تسریع کننده توانایی ما در پیشرفت فناوری کامپایلر متن‌باز است و امکان فراهم کردن راهکارهای هوش مصنوعی قابل حمل و با عملکرد بالا در سراسر نمونه‌های محصول AMD (American multinational semiconductor company) را فراهم می‌کند.

فناوری‌های Nod.ai در حال حاضر در cloud، در edge و در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های end point مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موسسان Nod.ai شامل آنوش الانگووان، که پیش از این در گوگل و سیسکو فعالیت داشته است، و هارش مِنون، که قبلاً در شرکت هواپیمایی الکتریکی Kitty Hawk فعالیت داشته است، می‌باشد.

AMD باور دارد که این مالکیت، پرتفوی نرم‌افزاری هوش مصنوعی (artificial intelligence : field of computer science and engineering practices for intelligence demonstrated by machines and intelligent agents) آن را تقویت خواهد کرد. این شرکت تولیدکننده چیپ امیدوار است که در فضای هوش مصنوعی، که رشد قوی داشته و Nvidia بر آن مسلط شده است، رقابت بهتری را با رقیب خود داشته باشد.

در سه ماهه اخیر که در ژوئیه 2023 به پایان رسید، انویدیا گزارش داد که درآمد بخش مراکز داده خود، از جمله هوش مصنوعی، نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰٪ رشد کرده است. در مقایسه، ای‌ام‌دی (شرکت صنایع الکترونیکی آمریکایی) کاهش ۱۸ درصد در درآمد خود را مشاهده کرد، اما باز هم انتظارات تحلیلگران را برآورده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.