بزرگترین هواپیمای هیدروژنی الکتریکی جهان ساخته شد

شرکت آلاسکا ایرلاینز در یک همکاری مشترک با شرکت ZeroAvia، موفق به طراحی و ساخت سیستم‌های محرکه بزرگترین هواپیمای هیدروژنی الکتریکی با انتشار صفر کربن شده است.

شرکت آلاسکا ایرلاینز در یک همکاری مشترک با شرکت ZeroAvia، موفق به طراحی و ساخت سیستم‌های محرکه بزرگترین هواپیمای هیدروژنی الکتریکی با انتشار صفر کربن شده است.

به گزارش تکناک، برای ساخت بزرگترین هواپیمای هیدروژنی موتور توربوپراپ یک هواپیمای Q400 را با یک پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی به روز رسانی کرده است.

هواپیمای مجهز شده، دسترسی و کاربرد فناوری پرواز با آلایندگی صفر را افزایش می‌دهد و تلاش صنعت هوانوردی را برای دستیابی به انتشار کربن خالص صفر بیشتر می‌کند.

در رویدادی که اخیرا در سایت تحقیق و توسعه Paine Field ZeroAvia برگزار شد، شرکت هواپیمایی منطقه‌ای آلاسکا ایرلاینز با نام Horizon Air، هواپیمای 76 صندلی Q400 را به طور رسمی برای اهداف تحقیق و توسعه به ZeroAvia تحویل داد. این هواپیما با رنگ خاصی رنگ آمیزی شد تا ماموریت نوآورانه این مشارکت برجسته شود.

ZeroAvia از سیستم موتور الکتریکی ماژولار چند مگاواتی خود برای بزرگترین هواپیمای هیدروژنی در این رویداد رونمایی کرد که با چرخش ملخ روی دکل آزمایشی زمینی 15 تنی HyperTruck ZeroAvia نشان داده شد. ترکیب فن‌آوری موتور الکتریکی، همراه با سلول‌های سوختی PEM و الکترونیک پیشرفته، یکی از سه بلوک اصلی سازنده برای فعال کردن موتورهای پیل سوختی هیدروژنی برای هواپیماهای بزرگتر تجاری است.

موتور هیدروژنی ZeroAvia

موتور بزرگترین هواپیمای هیدروژنی ZeroAvia از سلول های سوختی برای تولید الکتریسیته از سوخت هیدروژنی استفاده می کنند. سپس الکتریسیته تولید شده برای به حرکت در آوردن ملخ موتور الکتریکی هواپیما به کار می رود. سیستم قابل تایید ZA2000 شامل سلول‌های سوختی PEM با دمای بالا و ذخیره‌سازی سوخت هیدروژن مایع ZeroAvia خواهد بود که برای ارائه چگالی انرژی لازم برای عملیات تجاری توربوپراپ‌های بزرگ منطقه‌ای ضروری است. این شرکت قبلاً یک مشارکت مهندسی با شرکت De Havilland کانادا، سازنده اصلی خانواده هواپیماهای Dash 8 ایجاد کرده است تا امکان تبادل داده و تخصص در زمینه بدنه هواپیما فراهم شود.

وال میفتاخوف، بنیانگذار و مدیرعامل ZeroAvia، گفت: نمایش هواپیمایی با این اندازه در حال پرواز، که کاملاً از نیروی محرکه جدید استفاده می کند، چند سال پیش غیرقابل تصور بود. راه‌اندازی این برنامه ما را در مسیر پرواز آزمایشی در سال آینده قرار می‌دهد و پیشرفت ما را به سوی آینده پرواز بدون آلایندگی برای خطوط هوایی آلاسکا و در کل جهان تسریع می‌کند.

هدف این پروژه که در آن پیشرانه ZeroAvia با بدنه هواپیما Dash 8-400، یکپارچه شده اند، ارائه یک هواپیمای تجاری با آلایندگی صفر و فناوری موتورهای پیل سوختی است که تقریباً پنج برابر قدرتمندتر از آنچه تاکنون نشان داده شده، می باشد. این پروژه نشان می‌دهد که دستیابی به انتشار کربن صفر در صنعت هوانوردی به فناوری‌های جدیدی نیاز است و تنها از طریق مشارکت و همکاری بین بازیگران صنعت می‌توان به آن دست یافت.

بن مینی کوچی، مدیرعامل آلاسکا ایرلاینز، گفت: ساخت بزرگترین هواپیمای هیدروژنی گام بزرگ رو به جلو در نوآوری هوانوردی برای کمک به ایجاد آینده ای جدید در پرواز است. آلاسکا ایرلاینز یک سفر پنج قسمتی را برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر در درازمدت تعریف کرده است، اما ما به تنهایی نمی توانیم به آنجا برسیم. فناوری‌های جدید برای امکان‌پذیر ساختن این آینده مورد نیاز است و ما از شراکت با ZeroAvia برای تبدیل رویای آلایندگی صفر کربن به واقعیت بسیار خوشحالیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.