بهترین زمان دوش گرفتن چه موقع است؟

دوش گرفتن بخشی اساسی از برنامه روزانه اکثر افراد است. اما آیا زمان ترجیحی شما یعنی صبح یا شب، می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟

به گزارش تکناک، این بحث بین افرادی که صبح دوش می‌گیرند و آنهایی که شب دوش می‌گیرند سال‌هاست که ادامه دارد.

به بیان ساده می‌توان گفت چه در صبح دوش بگیرید یا شب، ممکن است پیامدهای مهمی برای سلامتی شما نداشته باشد. در طیف وسیعی از تخصص‌ها، پزشکان توافق کردند که به‌طور کلی، می‌توانید هر زمان که بخواهید دوش بگیرید.

پروفسور توماس روسو، رئیس بیماری‌های عفونی دانشگاه بوفالو گفت: هیچ دلیل علمی وجود ندارد که بگوید شما باید صبح یا شب دوش بگیرید. در نهایت، زمان دوش گرفتن به شرایط و ترجیحات سلامتی شخص برمی‌گردد.

در این مقاله نظر کارشناسان در مورد اثرات سلامتی دوش گرفتن در صبح و دوش گرفتن در شب و نحوه انتخاب مناسب زمان دوش گرفتن را بررسی می‌کنیم.

دوش گرفتن در صبح می‌تواند مفید باشد

دکتر سیندی واسف، استادیار پوست در دانشکده پزشکی راتگرز رابرت وود جانسون، گفت: در هنگام خواب، باکتری‌ها و سلول‌های پوستی می‌توانند روی ملحفه یا پوست شما جمع شوند.

اگر در هنگام خواب عرق می‌کنید، دوش گرفتن در صبح می‌تواند به شستن آن کمک کند.

دوش گرفتن ممکن است به فرد کمک کند تا صبح هوشیارتر شود. دکتر کریستوفر وینتر، متخصص مغز و اعصاب و پزشک خواب متخصص عصب شناسی و پزشکی خواب شارلوتزویل و میزبان پادکست  Sleep Unplugged، گفت: بدن برای بیدار شدن به نشانه‌های خاصی متکی است و دوش گرفتن می‌تواند یکی از آنها باشد.

وی گفت: اگر این اتفاق هر روز در زمان مشخصی رخ دهد، می‌تواند به عنوان یک نشانگر شبانه‌روزی برای احساس بیداری بیشتر عمل کند.

به گفته وینتر، اگر فرد حمام آب سرد بگیرد، این تأثیر ممکن است حتی بیشتر مشخص شود. این امر بدن را وادار می‌کند تا انتقال دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین (هورمون احساس خوب) را آزاد کند که در این فرآیند شما را از خواب بیدار می‌کند.

هشیاری و تمیزی را کنار بگذاریم. دوش گرفتن در صبح ممکن است منطقی‌ترین یا راحت‌ترین انتخاب باشد، به خصوص برای کسانی که بعد از بیدار شدن ورزش می‌کنند.

طبق یک نظرسنجی هوش مصرف‌کننده در سال 2018، از بین آمریکایی‌هایی که زمان تمرین ترجیحی دارند، حدود نیمی از آنها صبح‌ها ورزش می‌کنند.

هدف از دوش گرفتن از بین بردن آلودگی از روی پوست است، بنابراین بهترین زمان برای دوش گرفتن بعد از بیشترین قرار گرفتن در معرض عرق، خاک و چربی است که برای اکثر مردم، این زمان بعد از ورزش است.

دلایلی برای دوش گرفتن در شب نیز وجود دارد

دوش گرفتن در صبح می‌تواند برای شما مفید باشد. با این حال، مزایای زیادی در رابطه با دوش گرفتن در شب نیز وجود دارد.

برای مثال، دوش گرفتن قبل از خواب پوست را پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی و عوامل بیماری‌زا یک روزه تمیز می‌کند. دوش گرفتن در شب به شما اجازه می‌دهد تا بدون آلوده کردن ملحفه‌هایتان بخوابید.

البته این کار لزوما از بیماری جلوگیری نمی‌کند اما اگر شما یا فردی که با آن زندگی می‌کنید، دچار نقص ایمنی است، بهتر است میکروب هایی را که ممکن است در حین بیرون رفتن از خانه گرفته‌اید را بشویید.

این موضوع برای کسانی که آلرژی فصلی دارند نیز صادق است. دوش گرفتن قبل از خواب می‌تواند اطمینان حاصل کند که افراد از شر گرده‌های ماندگار خلاص می‌شوند که در غیر این صورت ممکن است علائم آلرژی شبانه را ایجاد کند.

یک دلیل دیگر برای دوش گرفتن قبل از خواب این که ممکن است این کار برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما مفید باشد.

عوامل محیطی مانند محرک‌ها و آلودگی می‌توانند برخی از بیماری‌های پوستی را بدتر کنند. اگر مرتب در معرض این چیزها هستید، ممکن است بد نباشد شب‌ها دوش بگیرید تا آنها را از روی پوست خود پاک کنید.

علاوه بر این، برای افرادی که پوست خشک یا مستعد اگزما دارند، روتین مرطوب‌کننده آن‌ها می‌تواند کمی خسته‌کننده‌تر باشد که دوش گرفتن در شب ممکن است این کار را برایشان راحت‌تر باشد.

افراد مبتلا به این بیماری‌های پوستی اصولا ابتدا از یک لوسیون مبتنی بر آب استفاده می‌کنند، سپس یک لایه نازک از یک مرطوب کننده مبتنی بر روغن مانند وازلین استفاده می‌کنند. خود دوش گرفتن رطوبت را به پوست چنین افرادی می‌رساند.

اما این لایه‌ها می‌توانند صبح‌ها کمی سنگین به نظر برسند یا ممکن است روی لباس‌های شما تأثیر بگذارند، بنابراین دوش شبانه گزینه بهتری است.

یکی از آخرین دلایلی که ممکن است افراد بخواهند در شب دوش بگیرند، این است که با این کار خوابیدن راحت‌تر می‌شود. درست همانطور که دوش گرفتن در صبح می‌تواند نشانه‌ای باشد که زمان بیدار شدن است، همچنین می‌تواند یک راهنمایی مفید برای بدن در شب باشد که زمان خواب است.

افزایش دمای قبل از خواب و خنک‌سازی پس از آن می‌تواند یک محرک طبیعی برای به خواب رفتن باشد، زیرا کاهش سریع دمای بدن که در عصر اتفاق می‌افتد، محرکی برای خواب است.

یکی را انتخاب کنید نه هر دو

به گفته متخصصان پوست، اگرچه فوایدی در ارتباط با دوش‌های شبانه و صبحگاهی وجود دارد، اما تلاش برای انجام هر دوی این دوش‌ها احتمالاً غیرضروری یا حتی مضر است. دوش گرفتن زیاد می‌تواند پوست و مو را خشک کند.

اگر مجبورید دو بار در روز دوش بگیرید(شاید عرق کرده‌اید یا بعد از ظهر ورزش کرده‌اید) به جای صابون‌های سنتی از روغن پاک‌کننده یا پاک‌کننده مرطوب‌کننده استفاده کنید.

استفاده از صابون دو بار در روز می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد و آن را خشک کند.

وقتی نوبت به تصمیم‌گیری برنامه ایده‌آل حمام می‌رسد، ورزش معمولی، شرایط پوستی یا آلرژی‌ها و هر گونه نگرانی در مورد خواب را در نظر بگیرید. اما به‌طور کلی، بهترین زمان برای دوش گرفتن، زمانی است که برای شما مفید است و واقعاً به سبک زندگی شما بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.