بی میلی گوگل برای گسترش LaMDA  

شرکت گوگل از سال ها پیش موضوع ادغام سرویس LaMDA  با Assistant را مطرح کرده است اما همواره از انتشارگسترده تر این سرویس خودداری می کند.

به گزارش تکناک، گوگل در ماه مه 2021 در گزارشی گفته بود که  گوگل از دستیار صوتی”assistant” ، موتور جستجوگر “search” و میز کار “workspace” به عنوان محصولاتی نام برده که امیدوار است با افزودن قابلیت هایی، مکالمه بهتری برای کاربران فراهم کند. یک گزارش جدید اما به عدم تمایل شرکت گوگل برای راه‌ اندازی و ترکیب لامدا در محصولات قبل از  open AIو chatGPT شرکت مایکروسافت می ‌پردازد.

وال‌استریت ژورنال، در گزارشی به تاریخچه شرکت گوگل و چت بات‌ها پرداخته است که قبل از LaMDA  مدل Meena  برای اولین بار در اوایل سال 2020 منتشر شده است. همچنین تیم Google Brain یک مقاله تحقیقاتی منتشر کرده که در آن که یک چت بات را توصیف می ‌کند که می‌ تواند درباره هر چیزی با کاربر چت کند. این مدل مکالمه هوشمند آموزش‌ دیده و به هم پیوسته تلاش می ‌کند تا زمینه یک مکالمه را برای ارائه پاسخی معقول به کاربران درک و ایجاد کند.

در آن زمان، تیم گوگل قصد داشته است که ابزار خود را به روشی محدود منتشر کند؛ مانند open AIیا chatGPT 2، اما مدیر شرکت گوگل این پیشنهاد را رد می ‌کند، آن هم به این دلیل که چت بات اصول هوش مصنوعی شرکت در مورد ایمنی و انصاف را رعایت نمی‌ کند.

digikala

یکی از سخنگویان گوگل در این رابطه می گوید که چت بات در طول سال‌های گذشته مورد بررسی ‌های زیادی قرار گرفته اما به دلایل مختلف از انتشار گسترده‌ و هوشمند ‌تر منع شده است.

در نهایت کار تحقیقاتی گوگل ادامه پیدا کرد و Meena زمانی که داده و قدرت محاسباتی بیشتری به دست آورد به LaMDA تبدیل شد. در این زمان، در سال 2020، تیم گوگل به دنبال راه هایی برای ادغام LaMDA با Assistant بود.

تیم ناظر Assistant یعنی همان دستیار گوگل، شروع به انجام آزمایش ‌هایی با استفاده از لامدا برای پاسخ به سؤالات کاربران کردند. با این حال، مدیران گوگل از عرضه ربات چت  به عنوان یک ابزار عمومی برای همه خودداری کردند.

بخش دیگر این گزارش درباره متعادل کردن پاسخ‌ هایی است که این فناوری می ‌تواند به منبع ارائه دهد.به گفته یک منبع آگاه در شرکت گوگل، مدیران این شرکت گفته ‌اند که گوگل باید هوش مصنوعی مولد را  به شکلی ارائه دهد که با افزودن لینک ‌های منبع در نتایج، باعث ناراحتی مولفان وب ‌سایت‌های منبع نشود.

پس از عرضه GPT/Bing گوگل از Bard که پاسخ‌ های مستقیمی برای سؤال کاربر در موتور جستجو فراهم می‌کند، رونمایی کرد. این شرکت همچنین گفته است که می خواهد از LLM در Gmail و Google Docs استفاده کند اما  هنوز واقعاً در مورد آینده Asistant Google صحبتی نکرده است.

در بسیاری از جوانب، Assistant Google یک گزینه بهتر برای ادغام با لامدا نسبت به SEARCH  گوگل به شمار می رود ،چرا که کاربران انتظار دقت  بالاتری در جستجو دارند. با وجود اینکه تعامل صوتی با دستیار صوتی نیز بسیار حائز اهمیت است، اما معمولاً کمتر مورد انتقاد قرار می ‌گیرد. مشکل اینجاست که تعاملات کوتاه تر هستند و مردم اغلب به جای معرفی، به جواب فوری نیاز دارند.

در نهایت باتوجه به تمام توضیحات مطرح شده، شرکت گوگل می ‌تواند در حالی که داده‌های آموزشی مهم را از دنیای واقعی دریافت می‌کند، باز هم از محدودیت‌ها و ایرادات موجود به نفع خود و آینده شرکت استفاده کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.