تاثیر شگفت‌آور آب گوجه‌فرنگی در از بین‌ بردن باکتری‌های مضر

تحقیقات منتشر شده در مجله Microbiology Spectrum نشان می‌دهد که آب گوجه‌فرنگی می‌تواند سالمونلا تیفی و سایر باکتری‌های مضر را که بر سلامت دستگاه گوارش و دستگاه ادراری تأثیر می گذارند، از بین ببرد. این کشف نشان می‌دهد که مصرف منظم گوجه‌فرنگی می‌تواند فواید ضد باکتریایی طبیعی، به‌ویژه در برابر پاتوژن‌هایی مانند سالمونلا تیفی ارائه دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آب گوجه‌فرنگی به لطف پپتیدهای ضد میکروبی خاص موجود در ‌آن، به طور موثر سالمونلا تیفی و سایر باکتری‌های مضر را از بین می برد.

به گزارش تکناک، این کشف مزایای مصرف آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی را نشان می‌دهد.

بر اساس پژوهشی که این هفته در مجله انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر شد، مشخص شد که آب گوجه‌فرنگی می‌تواند سالمونلا تیفی و سایر باکتری‌هایی را که می توانند به سلامت دستگاه گوارش و دستگاه ادراری افراد آسیب برسانند، از بین ببرد. سالمونلا تیفی یک پاتوژن کشنده مخصوص انسان است که باعث تب حصبه می‌شود.

دکتر جئونگمین سونگ، محقق اصلی این مطالعه گفت: هدف اصلی ما در این مطالعه این بود که بفهمیم آیا گوجه فرنگی و آب آن می‌توانند پاتوژن‌های روده‌ای از جمله سالمونلا تیفی را از بین ببرند یا خیر، و اگر چنین است چه ویژگی‌هایی دارند که باعث کارایی آنها می شود.

کشف پپتیدهای ضد میکروبی در گوجه‌فرنگی

ابتدا محققان در آزمایش‌های خود بررسی کردند که آیا آب گوجه فرنگی واقعا سالمونلا تیفی را می‌کشد یا خیر. هنگامی که آنها مطمئن شدند که این اتفاق افتاده است، به بررسی ژنوم گوجه‌فرنگی برای یافتن پپتیدهای ضد میکروبی که در آن دخیل بودند، پرداختند.

پپتیدهای ضد میکروبی پروتئین‌های بسیار کوچکی هستند که غشای باکتریایی را که آنها را به عنوان موجودات سالم نگه می‌دارد، مختل می‌کنند. محققان 4 پپتید ضد میکروبی احتمالی را انتخاب کردند و آزمایش کردند که آنها تا چه اندازه در برابر سالمونلا تیفی موثر هستند. این کار به آنها کمک کرد تا 2 پپتید ضد میکروبی موثر بر علیه سالمونلا تیفی را پیدا کنند.

پیامدهای گسترده‌تر و مزایای بهداشت عمومی

گروه تحقیقاتی آزمایش‌های بیشتری بر روی انواع سالمونلا تیفی انجام دادند که در مکان‌هایی که این بیماری شایع است، ظاهر می‌شوند. آنها همچنین یک مطالعه کامپیوتری انجام دادند تا درباره نحوه از بین بردن سالمونلا تیفی و سایر پاتوژن‌های روده‌ای پپتیدهای ضد باکتریایی بیشتر بدانند. در نهایت آنها بررسی کردند که چگونه آب گوجه‌فرنگی در از بین بردن سایر پاتوژن‌های روده‌ای که می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش و دستگاه ادراری افراد آسیب برسانند، موثر هستند.

مهم‌ترین کشف این است که آب گوجه‌فرنگی در از بین بردن سالمونلا تیفی، گونه‌های ویروسی آن و سایر باکتری‌هایی که می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش و مجاری ادراری افراد آسیب برسانند، مؤثر است. به طور خاص، 2 پپتید ضد میکروبی می‌توانند این پاتوژن‌ها را با آسیب رساندن به غشای باکتریایی که یک لایه محافظ است که پاتوژن را احاطه کرده است، از بین ببرند.

سانگ گفت: تحقیق ما نشان می‌دهد که گوجه فرنگی و آب آن می‌توانند در از بین بردن باکتری‌های روده‌ای مانند سالمونلا موثر باشند. محققان گفتند که امیدوارند هنگامی که عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، از نتیجه این مطالعه مطلع شوند، تمایل به خوردن و نوشیدن گوجه‌فرنگی و همچنین سایر میوه‌ها و سبزیجات بیشتری داشته باشند، زیرا آنها فواید ضد باکتریایی طبیعی را برای مصرف کنندگان فراهم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.