آیا فروپاشی FTX دنیای رمزارزها را متحول می‌کند؟

فروپاشی FTX

فروپاشی FTX با سرمایه 32 میلیارد دلاری در ماه گذشته اعتماد سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال را تا حدی از بین برده است.

به گزارش تکناک، بازیگران بازار تلاش می‌کنند تا میزان آسیبی که این فروپاشی به این صنعت رسانده است و اینکه چگونه صنعت را در سال‌های آینده تغییر می‌دهد را بسنجند.

سام بانکمن فرید، رئیس سابق FTX که در 11 نوامبر از سمت خود کنار رفت، هفته گذشته در باهاما دستگیر شد. او توسط دولت ایالات متحده به کلاهبرداری با سیم، کلاهبرداری اوراق بهادار و پولشویی متهم شده است.

FTX خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را به هم متصل کرد با این حال، این شرکت کارهای بیش از این کار را انجام داد و ظاهراً به حساب‌های مشتریان فرو رفت تا از طریق شرکت خواهرش Alameda Research، معاملات پرخطری انجام دهد.

لوئیز ابوت، شریک شرکت حقوقی Keystone Law که متخصص در بازیابی دارایی های رمزنگاری شده و کلاهبرداری است، می گوید: این برای سرمایه گذاران بسیار ناامیدکننده است، یا به عبارت دیگر بیشتر برای سرمایه گذاران ویرانگر است.

واضح است که ماجرای FTX می تواند وضعیت بازار رمز ارز را در سال های آینده به طور اساسی تغییر دهد. در اینجا سه راه بزرگ برای تغییر این صنعت آورده شده است.

  1. مقررات

برای اولین بار، به نظر می رسد فاجعه فروپاشی FTX قطعاً قانونگذاران را وارد عمل کند.رمز ارز به‌عنوان یک صنعت هنوز تا حد زیادی کنترل نشده است، به این معنی که سرمایه‌گذاران از حمایت‌هایی که قبلا برای قرار دادن وجوه خود در بانک یا کارگزاران مالی دارای مجوز داشتند، برخوردار نیستند.

اما ممکن است این وضعیت در شرف تغییر باشد. دولت های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا در حال انجام اقداماتی برای پاکسازی بازار هستند.

بازارهای رمز ارز در اتحادیه اروپا تا به امروز از جامع ترین چارچوب نظارتی برخوردار است. هدف این قوانین نظارتی کاهش ریسک مصرف‌کنندگانی است که رمز ارز  می‌خرند و همچنین صرافی‌ها را در صورت از دست دادن دارایی‌های سرمایه‌گذاران در برابر آنها پاسخگو می‌کند.

اما قرار نیست MICA تا 12 ماه آینده شروع شود. لوئیز ابوت گفت که مهم است که تنظیم کننده ها سریع عمل کنند. مردم باید ببینند که اقداماتی برای تنظیم بازار کریپتو انجام شده است و من فکر می کنم اگر بتوانیم مقرراتی را ارائه دهیم، اعتماد به نفس ایجاد خواهیم کرد. اگر هیچ مقرراتی وجود نداشته باشد، سرمایه گذاران بدون حمایتی که نیاز دارند می مانند.

به گفته بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Wintermute، این فروپاشی پذیرش رمز ارز را «یک یا دو سال» به عقب انداخته است.

او گفت: اگر اکنون به Celsius، Three Arrows، FTX نگاه کنید می بینید همه انها امروز شکست خورده اند زیرا کاملاً غیرمتمرکز نبودند و همچنین به درستی متمرکز نبودند.برای کوین دی پاتول  Wintermute، بزرگترین درس از ورشکستگی FTX این است که “شما نمی توانید تمرکز کامل و عدم نظارت داشته باشید.”

او گفت: ما در حال تکامل به جهانی هستیم که در آن شما هم تمرکز و هم تمرکززدایی خواهید داشت. زمانی که شما آن تمرکز را دارید، باید نظارت مناسب و توازن مناسب قدرت داشته باشید.

  1.  تحکیم

بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌های جدید در سال‌های پس از زمستان کریپتو ۲۰۱۸ پدیدار شدند که FTX از جمله آنها است. اکنون انتظار می رود که شرکت ها و رمزارز های های کمتری در سال های آینده وجود داشته باشند.سرایت فروپاشی FTX در حال حاضر در حال سرایت به بخش های دیگر بازار رمز ارز است. BlockFi  شرکت وام دهنده رمز ارز که قبلاً به دنبال کمک مالی از FTX بود، وارد فاز ورشکستگی شده است. اکنون توجه به سایر شرکت‌های تجاری و وام‌دهی مانند جمینی و جنسیس معطوف شده است.

پیتر اسمیت، مدیر عامل Blockchain.com گفت: وقتی به سرایت فاجعه FTX فکر می کنید چالش کل فضای رمرز ارز این است که FTX و Alameda سرمایه گذاران بسیار فعالی در این فضا بودند.

شرکت Near Foundation  که صاحب شبکه بلاک چین به نام Near است، از جمله شرکت هایی بود که FTX در آن سرمایه گذاری کرده بود. ماریکه فلامنت، مدیر عامل Near، گفت: با وجود این که این شرکت تحت تاثیر کمی از سقوط FTX قرار گرفت اما این فاجعه هنوز “یک غافلگیری و یک شوک” برای این شرکت محسوب می شود.

فلامنت گفت: فکر نمی‌کنم همه دومینوها در بازار رمز ارز در اثر این سقوط افتاده باشند. اما تأثیری که فروپاشی FTX خواهد داشت این است که بسیاری از پروژه‌ها در واقع بودجه و در نتیجه منابعی برای ادامه و توسعه ندارند.

پس از فروپاشی FTX، نگرانی‌ها نسبت به سلامت مالی سایر صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال افزایش یافته است. بر اساس داده های CryptoQuant، از اوایل سال 2020، حدود 900هزار بیت کوین از صرافی ها خارج شده است.

بایننس، بزرگترین صرافی جهان، با سؤالاتی در مورد ذخایری که برای پشتیبانی سرمایه مشتری دارد، مواجه است. این شرکت در هفته گذشته شاهد میلیاردها دلار خروج سرمایه بود.

در حال حاضر، هیچ دلیلی برای مشکوک بودن به بایننس که با خطر ورشکستگی مواجه است وجود ندارد اما صرافی هایی مانند بایننس و کوین بیس در بحبوحه کاهش حجم معاملات و موجودی حساب ها با یک پس زمینه تیره بازار روبرو هستند.

کارشناسان بر این باورند که آنها به ایفای نقش خود ادامه خواهند داد اگرچه بقای آنها با جدیت مدیریت ریسک، حاکمیت و مقررات تعیین می شود.

ابوت گفت: صرافی هایی وجود خواهند داشت که کارها را به روش درست انجام می دهند و زنده خواهند ماند.

در مورد توکن ها بیت کوین که قدیمی ترین  ارز دیجیتالی است، ممکن است موقعیت بهتری نسبت به رقبای کوچکتر خود داشته باشد.

Gaevoy از Wintermute به CNBC گفت: شرط من این است که بیت کوین و DeFi (دارایی مالی غیرمتمرکز) از بقیه رمزارزها جدا شده و در واقع زندگی خود را شروع می کنند.

  1. 3. نوآوری

علیرغم وضعیت رکود بازارهای رمزنگاری و تلفاتی که بر سرمایه‌گذاران وارد می‌شود، صنعت ارز دیجیتال احتمالاً از پس این مشکلات بر خواهد آمد.

طرفداران «Web3»، یک اینترنت فرضی مبتنی بر بلاک چین، انتظار دارند که زمستان کریپتو در سال 2022 راه را برای استفاده‌ نوآورانه‌تر از بلاک چین و نه استفاده‌های سوداگرانه ارز دیجیتال هموار کند.

فلمنت گفت: آنچه که ما زیاد می بینیم این است که شرکت هایی که بازوهای نوآوری دیجیتال یا بازوهای نوآوری متاورس دارند درک می کنند که فناوری قرار نیست از بین برود.

به عنوان مثال، NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، می‌توانند روابط کاربران را با ویژگی‌های موجود در بازی‌ها و رویدادها تغییر دهند. اینها دارایی‌های دیجیتالی هستند که مالکیت آیتم‌های مجازی منحصربه‌فرد در بلاک چین را دنبال می‌کنند.

ایان راجرز، مدیر ارشد در شرکت کیف پول‌های دیجیتال Ledger، به CNBC گفت: دارایی‌های دیجیتال ، خواه یک کلکسیون، بلیط، ارزش و یا هویت باشد بخش فزاینده‌ای از زندگی ما خواهند بود. هویت می تواند عضویت باشد یعنی افرادی که از NFT های خود برای دسترسی به یک رویداد خاص یا چیزی شبیه به آن استفاده می کنند.

کوردل رابین کوکر، مدیرعامل شرکت بازی‌های موبایل Carry1st، در کنفرانس استارت‌آپ Slush در هلسینکی فنلاند به CNBC گفت: اما برای بسیاری، هنوز یک منحنی یادگیری برای غلبه بر وجود دارد. ایجاد کیف پول و ذخیره کردن کلیدها و عبور از پلتفرم های مختلف Web3 سخت است.

رابین کوکر Web3 امروز را با اینترنت در اوایل دهه 90 مقایسه کرد و گفت: اینترنت در آن دوره خیلی بد بود. شما دایال آپ داشتید، چهار دقیقه طول کشید تا وارد شوید، مرورگرهای وب اصلی برای کاربران  خیلی قابل درک نبودند. اما با گذشت زمان، شرکت ها رابط های کاربری نرم تری ایجاد کردند و از این مرحله عبور کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.