تاثیر منفی شیرین کننده مصنوعی بر حافظه و سیستم گوارش

تاثیر منفی شیرین کننده مصنوعی

مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد که بر خلاف تصور، جایگزین های محبوب شکر از جمله شیرین کننده های مصنوعی تاثیر منفی بر حافظه و سیستم گوارش دارد.

به گزارش تک ناک،دانشمندان با استفاده از مدل‌های آزمایشگاهی، کشف کردند که مصرف سطوح مورد تایید FDA از ساخارین، ACE-K و استویا در اوایل زندگی ممکن است منجر به تغییرات زیادی در بدن از جمله مناطقی از مغز که با حافظه مرتبط است شوند.

رژیم های غذایی با قند بالا در اوایل زندگی با اختلال در عملکرد مغز مرتبط است، اما در مورد جایگزین های قند کم کالری چطور؟ طبق تحقیقات اخیر، آنها می توانند تأثیر منفی بر روده و مغز در سنین رشد داشته باشند.

در مطالعه‌ای که اخیراً  در مورد تاثیر منفی شیرین کننده مصنوعی در مجله JCI Insight منتشر شده است محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گویند نوجوانانی که شیرین‌کننده‌های کم کالری ساخارین، ACE-K و استویا مصرف می‌کردند، اختلالات حافظه بلندمدت از خود نشان دادند.

نتایج با سایر مطالعاتی که اختلال حافظه پایدار را در موش‌های نوجوانی که شکر مصرف می‌کنند، مطابقت دارد.

مصرف شیرین کننده های کم کالری نیز بر سیگنال های متابولیک در بدن تأثیر می گذارد که می تواند منجر به دیابت و سایر بیماری های مرتبط با متابولیسم شود.

موش‌هایی که در دوران نوجوانی شیرین‌کننده‌های کم کالری مصرف می‌کردند، در بزرگسالی تمایل کمتری به مصرف شکر داشتند، اما اگر قند به راحتی در دسترس  آنها می بود ، قند بیشتری می‌خوردند، که عامل دیگری است که ممکن است بر شانس ابتلا به بیماری متابولیک تأثیر بگذارد.

طیف گسترده ای از توصیه ها در مورد اینکه چه چیزی بخوریم و چه زمانی آن را مصرف کنیم وجود دارد. به گفته محققان، اطلاعات حاصل از مطالعاتی مانند این ممکن است به مصرف کنندگان و متخصصان پزشکی در تصمیم گیری بهتر در تمام مراحل زندگی کمک کند.

اسکات کانوسکی، دانشیار دانشگاه علوم زیستی در USC Dornsife، گفت: در حالی که یافته‌های ما لزوماً نشان نمی‌دهد که افراد به طور کلی نباید شیرین‌کننده‌های کم کالری مصرف کنند، اما نشان می‌دهند که مصرف همیشگی شیرین‌کننده‌های کم کالری در اوایل زندگی ممکن است تأثیرات ناخواسته و طولانی‌مدتی داشته باشد.

چه معنایی برای انسان دارد

در حالی که بیشتر مطالعات در مورد تاثیر منفی شیرین کننده مصنوعی کم کالری بر روی یک ماده تمرکز دارند و از مقادیر بسیار فراتر از حد معمول استفاده می کنند، محققان اطمینان حاصل کردند که این مطالعه با شرایط واقعی زندگی افراد مطابقت دارد.

شیرین کننده های آزمایش شده شامل ساخارین، آسسولفام پتاسیم (ACE-K) و استویا هستند که معمولا در غذاهای شیرین استفاده می شوند. همچنین میزان شیرین کننده مصرفی مطابق با دستورالعمل های مورد تایید FDA برای انسان ها بود.

لیندزی شییر، استادیار علوم زیستی گابیلان در USC Dornsife  می گوید: تحقیق با استفاده از مدل‌های جوندگان و شیرین‌کننده‌های کم کالری معمولاً شامل سطوح مصرفی است که بسیار بیشتر از سطوح مصرف روزانه قابل قبول» FDA (ADI) بوده و تنها از یک شیرین‌کننده استفاده شد. برای اینکه تحقیقات خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که برای انسان‌ها کاربرد بیشتری داشته باشد، سطوح مصرف را در سطح  ADI نگه داشتیم و از چندین شیرین کننده کم کالری استفاده کردیم تا مشخص کنیم که آیا اثرات خاص  بر روی حافظه مر بوط یک شیرین کننده خاص است یا مربوط به همه  شیرین کننده‌ها.

آزمایش

برای تعیین تأثیر مصرف شیرین کننده کم کالری بر حافظه، محققان از روش هایی استفاده کردند که تشخیص اشیا و تشخیص فضایی را آزمایش می کند.

موش‌ها آب شیرین شده با استویا، ACE-K یا ساخارین یا آب ساده همراه با غذای معمولی خود دریافت کردند.

پس از یک ماه، حافظه موش‌ها با استفاده از دو روش مختلف مورد آزمایش قرار گرفت.یک آزمایش که آیا موش ها شیئی را که قبلا دیده‌اند به خاطر می‌آورند و دیگری مسیر یابی در یک مسیر پیچ و خم.

در پایان، موش‌هایی که شیرین‌کننده مصرف می‌کردند، نسبت به موش‌هایی که فقط آب معمولی می‌نوشیدند، کمتر یک شی یا مسیر عبور از ماز را به خاطر می‌آوردند.

دانشمندان به جز مصرف شیرین کننده ها، اثرات دیگری را در بین موش ها مشاهده کردند.آنها گیرنده های کمتری روی زبان خود داشتند که طعم شیرین را تشخیص می داد.

مکانیسم بیولوژیکی در روده آنها که گلوکز را به خون منتقل می کند، تغییر یافت. همچنین مغز آنها به ویژه در مناطق مرتبط با کنترل حافظه و رفتارهای با انگیزه پاداش تغییر کرده بود.

گام بعدی چیست؟

کانوسکی و شییر می گویند که این یافته ها سؤالات بیشتری را نشان می دهد که ارزش بررسی دارند، از جمله

چگونه جایگزین های شیرین کننده باعث کاهش گیرنده های طعم شیرین می شوند و چگونه بر رفتار رژیم غذایی بعدی تأثیر می گذارد؟

تغییر در انتقال مواد مغذی در روده چه معنایی برای سلامتی دارد؟

چه مکانیسم های بیولوژیکی مصرف شیرین کننده را با تغییرات مغز مرتبط می کند؟

محققان می گویند که قصد دارند راه هایی را برای معکوس کردن اثرات طولانی مدت مصرف شیرین کننده های کم کالری در نوجوانان و بررسی چگونگی تاثیر آن بر انتخاب ها و ترجیحات غذایی در آینده بررسی کنند.

این مطالعه توسط مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، مؤسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی و بنیاد ملی علوم تأمین شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.