تاریخ عرضه پردازنده های جدید اینتل مشخص شد

در رویداد Innovation 2023 ، شرکت اینتل تأیید کرد که قصد دارد پردازنده‌های Meteor Lake خود را در ماه دسامبر عرضه کند و مجموعه‌های آتی Arrow Lake، Lunar Lake و Panther Lake را به نمایش گذاشت.

به گزارش تکناک، در حالی که انتظار می‌رود Arrow Lake در نیمه دوم سال 2024 عرضه شود، احتمالاً Lunar Lake در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 عرضه شود.

انتظار می‌رود Panther Lake در اواخر سال 2025 یا اوایل سال 2026 وارد بازار شود، اما اخبار جدید نشان می‌دهد که شرکت ممکن است سری Arrow Lake Refresh (ARL-R) را قبل از آن، احتمالاً در نیمه دوم سال 2025 عرضه کند.

این گزارش از کانال محبوب یوتیوب Moore’s Law is Dead (MLID) می‌آید که مدعی است شرکت اینتل در حال کار بر روی سری Arrow Lake Refresh است که قبلاً فاش نشده بود، و ممکن است در نیمه دوم سال 2025 معرفی شود.

گفته می‌شود که تراشه ARL-R اصلی حاوی تا 40 هسته خواهد بود، شامل 8 هسته عملکردی “Lion Cove” و 32 هسته کارآمد “Skymont”. این تغییر، نسبت به سری اصلی Arrow Lake که انتظار می‌رود حداکثر 8 هسته عملکردی (P-cores) و 16 هسته کارآمد (E-cores) داشته باشد، به معنای افزایش توان قابل توجهی است.

به جز تعداد هسته‌ها، خطوط Arrow Lake و Arrow Lake Refresh طبق گزارش‌ها، ویژگی‌های مشترک بسیاری خواهند داشت، از جمله نوع هسته‌ها، فرآیند تولید و سوکت پردازنده. گزارش‌ها ذکر می‌کنند که ARL-R همچنین بر روی پلتفرم LGA-1851 مانند ARL اصلی عرضه خواهد شد.

در اینجا مهم است که به‌ این نکته توجه شود که Panther Lake نیز طبق شایعات، سوکت LGA 1851 را حفظ خواهد کرد، به این معنی که حداقل سه نسل پردازنده از یک پلتفرم مشابه استفاده می‌کنند.

اطلاعات درباره پردازنده 40 هسته‌ای Arrow Lake Refresh یک پیشرفت جالب است زیرا شایعات قبلی نشان می‌دادند که سری اصلی Arrow Lake ممکن است دارای یک پردازنده 40 هسته‌ای باشد. با این حال، پس از آن این شایعات به طور کامل کاهش یافته‌اند و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که در عوض، این سری دارای یک تراشه 24 هسته‌ای با 8 هسته عملکردی و 16 هسته کارآمد است. اخبار جدید به نظر می‌رسد که گزارش درباره تراشه 40 هسته‌ای احتمالاً درست بوده است، اما برای Arrow Lake Refresh و نه برای Arrow Lake اصلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.