تبدیل موفقیت‌آمیز غدد لنفاوی به کبد

اخیرا محققان یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در پیتسبورگ، آزمایشی منحصر به‌فرد را روی یک بیمار مبتلا به نارسایی کبد آغاز کرده است. هدف آنها رشد یک کبد دوم عملکردی در بدن بیمار است.

به گزارش تکناک،اگر این روش موثر باشد، ممکن است یک درمان نجات‌بخش برای کسانی باشد که نیاز به پیوند کبد دارند اما باید ماه‌ها منتظر عضو اهداکننده سازگار باشند.

محققان شرکت LyGenesis در حال حاضر آزمایشی را بر روی تنها یک بیمار مبتلا به بیماری کبدی مرحله پایانی (ESLD) انجام می‌دهند تا اثربخشی روش سلول درمانی ترمیمی آلوژنیک خود را آزمایش کنند.

طبق گزارش مجله Nature، این روش آزمایشی در 25 مارس در هیوستون انجام شد. این گزارش بیان می‌کند که بیمار پس از درمان، به خوبی بهبود می‌یابد. با این حال، تشکیل اندام جدید کبد‌مانند در غدد لنفاوی ممکن است چندین ماه طول بکشد.

علاوه بر این، بیمار تحت مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی قرار می‌گیرد تا از رد شدن اولیه سلول‌های دهنده جلوگیری شود. پزشکان به نظارت دقیق بر سلامت بیمار ادامه خواهند داد.

در این آزمایش، سلول‌های اهدا کننده به غدد لنفاوی فرد تزریق شد. این سلول‌ها ممکن است تکثیر شده و یک ساختار گره لنفاوی را به یک “کبد اکتوپیک عملی” یا یک کبد کوچک دیگر در بدن بیمار تبدیل کنند.

دکتر مایکل هافورد، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت LyGenesis، گفت: اکنون ما اولین بیمار خود را در یک کارآزمایی بالینی با استفاده از غدد لنفاوی خود بیمار به عنوان بیوراکتورهای زنده برای بازسازی اندام ناکارآمد، مورد آزمایش قرار دادیم.

هافورد افزود: این درمان به‌طور بالقوه با کمک به بیماران مبتلا به ESLD در رشد کبد اکتوپیک عملی جدید در بدن خود، نقطه عطف قابل‌توجهی در حوزه پزشکی بازساختی خواهد بود.

روش رشد کبد کوچ”

در این روش از یک سری سلول‌های کبدی سالم به نام سلول‌های کبدی استفاده می‌شود. این سلول‌ها حدود 80 درصد از توده کبد را تشکیل می‌دهند و عملکردهای سلولی مختلفی از جمله متابولیک را انجام می‌دهند.

در این آزمایش، دانشمندان سلول‌های کبدی اهدایی را با تعلیق در یک محلول برای پیوند آماده کردند. سپس این سلول‌ها را به غدد لنفاوی فوقانی شکم بیمار پیوند زدند که ساختارهای کوچک لوبیایی شکل هستند. این ساختارها جزء ضروری سیستم ایمنی هستند و مواد زائد بدن را فیلتر می‌کنند.به غیر از شکم، غدد لنفاوی در گردن و قفسه سینه نیز یافت می شوند.

محققان یک روش کم تهاجمی را برای تزریق سلول‌ها به غدد لنفاوی بیمار از طریق یک کاتتر در گردن انتخاب کردند.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: سپس غدد لنفاوی به‌عنوان بیوراکتورهای درون‌تنی عمل می‌کنند و به سلول‌های کبدی کمک می‌کنند تا پیوند، تکثیر و تولید بافت نابجای کبدی عملکردی داشته باشند.

به عبارت ساده‌تر، این سلول‌ها توانایی تکثیر در چند ماه آینده را دارند. در فردی با نارسایی کبدی، غدد لنفاوی ممکن است به عنوان یک اندام دوم کبدمانند عمل کنند.

هزاران نفر در انتظار پیوند عضو می‌میرند

در سطح جهانی، کمبود اندام‌ها رو به افزایش است، بنابراین دانشمندان به دنبال تکنیک‌های جایگزین مانند چاپ زیستی سه‌بعدی هستند.

سالانه بیش از هزار نفر در ایالات متحده در انتظار پیوند کبد جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از افراد واجد شرایط پیوند نیستند زیرا آن‌ها بیش از حد بیمار هستند و نمی‌توانند درمان را تحمل کنند.

LyGenesis  مرحله دوم این آزمایش را آغاز کرده است تا ببیند آیا تکنیک آنها می‌تواند درمانی موثر برای این افراد باشد یا خیر.

این شرکت اشاره می‌کند که این درمان سلولی بازسازی کننده در موش‌ها، سگ‌ها و خوک‌ها امیدوارکننده بوده است. پس از این آزمایش اولیه، محققان قصد دارند این درمان را بر روی 12 بیمار مبتلا به بیماری کبدی مرحله نهایی آزمایش کند.

(زیرنویس تصویر: محلول سلولی LyGenesis با سلول‌های کبدی در حالت تعلیق)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.