تحول عظیم در کاهش وزن با یک راهکار ساده

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مهربان بودن با خود به افراد در مقابله با شکست‌ها کمک می‌کند و روند دستیابی به اهداف سلامتی از جمله کاهش وزن را سرعت می‌بخشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مهربان بودن با خود به افراد در مقابله با شکست‌ها کمک می‌کند و روند دستیابی به اهداف سلامتی از جمله کاهش وزن را سرعت می‌بخشد.

به گزارش تکناک، کاهش وزن در درجه اول به دلیل در دسترس بودن آسان غذاهای وسوسه انگیز و پر‌کالری، کاری دشوار است. در هنگام رعایت رژیم غذایی حتی با عزم قوی، به‌راحتی می‌توان لغزش کرد. چنین لغزشی‌هایی می‌تواند منجر به احساس ناامیدی و دلسردی شود و باعث شود بسیاری از افراد از اهداف خود دست بکشند.

یک مطالعه جدید از مرکز علوم وزن، تغذیه و سبک زندگی مرکز WELL در کالج هنر و علوم دانشگاه درکسل، بررسی کرد که آیا تمرین شفقت به خود یا همان مراقبت و مهربانی با خود که مردم معمولاً با عزیزان خود به آن شکل رفتار می‌کنند، به افراد کمک می‌کند تا در برابر مشکلات پرخوری مقاوم‌تر شوند یا خیر.

محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی شرکت‌کنندگان در مطالعه پاسخ‌های دلسوزانه‌تری نسبت به خطای خود داشتند، خلق و خوی بهتری داشتند و بر رفتارهای ورزشی و غذایی خود در ساعات بعد از وقفه، کنترل داشتند.

یافته‌ها حاکی از آن است که مهربانی با خود می‌تواند به افراد کمک کند تا با کمک به کاهش از دست دادن روحیه در اثر شکست، کاهش وزن سالم‌تری داشته باشند.

دکتر شارلوت هاگرمن، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: بسیاری از مردم نگران هستند که مهربانی با خود باعث رضایت به ضعف شود، اما این مطالعه نمونه‌ای عالی از این است که چگونه مهربانی با خود می‌تواند به افراد در رسیدن به اهدافشان کمک کند. همیشه راه دستیابی به اهداف دشوار به ویژه کاهش وزن، با موانعی همراه است. تمرین مهربانی با خود به افراد کمک می‌کند تا با افکار و احساسات خود شکست‌دهنده در پاسخ به شکست‌ها کنار بیایند، به طوری که کمتر توسط آنها ضعیف شوند.

روش تحقیق و بینش

هاگرمن و همکارانش داده‌های گروهی متشکل از 140 شرکت‌کننده را جمع‌آوری کردند که در تلاش بودند از طریق یک برنامه اصلاح سبک زندگی گروهی، وزن کم کنند. شرکت‌کنندگان چندین بار در روز به نظرسنجی روی تلفن‌های هوشمند خود پاسخ دادند تا گزارش دهند که آیا دچار مشکلی در رعایت رژیم غذایی شده‌اند یا خیر. آنها با دلسوزی نسبت به این خطا پاسخ می‌دادند. محققان در مورد خلق و خوی شرکت‌کنندگان و اینکه بعد از آخرین نظرسنجی که به آن پاسخ دادند، تا چه حد توانسته‌اند خودکنترلی را بر رفتار خوردن و ورزش خود تمرین کنند، پرسیدند.

هاگرمن خاطرنشان کرد که کاهش وزن و حفظ وزن بسیار دشوار است و افراد معمولاً در این راه خود را به دلیل کمبود اراده سرزنش می‌کنند.

وی می‌گوید: در حقیقت، ما در محیط غذایی زندگی می‌کنیم که همه را مجبور به شکست کرده است. تمرین شفقت به خود به جای انتقاد از خود، یک استراتژی کلیدی برای تقویت انعطاف‌پذیری در طول فرآیند دشوار کاهش وزن است.

به عنوان مثال، به جای اینکه شخصی به خود بگوید: تو قدرت و اراده نداری، آن را به عبارتی مهربان‌تر و درست‌تر تبدیل کنید: تو در دنیایی که کاهش وزن را بسیار دشوار می‌کند، تمام تلاش خود را می‌کنی. این به معنای رها کردن خود نیست، بلکه با این کار به خودتان انگیزه می‌دهید تا در یک فرآیند بسیار دشوار پیش بروید.

حرکت رو به جلو با مهربانی با خود

محققان امیدوارند که این یافته منجر به مداخلات مؤثرتری شود که به افراد یاد می‌دهد چگونه در لحظاتی که با مشکلاتی مانند پرخوری یا افزایش وزن مواجه می‌شوند، با خود مهربان‌تر باشند. همچنین آنها امیدوارند که بهترین راهبردها را مطالعه کنند تا به مردم بیاموزند چگونه مهربانی واقعی با خود را تمرین کنند، از سرزنش و انتقاد نسبت به خود بکاهند و در عین حال خود را در قبال استانداردها و اهداف شخصی خود مسئول بدانند.

هاگرمن می‌گوید: ممکن است از پیام شفقت نسبت به خود به راحتی سواستفاده شود، به گونه‌ای که مردم به‌طور کامل خود را رها کنند و اهدافی را که برای خود تعیین کرده‌اند، نادیده بگیرند. اما ما در این تحقیق نشان دادیم که مهربانی با خود و مسئولیت‌پذیری می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.