تراشه کوانتومی 12 کیوبیتی اینتل رونمایی شد

اینتل اعلام کرد که تراشه کوانتومی جدید خود را با نام “Tunnel Falls” با 12 کیوبیت منتشر می‌کند. این شرکت گفته است که این چیپ برای جامعه پژوهشی کوانتومی در دسترس قرار می‌گیرد.

به گزارش تکناک، علاوه بر معرفی این چیپ جدید، شرکت با همکاری آزمایشگاه علوم فیزیکی (LPS) دانشگاه مریلند و Qubit Collaboratory (LQC)، برای پیشرفت تحقیقات در زمینه محاسبات کوانتومی همکاری می‌کند.

درباره اعلانات امروز، جیم کلارک، مدیر سخت‌افزار کوانتومی در اینتل، اظهار کرد: “Tunnel Falls چیپ کوانتومی با بیشترین پیشرفت در زمینه کیوبیت سیلیکونی تا به امروز در اینتل است و به ده‌ها سال تجربه شرکت در طراحی و تولید ترانزیستور برمی‌گردد.

عرضه این چیپ جدید، مرحله بعدی در استراتژی بلندمدت اینتل برای ساخت یک سیستم کامل محاسبات کوانتومی تجاری است. هنوز سؤالات و چالش‌های اساسی وجود دارند که باید در مسیر به دست آوردن یک کامپیوتر کوانتومی بدون خطا حل شوند، اما جامعه دانشگاهی اکنون می‌توانند این فناوری را بررسی کرده و فرایند پیشرفت تحقیقات را شتاب بخشند.

اینتل گفته است که در همکاری با LQC از طریق دفتر پژوهش ارتش آمریکا، به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی چیپ را ارائه می‌دهد. آزمایشگاه‌هایی که با اینتل همکاری خواهند کرد، شامل LPS ، آزمایشگاه ملی Sandia ، دانشگاه Rochester و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون هستند.

موسسات آکادمیک از ظرفیت تولید چیپ‌های Tunnel Falls برخوردار نیستند، بنابراین اینتل آن‌ها را تولید می‌کند تا پژوهشگران بلافاصله تجربیات و تحقیقات خود را شروع کنند. این چیپ بر روی توری ۳۰۰ میلی‌متری ساخته شده است و از قابلیت‌های پیشرفته مانند لیتوگرافی فرابنفش اقیانوسی (EUV) و فرآیندهای پردازش دروازه‌ها و تماس‌ها بهره می‌برد.

شرکت گفته است که قصد دارد عملکرد چیپ Tunnel Falls را بهبود بخشید و آن را به استک کوانتومی کامل خود با Intel Quantum SDK ادغام کند. این شرکت اعلام کرده که کار بر روی چیپ کوانتومی نسل بعدی خود را آغاز کرده است و امیدوار است که در سال آینده عرضه شود. همچنین، برنامه ریزی شده است که شراکت‌ها و همکاری‌ها را گسترش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.