تشخیص خطر بیماری قلبی در کمتر از 30 ثانیه

یک مطالعه جدید نشان داده است که اندازه گیری میزان گلبول های سفید خون در بزاق از طریق یک دهانشویه سریع و آسان 30 ثانیه ای، روشی موثر برای تشخیص زودهنگام علائم هشدار دهنده بیماری قلبی، به ویژه در افراد جوان و سالم است.

به گزارش تکناک، این یافته ها ممکن است منجر به آزمایش ساده ای شود که پزشکان یا دندانپزشکان می توانند از آن به عنوان بخشی از چکاپ سالانه خود استفاده کنند.

بیماری لثه که به عنوان پریودنتیت نیز شناخته می شود، با چندین بیماری دیگر از جمله بیماری قلبی عروقی (CVD)، سرطان دهان و کولورکتال، عفونت ریه، دیابت و بیماری آلزایمر مرتبط است. همچنین این بیماری بسیار شایع است و افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اکنون، محققان دانشگاه Mount Royal در آلبرتا کانادا، روشی سریع، ساده و غیرتهاجمی برای تشخیص پریودنتیت ابداع کرده‌اند که ممکن است خطر CVD را در بزرگسالان جوان سالم نشان دهد و لزوماً نیازی به مراجعه به دندانپزشک ندارد.

بیشتر تحقیقات قبلی به رابطه بین التهاب دهان و CVD در جمعیت های مسن تر پرداخته است. بنابراین محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا التهاب کمتر شدید، که در افراد جوان رایج است، می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد یا خیر.

ترور کینگ، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: حتی در بزرگسالان جوان و سالم، میزان پایین بار التهابی دهان ممکن است بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد. بیماری قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در آمریکای شمالی است.

بار التهابی دهان (OIL) میزان نوتروفیل ها یا همان گلبول های سفید خون را که به عنوان اولین خط دفاعی سیستم ایمنی عمل می کنند، اندازه گیری می کند تا میزان التهاب در دهان و وجود و شدت بیماری های پریودنتال را تعیین کند.

محققان 28 شرکت کننده زن و مرد غیرسیگاری بین 18 تا 30 سال بدون سابقه بیماری پریودنتال را انتخاب کردند. شرکت کنندگان به مدت شش ساعت غذا یا نوشیدنی (به جز آب) مصرف نکردند و حداقل هشت ساعت قبل از ارائه نمونه، از ورزش و مصرف غذا و نوشیدنی حاوی الکل و کافئین اجتناب کردند. آنها پس از شستشوی دهان خود با آب لوله کشی، با 10 میلی لیتر نمک به مدت 30 ثانیه قبل از بیرون راندن مایع به داخل لوله جمع کننده برای تجزیه و تحلیل، دهان خود را شست و شو دادند.

محققان علاوه بر اندازه‌گیری فشار خون شرکت‌کنندگان، سلامت شریان‌ها را نیز اندازه‌گیری کردند: سفتی شریان با استفاده از سرعت نبض و اتساع با واسطه جریان که معیاری از میزان گشاد شدن شریان‌ها برای ایجاد جریان خون بالا است. هر دو این موارد، شاخص های اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند.

محققان متوجه شدند که تعداد بالای نوتروفیل در بزاق به طور قابل توجهی با اتساع ضعیف ناشی از جریان مرتبط است، که این مسئله نشان می دهد این شرکت کنندگان ممکن است در آینده در معرض خطر CVD باشند. هیچ رابطه ای بین تعداد نوتروفیل و سرعت نبض مشاهده نشد و این موضوع نشان می دهد که اثرات طولانی مدت بر سفتی شریان هنوز رخ نداده است.

محققان فرض کردند که اثرات قلبی عروقی ناشی از بیماری پریودنتال ناشی از التهاب دهان است که به رگ های خونی نشت می کند و بر توانایی شریان ها برای تولید گاز نیتریک اکسید (NO) تأثیر می گذارد، که این گاز عروق را باز نگه می دارد و از آسیب مواردی مانند کلسترول در خون جلوگیری می کند.

محققان می گویند که این آزمایش ساده می تواند راهی برای شناسایی خطر ابتلا به CVD  در آینده، به ویژه در افراد سالم باشد.

مایکل گلگوئر، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: آزمایش دهانشویه را می توان در معاینه سالانه یا از طریق دندانپزشک استفاده کرد. به راحتی می توان آن را به عنوان یک ابزار بررسی میزان التهاب دهان در هر کلینیک اجرا کرد.

اگرچه محققان به دنبال تکرار مطالعه خود با استفاده از حجم نمونه بزرگتر و افراد مبتلا به بیماری پریودنتال پیشرفته تر هستند، اما آنها در این بین افراد را به حفظ بهداشت دهان و دندان خود تشویق می کنند.

کینگ گفت: با توجه به این شواهد، علاوه بر مراجعه منظم به دندانپزشک، بهداشت دهان و دندان همیشه توصیه می شود. این مطالعه یک مطالعه آزمایشی بود. ما امیدواریم که جمعیت مورد مطالعه را افزایش دهیم و آن نتایج را بررسی کنیم. ما همچنین امیدواریم که افراد بیشتری را با ژنژیویت و پریودنتیت پیشرفته‌تر در نظر بگیریم تا تأثیر میزان های مختلف التهاب لثه بر بیماری های قلبی عروقی را عمیق‌تر درک کنیم.

این مطالعه در مجله Frontiers in Oral Health منتشر شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.